جمله ـ گروه جامعه: آقای نوری وزیر آموزش و پرورش یکی از بهترین وزرای دولت است چون هر حرفی که می زند آنقدر مایه تعجب می شود که مدتی آدم را به خودش سرگرم می کند. فعلا مدیریت مهمترین نهاد آموزشی کشور در دست کسی است که وقتی برای بازدید یک مدرسه سیل زده رفته […]
جمله ـ گروه جامعه: آقای نوری وزیر آموزش و پرورش یکی از بهترین وزرای دولت است چون هر حرفی که می زند آنقدر مایه تعجب می شود که مدتی آدم را به خودش سرگرم می کند. فعلا مدیریت مهمترین نهاد آموزشی کشور در دست کسی است که وقتی برای بازدید یک مدرسه سیل زده رفته بود دستور داد چندتا آجر توی آب بیاندازند که دانش آموزان بتوانند رد شوند. ایشان هم حسابی اهل بازدید سرزده و سرنزده هستند و درباره همه چیز نظر فلسفی دارند.
مثلا دیروز به دیدار آقای ضرغامی در وزارت میراث رفته و عرض کرده اند: «آموزشوپرورش میتواند در تربیت نیروی انسانی حوزه گردشگری به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کمک کند.» این توانستن، قیقا مثل همان خود به خود ساخته شدن خانه در این دولت است که طبق فرمایش آقای مخبر دولت قرار نبوده خانه بسازد، بلکه قرار بود بگوید تا خانه ساخته شود بنابراین این مردم هستند که باید خانه بسازند، انگار قبل از این دولت مردم عقلشان نمی رسده که خانه بسازند و باید یکی پیدا می شد و می گفت این کار را بکنید.
این توانستن هم دقیقا در همان ردیف است با این فرق که اینجا بار به دوش بچه هاست. حالا آقای نوری نگفته اند که چه کسی باید آنها را آموزش دهد، این آموزش ها بر چه اصولی است، چقدر دسترسی دانش آموزان به حوزه وزارت میراث آسان است و مسائلی از این قبیل. فقط درخواست کرده اند که
دانش آموزان بتوانند!
به بهانه این بایدهای آقای وزیر بد ندیدیم سری بزنیم به برخی از مهمترین اظهارات و واکنشهای ایشان در مقاطع مختلف.
بعوان نمونه می رویم به تابستان سالجاری و وقتی که آقای وزیر در مراسم اردوی دانش آموزان عشایری در مشهد حضور داشت. ایشان که خودشان و دولت را پاسخگوترین می دانند در پاسخ به سؤال آخرین وضعیت طرح رتبهبندی معلمان گفت: «در مورد مراسم سؤال کنید!» اینکه اهمیت رتبه بندی معلمان بیشتر است یا کیفیت صندلی و چطور برگزار شدن مراسم عشایری، باید خود آقای نوری جواب دهند.
در موردی دیگر در شهرریور ماه امسال یوسف نوری در حاشیه جلسه دولت مدعی شد «در کنکور سراسری امسال، ۷۷.۵ درصد رتبههای یک تا ۱۰ رشته های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فنی و رتبههای یک تا ۵ گروههای آموزشی هنر و زبان خارجی، مربوط به مدارس دولتی بوده است». این اظهارنظر وزیر که، خبرگزاری رسمی دولت هم آن را منعکس کرد، بسیار عجیب به نظر بود و بررسی موضوع نشان داد که تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن این که، آقای نوری مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی ها را هم جزو مدارس دولتی عمومی در نظر می گیرد. این یعنی حضرت آقای وزیر حتی از حیطه مسئولیت خودش هم چندان اطلاعی ندارد.
یکی دیگر از شاهکارهای آقای نوری به یک نامه نگاری به رییس جمهور بر می گردد. اول دیماه وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که طی نامهای به رئیسجهور پیشنهاد داده است که مدارس تعطیل نشوند مگر در موارد نادر و حاد، یوسف نوری ادامه داده است:« حقیقتا ما نگران دانش آموزان به دلیل این تعطیلیها هستیم.
شما میدانید آموزش مجازی در دوره آموزش عمومی و پیش دبستانی کارایی لازم را ندارد ولو اینکه میدانید همکاران ما زحمت زیادی را در این زمان میکشند.» او گفته است: «وقتی مدارس تعطیل میشوند اینگونه نیست که دانش آموزان در خانه بمانند و در بیشتر شهرهای ما دانش آموزان بیرون میآیند و با دوستان خود بازی میکنند و حضور موثر در کلاس درس ندارند و این چیزی است که باعث نگرانی معلمان و اولیا میشود.»
