انتقاد از کره جنوبی و امیدواری برای  ترمیم رابطه با آذربایجان
انتقاد از کره جنوبی و امیدواری برای  ترمیم رابطه با آذربایجان

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به سوالی در خصوص تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران قائل به خویشتنداری، آرامش سیاسی و پرهیز از پیش داوری در مورد این حادثه تلخ است و بر این موضع خود باقی می ماند و امیدواریم روابط دو جانبه دو کشور همسایه و دوست بیش […]

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به سوالی در خصوص تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران قائل به خویشتنداری، آرامش سیاسی و پرهیز از پیش داوری در مورد این حادثه تلخ است و بر این موضع خود باقی می ماند و امیدواریم روابط دو جانبه دو کشور همسایه و دوست بیش از این تحت تاثیر این حادثه تلخ قرار نگیرد.
به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه پویایی دیپلماتیک در زمینه مذاکرات رفع تحریم ها از طریق مجاری مختلف وجود دارد، گفت: پیام‌ها در سطوح مختلف در این زمینه در حال مبادله است و جمهوری اسلامی ایران همواره از این تلاش ها و اقدامات با حسن نیت استقبال کرده است.
ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری درباره سفر وزیر امور خارجه قطر به کشورمان و ارسال پیام به تهران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار داشت: در این رابطه وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توضیحات لازم را ارایه کرده اند و من نمی توانم نکاتی را بر نکات پیش گفته آنان اضافه کنم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: قطر جزو کشورهای دوست در منطقه است که همواره با نگاه توام با حسن نیت تلاش‌های دیپلماتیک خوبی را برای کمک به نزدیک کردن دیدگاه‌ها در موضوعات مختلف میان ایران و طرف‌های دیگر از جمله در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها داشته است.از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر احتمالی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سوال شد که وی توضیح داد: چارچوب همکاری‌های دوجانبه و منظم جمهوری اسلامی ایران با آژانس همواره برقرار بوده است و علاوه بر مذاکراتی که توسط سفیر ما در وین به طور مستقیم و مستمر با آژانس برقرار است، گفتگوهای کارشناسی هم در این زمینه انجام شده است و با تکمیل روند آماده‌سازی ها امکان انجام چنین سفری در آینده متصور است و زمینه سازی های فنی آن باید صورت بگیرد و انجام شود.کنعانی ادامه داد: ایران همواره جزو کشورهای دارای همکاری نزدیک و مستمر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و در چهارچوب فنی گفتگوها و ارتباطات ادامه پیدا خواهد کرد.
توصیه تهران به باکو برای خویشتنداری
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حادثه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی مراتب تسلیت خود را درباره این حادثه تلخ به دولت و ملت آذربایجان و خانواده دیپلمات از دست رفته در این حادثه ابلاغ کرده و وقوع این حادثه را قویاً محکوم کرده است.
کنعانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر وظیفه خود در این رابطه در ابتدای حادثه بلافاصله ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد؛ ضارب دستگیر شد و مورد بازجویی و تحقیقات انتظامی و پلیسی و قضایی قرار گرفت؛ تحقیقات و اظهارات ضارب نشان می دهد که این کار شخصی و با انگیزه های شخصی و خانوادگی بوده است.
وی ادامه داد: ضارب معتقد بود که مسرش که تبعه جمهوری آذربایجان بود، چند ماهی به دلایل خانوادگی خانه را ترک کرده و به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و بعد از آن تماس با خانواده خود نگرفته است و سفارت نیز در این زمینه با وی همکاری ندارد و بر اساس اظهاراتش حمله به سفارت با انگیزه آزاد کردن و یا کسب اطلاعات همسرش بوده است که شواهد و قراین هم این موضوع را نشان می دهد.
کنعانی با بیان اینکه تحقیقات اولیه در این زمینه صورت گرفته و مراجع ذیربط نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی با دقت در حال بررسی ابعاد این رخداد تلخ هستند؛ خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از این حادثه وزیر امور خارجه تماس تلفنی با همتای آذری خود داشت و مراتب همدردی و تسلیت ایران را به وی ابلاغ کرد و برای همکاری مشترک جهت مشخص شدن ابعاد دقیق حادثه اعلام آمادگی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آذربایجان در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: همه تلاش های لازم برای التیام ابعاد این حادثه تلخ از جانب جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است تا فضای روابط دو کشور از این حادثه تلخ متاثر نشود و فضای مناسبات سیاسی به قوت خود باقی بمانند و دو طرف بتوانند در فضای تو انواع دوستی و همکاری متقابل ابعاد مسئله را دقیق‌تر بررسی کنند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
وی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی دولت آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارت این کشور در تهران توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران قاعده ضرورت خویشتنداری و بررسی توأم با معنی نه و آرامش سیاسی بر پرهیز از شتابزدگی و پیش داوری برای قضاوت در خصوص این رخداد در حادثه تلخ است و همچنان بر این موضوع تاکید دارد و همه وظایف و مسئولیت های قانونی خود را در این ارتباط انجام داده و خواهد داد و این روند را تکمیل خواهد کرد.
کنعانی تاکید کرد: ما با در همین چارچوب منطقی و اصولی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و ادامه خواهیم داد و امیدوار هستیم روابط دوجانبه دو کشور همسایه و دوست که منافع مشترک ناگسستنی که میان دو ملت و دو کشور برقرار است، بیش از این حادثه تلخ و ناگوار متاثر نشود و روابط در ریل دوستی و وحدت و سیاست همسایگی در چارچوب منافع مشترک ادامه پیدا کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه رویکرد مبنایی جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات با کشورهایی است که به مسیر روابط دو جانبه توام با احترام متقابل پایبند هستند، اظهار داشت: رویکرد اساسی ایران در ارتباط با آذربایجان عبور از این حادثه و همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم ها است.

