اوج گرفتن طلا در روزهای خونین غزه
اوج گرفتن طلا در روزهای خونین غزه
نبرد اسرائیل و حماس حالا تقریبا بر تمامی بازارهای جهانی تاثیر گذاشته است و یکی از اصلی‌ترین آنها بازار طلاست که پشتوانه اصلی سرمایه در اکثر بانک‌های جهانی است.

گروه اقتادی جمله – نبرد اسرائیل و حماس حالا تقریبا بر تمامی بازارهای جهانی تاثیر گذاشته است و یکی از اصلی‌ترین آنها بازار طلاست که پشتوانه اصلی سرمایه در اکثر بانک‌های جهانی است.
در اواخر هفته گذشته و بالا گرفتن نبرد، قیمت جهانی طلا به سرعت افزایش یافت و تاثیر این رشد قیمت بر بازار طلا و سکه ایران نیز ملموس بود.
به گزارش جمله، در هفته گذشته دلار آزاد تحت تأثیر شروع جنگ در غزه یک صعود شارپ را تجربه کرد ولی در ادامه پس از سخنرانی رهبری درباره بی‌خبری ایران از حمله حماس به اسرائیل دلار تهران با شیب تند مسیر رفته را برگشت ولی در نهایت رشد ۳.۶ درصدی را نسبت مدت مشابه هفته قبل ثبت کرد.
در این شرایط؛ تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی باور دارند اگر وضعیت ژئوپلیتیک تیره‌تر شود، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت طلا در سال جاری به سطح ۲۰۰۰ دلار هم برسد.
در همین راستا، قیمت اونس طلا که در روز شروع درگیری‌ها بین نیروی‌های فلسطینی و اسرائیل (۱۵ مهر) در حدود ۱۸۳۰ دلار معامله شد بود حال با رشد ۱۰۰ دلاری به ۱۹۳۰ دلار رسیده است. ازآنجایی‌ که قیمت طلای جهانی یکی از مولفه‌های تأثیرگذار بر قیمت سکه در بازار داخلی ایران است فعالان بازار در معاملات پشت خطی روز جمعه می‌گفتند جهش قیمت طلا ممکن است تا حدودی بازار سکه داخلی را جذاب کند و بر سطح تقاضا در بازار امروز اثرگذار باشد.
در شرایط کنونی باوجود این‌که برخی سکه‌بازان به‌احتمال اثرگذاری افزایش قیمت طلا بر روی بازار سکه امیدوار شده‌اند، اما دسته‌ای دیگر باور دارند که اهرم اثرگذار در بازار سکه، قیمت دلار است. به عقیده آنها درصورتی‌که نرخ دلار در روز جاری مانند قیمت طلا مسیر رشد را دنبال کند، راه برای صعودی شدن قیمت سکه هموارتر خواهد شد. بااین‌حال، بازارساز سعی کرده با بمباران اخبار آزادسازی ارزهای بلوکه شده و خبردرمانی تا حدودی جلوی نوسانات ارزی را بگیرد و قیمت دلار را کنترل کند.
قیمت سکه در معاملات جمعه در مرز ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید. فعالان بازار می‌گویند سکه‌بازان در اولین روز هفته احتمالاً برای شکست مرز ۲۹ میلیون تومان تلاش خواهند کرد و اگر این مرز را فتح کنند احتمال صعودی‌شدن فلز گران‌بهای داخلی تا نیمه کانال ۲۹ میلیون تومان وجود دارد.
برخی دیگر نیز معتقدند ورود زمینی اسرائیل و اتمام تحریم‌های تسلیحاتی ایران شوک تازه‌ای به بازار وارد خواهد کرد. از سوی دیگر با توجه به حساسیت جامعه بر روی نرخ دلار، دولت‌ها در ایران حساسیت چندانی بر افزایش نرخ طلا و سکه ندارند، و به همین خاطر تحلیلگران معتقدند دولت دخالتی در این بازار نخواهد داشت و به از آنجا که خرید طلا و سکه با محدودیت‌های خرید دلار مواجه نیست، احتمال اینکه بخش عمده سرمایه‌های عمومی به بازار سکه و طلا بسیار بالاست.
متاسفانه با توجه به بی ثباتی طولانی اقتصاد ایران با کاهش معنادار سرمایه گذاری خصوصی در بازارهای مولد روبرو هستیم که همبن مسئله تاثیری نامناسب بر توسعه ایران خواهد داشت و آسیب‌های این کاهش سرمایه گذاری در آینده نزدیک بر اقتصاد ایران مشخص خواهد شد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی