از آذرماه امسال، خرید ۱۵۰ دستگاه گریدر، ۱۵۰ دستگاه لودر و ۵۰ دستگاه بیل مکانیکی از شرکت هپکو برای تقویت ناوگان راهداری کشور در دستور کار سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای قرار گرفت و در سالهای اخیرنیز ۲ هزار دستگاه از ماشینآلات راهداری و حمل و نقل جادهای کشور نوسازی شده است. این […]
از آذرماه امسال، خرید ۱۵۰ دستگاه گریدر، ۱۵۰ دستگاه لودر و ۵۰ دستگاه بیل مکانیکی از شرکت هپکو برای تقویت ناوگان راهداری کشور در دستور کار سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای قرار گرفت و در سالهای اخیرنیز ۲ هزار دستگاه از ماشینآلات راهداری و حمل و نقل جادهای کشور نوسازی شده است. این در حالی است که طبق برنامه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تا سال ۱۴۰۰ هم تعداد سه هزار دستگاه ماشینآلات دیگر نوسازی میشود و دو هزار دستگاه آن از ابتدای دولت تدبیر و امید نیز تاکنون نوسازی شده است و متوسط عمر این تعداد ماشینآلات بیش از ۲۵ سال است که نیاز به نوسازی داشته اند.
حال با توجه به اینکه بیشتر این ماشینآلات فرسوده تولید خارج هستند و تامین قطعات آن دشوار است از این رو این سازمان با استفاده از تولید کارخانههای داخلی در پی نوسازی ناوگان راهداری و حمل و نقل جادهای و نیز رونق اشتغال است و با این اقدام و ادامه روند نوسازی ناوگان جاده ای، گام بلند و موثری در مسیر افزایش میزان سلامت و بیحادثه بودن سفرهای جادهای برداشته شده است. بنابراین بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته طی ۲ سال نوسازی ناوگان فرسوده راهداری و حمل و نقل جادهای با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال انجام خواهد شد و با توجه به ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده و ۴۰۰ هزار دستگاه پل در کشور برای نگهداری این حجم سنگین از راهها ۱۲ هزار میلیاردتومان اعتبار سالیانه نیاز است که تنها حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان آن تامین میگردد. اما با این قبیل اقدامات متوسط عمر ماشینآلات راهداری پایین میآید و برای مدت ۱۰ سال مشکلات حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای در این بخش برطرف میشود.
این در حالی است که رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سفری یک روزه به استان مرکزی، ضمن بررسی طرح ها و پروژه های راهداری این استان ، در خصوص خرید ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری با یکی از شرکتهای خودرو ساز اراک مذاکرات لازم انجام شد.
عبدالهاشم حسن نیا در این سفر یک روزه ضمن بازدید از آزادراه ساوه-تهران و راهدارخانه گلدشت در کیلومتر ۶۰ محور اراک سلفچگان و بازدید از سوله ماشین آلات راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی، با استاندار این استان دیدارو گفتگو کرد.
بر اساس این گزارش حسن نیا در ادامه سفر خود به استان مرکزی در خصوص خرید ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری با مسئولان یکی از شرکتهای خودرو ساز اراک دیدار کرده و در این راستا مذاکرات لازم انجام شد.
در ادامه این سفر یک روزه ضمن بازدید از پایانه بار اراک، در نشستی صمیمانه با رانندگان بخش حمل ونقل کالای شهر اراک، مسایل و مشکلات آنان مورد بررسی قرار گرفت.
حسن نیا همچنین از محور اراک – بروجرد و راهدارخانه دو راهی شازند بازدید کرد و در جلسه ای در خصوص اعتبارات مورد نیاز و تخصیص منابع مالی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی استان مباحثی مطرح شد.
گفتنی است در سفر عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه وشهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به استان مرکزی، محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع و منصور فخاران مشاورریاست و مدیر روابط عمومی سازمان ایشان را همراهی می کردند.
اما علاوه بر نوسازی ناوگان جاده ای، شرکت های حمل ونقلی نیز لازم است برای نظام مند شدن شبکه حمل ونقل کشور در حوزه باری و مسافری جاده ای، قوانین اجرا و رعایت شوند. در حال حاضر ۲۵۰۰ شرکت حملونقل مسافر در کشور اقدام به جابجایی مسافران میکنند و مسئولیت مدنی حمل مسافران بر عهده همین شرکتها قرار دارد. در واقع شرکت ها از زمان اخذ پروانه فعالیت با قبول کردن قوانین، مقررات و بر اساس ضوابط تاسیس این مسئولیت را میپذیرند که هدف واحد آنها جلب رضایت مشتری است.
در همین زمینه نیز مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه «از ۱۲۸۰۰ سرویس روزانه ۷۰۰۰ سرویس در مسافتهای بالای ۳۵۰ کیلومتر انجام میشود» گفته است: ضوابط ایمنی ناوگان حملونقل جادهای کشور ارتقا خواهد یافت و در حال حاضر هم ساختار و زیرساخت بسیار خوبی در حوزه حملونقل عمومی جادهای در بخش مسافربری شکل گرفته است و ناوگان نیز با متوسط سن ۱۰ سال در شرایط مناسبی قرار دارد که حاکی از سرمایهگذاری مناسب در این بخش است. با توجه به فعالیت رانندگان حرفهای شاغل در بخش مسافر حملونقل مسافر جادهای و تعدد سفرها در طول سال، این رانندگان نیازمند حضور لحظه به لحظه افرادی در کنار خود هستند تا تمام تمرکز آنها معطوف به رانندگی باشد و از بروز مخاطرات احتمالی جلوگیری شود.
داریوش باقرجوان با بیان اینکه «۱۲۸۰۰ سرویس روزانه در حال انجام است که روزانه ۷۰۰۰ سرویس در مسافتهای بالای ۳۵۰ کیلومتر انجام میشود» گفت : ۲۵۰۰ شرکت حملونقل مسافر در کشور اقدام به جابجایی مسافران میکنند و مسئولیت مدنی حمل مسافران بر عهده همین شرکتها قرار دارد. در واقع شرکت ها از زمان اخذ پروانه فعالیت با قبول کردن قوانین، مقررات و بر اساس ضوابط تاسیس این مسئولیت را میپذیرند که هدف واحد آنها جلب رضایت مشتری است.
گفتنی است که وقوع این اتفاق نیز بهرهوری بخش را افزایش میدهد. به طوریکه علاوه بر ارتقا و اعتلای شرکت حملونقل، راننده و مالک وسیله برای مسافر نیز رضایتمندی را در بر دارد. البته مجموع این چارچوبها نشان میدهد که قاعدتا تمام تلاش بر این است که ایمنی تردد چه از نظر شرکتهای حملونقل، رانندگان و مالکان تضمین شده باشد.