ابراهیم سحرخیز اکنون که مردم فرهیخته و سرافراز ایران اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، عزم خویش را بر آن استوار کرده اند تا با مشارکت فعال خود در برگزیدن دولتی پرتلاش و انقلابی ، فصل دیگری از وفاق ،وحدت و همدلی را در سایه زعامت و هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری برخ […]
ابراهیم سحرخیز
اکنون که مردم فرهیخته و سرافراز ایران اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، عزم خویش را بر آن استوار کرده اند تا با مشارکت فعال خود در برگزیدن دولتی پرتلاش و انقلابی ، فصل دیگری از وفاق ،وحدت و همدلی را در سایه زعامت و هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری برخ جهانیان بکشند.
فرصت مغتنمی است تا نکاتی را به عنوان بخشی از انتظارات دستگاه تعلیم و تربیت رسمی کشور از دولت آینده را تقدیم مخاطبان نمایم.
بدیهی است پرداختن به دیگر اولویتها از جمله سامان بخشی به اقتصاد و معیشت مردم ،در پرتو همکاری قوای سه گانه از جمله مجلس، در سرخط مهم ترین و اصلی ترین مطالبه امروز کشور بر کسی پوشیده نیست.
۱- ارتقاء جایگاه بی بدیل آموزش و پرورش به مثابه مهم ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی به عنوان بخشی از وظایف تفویض ناپذیر حاکمیت.
۲- تدبیر وچاره اندیشی درست ، عالمانه و به هنگام برای کمبود بیش از ۳۵۰ هزار معلم به عنوان ابرچالش بزرگ اموزش و پرورش در چهار سال آینده .
۳- پرهیز از خصوصی سازی در آموزش و پرورش به بهانه های واهی و توجیه ناپذیری مانند بالا بودن قیمت تمام شده آموزش درایران با هدف تضعیف جایگاه مدارس دولتی شبیه اتفاق ناگواری که بر اثر سوء برداشت دولتمردان حسن روحانی بر سر آموزش و پرورش ما آمد.
۴- تمرکز بر توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کار دانش با بازنگری در نظام جامع هدایت تحصیلی به منظور ارتقاء کارایی بیرونی نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور.
۵- ارتقاء پایگاه و منزلت اجتماعی – معیشتی معلمان با به فرجام رسانیدن نظام رتبه بندی آنان، متناسب و متناظر با انتظارات نقشه جامعه علمی کشور که معلمان را در زمره استادان ،پژوهش گران و فناوران بشمار آورده است.
۶- توجه ویژه به بیمه تکمیلی معلمان شاغل و بازنشسته از طریق احیای مجدد سامانه “بیمه طلایی” به منظور افزایش انگیزه ، مرتبه و کرامت شغلی آنان.
۷- حمایت از دانشگاه فرهنگیان به عنوان یگانه مرکز راهبردی و استراتژیک در امر تامین ،تربیت و بهسازی نیروی انسانی مورد نیاز در آموزش و پرورش.
۸- بازنگری در ساختار مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف صیانت ازاعتماد و سرمایه بیش از ۹۰۰ هزار معلم با به رسمیت شناختن مشارکت واقعی معلمان به عنوان سهامداران و زمامداران اصلی در انتخاب مجموعه هیات امنا یا مدیره.
۹- تلاش در جهت افزایش و واقعی نمودن سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی و بودجه سنواتی دولت با هدف شفاف سازی و بالا بردن نسبت اعتبارات غیر پرسنلی در مقایسه با اعتبارات پرسنلی (کیفیت بخشی ).
۱۰- شتاب بخشیدن به نهضت نوسازی ،بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده دولتی با اولویت دادن به مناطق نابرخودار کشور از طریق افزایش سهم عادلانه اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش.
۱۱- الزام دولت به ارائه زمان بندی اعلام شده از نهایی شدن نقشه راه برای عملیاتی خرده نظام های اصلی سند تحول بنیادین حداکثر در یک بازه زمانی دو ساله.
۱۲- حذف محدویت اعمال مدارک تحصیلی اخذشده توسط معلمان در طول سنوات خدمت آنان.