بعد از این حرفها بود که منتقدان گفتند وزیر آموزش و پرورش از حالا اعلام کرده است که هفته آینده تعطیل نیست. اولین سوالی که بعد از این اظهارنظرهای وزیر آموزش و پرورش به ذهن میرسد این است که اساسا او چنین اختیاراتی دارد و میتواند شخصا درباره آلودگی هوا و تعطیلی مدارس تصمیم بگیرد؟
در یکی از عجیب ترین موارد؛ سخنان وزیرآموزش و پرورش در مورد دستگیری دانشآموزان و تلختر از آن به میان کشیدن ارجاع آنان به مراکز روانشناسی انتقادات گستردهای در تمام اقشار جامعه را برانگیخت. روانی پنداشتن دانش آموزان معترض بدون هیچ گونه بررسی و پایشی نشان داد که آقای وزیر هم فقط یک کار بلد است و بهتر است عنوان پرورش را از سر در این وزارت خانه بردارد. اولینبار یوسف نوری، وزیر آموزشوپرورش در گفتوگو با شرق خبر دستگیری دانشآموزان در اتفاقات اخیر را تایید کرد و گفت: «دانشآموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند، برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روانشناسیاند و دوستان کارشناس، کارشان را انجام میدهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند. تعدادشان زیاد نیست و نمیتوانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم.» او افزوده بود که شماری از این دانشآموزان برای اینکه به «شخصیتهای ضداجتماعی» تبدیل نشوند، در مرحله «تربیت و اصلاح» قرار دارند. حالا با گذشت چند هفته از آن ماجرا ، نوری هیچ حرفی در این رابطه نمی زند و در مواجهه با سوالاتی در این مورد
جاخالی می دهد.
یوسف نوری همچنین درباره یکی از مهمترین خواسته های معلمان یعنی رتبه بندی و چرایی کُند شدن روند آن گفت: «اعتبار رتبهبندی معلمان ۳۸همت (۳۸هزار میلیارد تومان) است. رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه را احکام بزنیم تا رقم نهایی از این ۳۸همت بالاتر نرود و بعد پرداختها را آغاز کنیم.
ممکن است اینگونه باشد که یک تعدادی از معلمان رتبههای بالاتر بگیرند، اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد، یعنی رتبهاش را اعلام میکنیم، اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.»
پاسکاری تاخیر به زمین سازمان برنامه و بودجه آسان ترین راه برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیتی است که قانون به دوش آقای وزیر گذاشته وگرنه بود و نبود وی در این زمینه چه فرقی برای
معلمان می کند؟
یکی دیگر از اظهارات جالب آقای نوری به سفرش به مازندران برمی گردد. یوسف نوری در حاشیه بازدید از مدرسه ۱۲ کلاسه در دست ساخت واقع در هادی شهر بابلسر به خبرنگاران گفت: «امکانات خوبی که در مدارس نقاط مختلف کشور وجود دارد ،نباید تنها مورد استفاده دانش آموزان قرار بگیرد ،بلکه دیگر اقشار جامعه هم حق دارند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد: اقشار مردم می توانند از امکانات مدارس در ساعت های غیر تحصیل دانش آموزان استفاده کنند و از مدیران مدارس میخواهم که در اماکن آموزشی را به روی آحاد جامعه باز کنند.»
بسیار خب، درب مدارس را روبه آحاد باز کنیم که چه بشود؟ اصلا به چه کار مردم می آید. ضمن اینکه چطور و بر اساس چه آیین نامه ای چنین اجازه ای داده شده. چطور می توان صلاحیت سنجی کرد. مردم به جز اشتغال یا اسکان چه استفاده دیگری قرار است از فضا بکنند.
شاید آقای وزیر می خواهند تابستان ها مدارس را به عنوان خانه اجاره دهند یا مثلا به قهوه خانه و خشکشویی و کفش فروشی تبدیل کنند. باز کردن درب مدرسه روبه آحاد جامعه از آن حرف هایی بود که فقط میشد از زبان آقای نوری شنید.
اگر بخواهیم از آقای وزیر ذکر خاطره کنیم یک شاهنامه به دست خواهد آمد. برای پایان بندی کافی است نگاهی به رزومه ایشان برای تصدی پست مهم وزارت آموزش و پرورش بیاندازیم.
در رزومه او کسب رتبه دوم مسابقات آمادگی جسمانی مقیمین در کشور قطر (۱۹۹۹)، عضویت تیمهای والیبال معلمین، صعود به قله دماوند و توفیق حضور در راهپیمایی اربعین سال جاری به عنوان کارنامه عملی آمده است. فکر کنم همین کفایت کند.