انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به حد نصاب نرسید؛ درخواست برگزاری انتخابات آنلاین در دور دوم
انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به حد نصاب نرسید؛ درخواست برگزاری انتخابات آنلاین در دور دوم
انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، سرانجام به حد نصاب نرسید و به دور دوم کشیده شد. حالا راه نجات برگزاری انتخابات آنلاین در دور دوم است.

انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، همانطور که در هشدارها آمده بود به حد نصاب نرسید و به دور دوم رفت. با این اتفاق خطر انحلال این نهاد که برای سه سال نیمه‌تعطیل بود، اکنون نزدیک‌تر از همیشه است.

این انتخابات که صبح امروز پس از سه سال تعطیلی این اتحادیه برگزار شد، با نرسیدن به حد نصاب، به دور دوم رفت. اکنون یکی از داوطلبان هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی می‌گوید راه نجات این است که وزارت صمت شرایط برگزاری انتخابات آنلاین را بپذیرد، در غیر این صورت در دور دوم هم آرا به حد نصاب نخواهد رسید.

رضا الفت‌نسب، مدیرعامل کتاب‌مارکت به «زومیت» می‌گوید: «باید دست کم ۲۳۰۰ نفر برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در انتخابات شرکت می‌کردند اما همانطور که هشدار داده بودیم تعداد کمتر از این بود چون اعضای این صنف از محدودیت‌ها در حوزه کسب‌وکارهای مجازی خسته و ناامید‌ شده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «تنها راه نجات این است که وزارت صمت بپذیرد که انتخابات در دور دوم به‌صورت آنلاین برگزار شود و زیرساخت‌های لازم را برای این کار فراهم کند؛ در غیر این صورت باز هم شاهد تکرار اتفاق صبح امروز هستیم و سرانجام اتحادیه منحل خواهد شد.»

به گفته‌ی الفت‌نسب این انتخابات بر اساس آیین‌نامه می‌توانست به‌صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شود اما درخواست‌ها برای برگزاری آنلاین این انتخابات چندان جدی مطرح نشد.

اینکه صنف ما را مانند صنوف دیگر می‌بینند اشتباه است. کسب‌وکارهای مجازی مثل صنف املاک نیستند که برای انتخابات ۵ هزار نفر به‌صورت حضوری شرکت کنند. مجازی‌ها کارشان هم آنلاین است و جا دارد که انتخاباتشان هم آنلاین باشد. در این مورد صحبت شده بود اما با توجه به اینکه در سه سال گذشته اتحادیه در دست وزارت صمت بود و تغییر دولت هم داشتیم، این درخواست شنیده نشد.
– رضا الفت‌نسب ، مدیرعامل کتاب‌مارکت
به دور دوم کشیده شدن انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی از نگاه الفت‌نسب اتفاقی قابل پیش‌بینی بود. او از ناامیدی این صنف می‌گوید:

بی‌توجهی به انتخابات از طرف صنفی که بابت محدودیت و فیلترینگ در این سال‌ها ناامید شده، طبیعی است. خیلی‌ها اعتقاد دارند که انتخابات فایده‌ای ندارد و نمی‌توان مطالبه‌گری کرد. آن‌ها دیگر روحیه انجام کار صنفی ندارند و به همین دلیل است که در این سال‌ها رویدادهای خیلی کمی در این حوزه برگزار می‌شود. البته به آن‌ها حق می‌دهم اما مطمئن باشند که انحلال صنف در نهایت به ضرر همه‌ی کسب‌وکارها است. با این ناامیدی و ادامه محدودیت‌ها، اتحادیه هم روی هوا می‌رود.
طبق توضیح این فعال صنفی، تا ۲۰ روز پس از برگزاری دور اول انتخابات، دور دوم باید برگزار شود: «امیدواریم که دور دوم بیش از این تأخیر داشته باشد که بتوان زیرساخت‌های برگزاری انتخابات آنلاین را فراهم کرد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم توانسته انتخابات خود را آنلاین برگزار کند و این کار چندان سختی نیست. تکنولوژی احراز هویت در دسترس است و هر روز برای باز کردن حساب در بانک‌ها و شکایت آنلاین و موارد مختلف استفاده می‌شود. امید ما این است که وزارت صمت همکاری کند، وگرنه به شکل حضوری باز هم به حد نصاب نخواهد رسید.»