۱۳ -پرهیز از طبقاتی شدن آموزش و پرورش با میدان دادن بیش از حد و حصر به مدارس غیر دولتی لجام گسیخته و نظارت گریز .
۱۴- سامان بخشی به امنیت شغلی ده ها هزار معلم خرید خدمات آموزشی بلا تکلیف در حوزه آموزش.
۱۵- انتخاب وزیر آینده اموزش و پرورش از بین معلمان خوش نام ، عالم، پرتلاش و برخاسته از درون آموزش و پرورش که پس از معاون اول ،مقتدرترین وزیر کابینه بشمار آید.
هرچند جامعه فرهنگیان انتظار دارند که علاوه بر شخص وزیر ، معاون اول رییس حمهور نیز پیشینه و سبقه فرهنگی داشته باشد تا دیگر باره مانند دولت روحانی، آموزش و پرورش به عنوان مظلوم ترین دستگاه دولتی با وزیری ساکت و صامت مورد بی مهری و غفلت همه جانبه قرار نگیرد.
۱۶- امید می رود دولت سیزدهم ، با جدی گرفتن اصل” تعارض یا تزاحم منافع” در آموزش و پرورش با پیشگام شدن در مبارزه با فساد یا پرهیز از ویژه خواری ، از انتصاب صاحبان یا سهامداران مدارس غیردولتی به عنوان وزیر یا معاون وزیر در مجموعه بزرگ آموزش و پرورش اجتناب نماید.
سنتی که شوربختانه در دولت روحانی یا برخی از دولتهای گذشته به ان رسمیت بخشیده شد.
۱۷- تسریع در جبران برخی از کاستی های آشکاری که در سالهای اخیر بدلیل تنگ نظری یا سوء تدبیر برخی از معاونت ها در اموزش و پرورش در اعمال افزایش های مربوط به فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله فوق العاده ویژه در احکام کارگزینی معلمان اتفاق افتاد.
۱۸- فوریت بخشیدن به حذف سایه سنگین و نامیمون مافیای کنکور از سر آموزش و پرورش دولتی با محفوظ ماندن سهم عادلانه مدارس عادی دولتی در راه یابی به دانشگاه های دولتی.
اختصاص ۱۲هزار میلیارد برای بیمه بیکاری
معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی از اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۱۵ هزار نفر بیمه بیکاری میگیرند.
مهرداد قریب اظهار داشت: قانون بیمه بیکاری تغییری نکرده و فقط در مورد افرادی که متأثر از کرونا، شغل خود را از دست داده بودند در اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ کمی تغییر کرد و این افراد به صورت جداگانه مستمری بیکاری دریافت کردند که این موضوع نیز مصوبه اقتصادی ستاد ملی کرونا بود و فقط برای آن سه ماه تصمیم جداگانه گرفته شد.
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی افزود: ۹۵ درصد افرادی که بیکار شدند و در سامانه ثبتنام انجام دادند، پس از پالایش انجام شده، مستمری سه ماهه بیمه بیکاری را دریافت کردند.
وی ادامه داد: از آن تاریخ به بعد، بیمه بیکاری همچنان شامل حال همه افرادی که شغل خود را از دست میدهند شد و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بر اساس سابقه کار و پرداخت حق بیمه و همچنین متأهل و مجرد بودنشان، مستمری بیکاری دریافت میکنند. قریب با اشاره به اینکه ثبتنام برای دریافت بیمه بیکاری به صورت غیرحضوری انجام میشود، گفت: نیازی به مراجعه به وزارت کار و شعب تأمین اجتماعی وجود ندارد و درخواستهایی که از طریق سامانه انجام میشود، مورد بررسی قرار گرفته و تائید میشود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱۵ هزار نفر مقرریبگیر بیمه بیکاری هستند، اظهار داشت: افراد بر اساس سوابقشان بیمه بیکاری دریافت میکنند و در نهایت طی ۴۵ روز و در صورت کامل بودن مدارک بیمهایشان، مقرری به آنها تعلق میگیرد.