زمان دقیقی برای دور دوم گفتگوها با اوکراین مشخص نشده است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع اوکراین و ادعاهای این کشور درباره پهپادهای ایرانی، اظهار داشت: اولین دوره گفتگوهای فنی و کارشناسی میان اعضای دو تیم انجام شده است؛ ما برای ادامه گفتگو ها و برقراری درباره دور جدیدی از گفتگوهای فنی و کارشناسی در این ارتباط مشکل خاصی نداریم و می توانیم در زمان مناسبی این گفتگوها را انجام دهیم اما هنوز زمان دقیقی برای دور دوم گفتگوها انجام نشده است.
کنعانی درباره اتهام زنی مقامات اوکراین به ایران افزود: این موضوع نشان‌دهنده نفاق و سیاست دوگانه در ارتباط با قضایای مهم بین‌المللی از جمله موضوع اوکراین است.

توضیحات دولت کره قانع کننده نبوده است
از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وصول طب ایران از کره جنوبی سوال شد، که وی توضیح داد: مطالبات موجود در بانک های کره، مطالبات قطعی متعلق به ملت ایران است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون با جدیت وصول آن را پیگیری کرده است و این روند را تا زمان وصول تمامی این دارایی های ملی پیگیری خواهد کرد.
کنعانی اظهار داشت: در این رابطه از طریق کانال های مختلف، موضوع دنبال می شود و دولت متناسب با شرایط و منطبق بر منافع خود در این زمینه اقدام لازم را و گام‌های مقتضی را در زمان های مناسب بر خواهد داشت و ما امیدوار هستیم تلاش های جاری به نتیجه لازم و درست منتهی می شود و دولت کره به تعهد و مسئولیت قانونی خود در این ارتباط به طور جدی و سریع عمل کند.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکل مطالبات مالی ایران از دولت کره به قوت خود باقی است، اظهار داشت: در هفته های اخیر شاهد اظهارات غیرحرفه‌ای و غیردیپلماتیک رئیس جمهور کره جنوبی در جریان سفر به کشور امارات متحده عربی بودیم و خواستار توضیح قانع کننده دولت کره جنوبی شدیم اما متاسفانه توضیحات طرف کره ای تا این مرحله قانع‌کننده نبوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چنانچه ما در این زمینه پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای دریافت نکنیم، این امر می تواند بر مناسبات دوجانبه تاثیرات منفی بیشتری بگذارد.
به گفته کنعانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول در انتظار تنظیم ملاقات های مد نظر برای دریافت پاسخ روشن بر قانع کننده تر در این ارتباط است.