شرکت بیمه ملت در آستانه ورود به دهه سوم حیات خود نیاز به یک استراتژی بلندمدت، روشن و متناسب با چشم انداز آینده و البته عبور از حاشیه و گذر از ۶ مسیر ویژه جهت اوج گیری دوباره و این بار مستحکم تر با گام های بلندتر دارد. چه اینکه شرکتی با بالاترین سرمایه ثبت […]
شرکت بیمه ملت در آستانه ورود به دهه سوم حیات خود نیاز به یک استراتژی بلندمدت، روشن و متناسب با چشم انداز آینده و البته عبور از حاشیه و گذر از ۶ مسیر ویژه جهت اوج گیری دوباره و این بار مستحکم تر با گام های بلندتر دارد. چه اینکه شرکتی با بالاترین سرمایه ثبت شده در بین شرکت های بیمه گر خصوصی و البته بالانشینی در کل صنعت از حیث سطح توانگری مالی، می تواند در سطح بالاتر به رقابت در بازار بیمه ورود کند که نفع آن به همه ذی نفعان و اعضای خانواده بیمه ملت خواهد رسید.
روی سخن با اعضای خانواده بزرگ بیمه ملت از صدر تا ذیل است و به نظر این ۶ مسیر می تواند شرکت را در وضعیت ممتاز قرار دهد:
۱٫ ثبات مدیریتی و آینده نگری سهامداران: بدون تردید تغییر در سطح هیات مدیره در کوتاه مدت باعث از دست دادن فرصت ها و بر زمین ماندن برنامه ها و البته شکست طرح ها و تزلزل در اراده ها می شود. از این حیث شرط توفیق و اوج گیری بیمه ملت در ثبات هیات مدیره و آینده نگری سهامداران برای عملیاتی شدن برنامه ها و نمایان شدن نتیجه هاست. ورود به حاشیه ها و دور شدن از متن رقابت چه در عملیات بیمه گری و چه سرمایه گذاری نتیجه اش عقیم شدن انگیزه ها و بر زمین ماندن ایده هاست و البته در این وضعیت آنچه در اولویت قرار می گیرد، فرصت سوز است. حال آنکه سنگ بنای اصلی ثروت آفرینی و سودسازی بیمه ملت، در گروی اراده سهامداران برای ایجاد ثبات مدیریتی دارد.
۲٫ حرکت بر مدار برنامه با راهبری واحد: یکی از مسیرهای دیگری که بیمه ملت برای اوجگیری میتواند طی کند، حرکت بر مدار برنامه با راهبری واحد بر اساس سیاستهای سالانه و البته پنجساله زیر نظر مدیرعامل است و در چنین مسیری، موانع برداشته و فرصتها ساخته میشود. این برنامه البته مبتنی بر ظرفیتهای واقعی شرکت از جمله توان نیروی انسانی، ظرفیت مجاز نگهداری ریسک و حضور در بازار بیمه اتکایی است که متناسب با نیازهای آینده طرحهای بیمهای تعریف، معرفی، اجرا و مدیریت خواهد شد.
۳٫ مشارکت حداکثری؛ لازمه اوجگیری بیمه ملت: خانواده بیمه ملت قدرت این را دارد تا بر بستر مشارکت حداکثری حرکت کند و این مشارکت سطوح مختلف را در بر میگیرد؛ از جمله حمایت سهامداران و هیات مدیره از هیات عامل با راهبری مدیریت شرکت تا نقشآفرینی شبکه فروش شامل نمایندگان و کارگزاران با حمایت ستاد و شعب بر مبنای حاکمیت شرکتی. انسجام و اراده درون خانواده بیمه ملت یک ضرورت برای رسیدن به اهداف کمی و کیفی در سطح بازار و عرصه رقابت خواهد بود.
۴٫ معرفی خدمات بیمه ملت به جامعه: سبد محصولات بیمهای شرکت متنوع و دارای پتانسیل جذب مشتریان بالقوه بیشتری است و افزون بر جامعه هدف مبتنی بر شاکله اصلی سهامداران شامل بازنشستگان کشوری و خانواده ایشان میتوان خدمات را با اطلاعرسانی بهینه و مدیریت شده تحت راهبری مدیریتهای بازاریابی و روابط عمومی و البته نقشآفرینی شبکه فروش در سطح کشور معرفی کرد. تاکید علیرضا یزدان دوست در دیدارهای ماههای نخست مسئولیت با شبکه نمایندگان و تاکید بر ضرورت افزایش سهم بیمه غیرمستقیم و پاسخ به مطالبات و رفع چالشهای احتمالی نشان میدهد که نقش اصلی و موثر در بازار را شبکه نمایندگان و کارگزاران بر عهده خواهند داشت. از این جهت معرفی خدمات در قالب ابزارهای و بسترهای نوین ارتباطی با نیازسنجی و مشارکت شبکه فروش میتواند مسیر دیگری برای اوجگیری بیمه ملت باشد.
۵٫ توانگری عالی با ریسکپذیری عاقلانه: بدون شک قرار گرفتن بیمه ملت در سطح بالای توانگری مالی، یک مزیت بالقوه است اما خالی نگه داشتن این ظرفیت و محافظهکاری به معنای از دست دادن فرصت در بازار رقابتی بیمه است. از این جهت بیمه ملت به دلیل پرتفوی مناسب و بهینه بیمهگری با سرمایه برتر در بین دیگر بازیگران خصوصی صنعت بیمه، میتواند از مسیر بازار بیمه اتکایی با تکیه بر سطح توانگری بالا و سرمایه شرکت، به سمت اهداف بلندمدت و در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار با مبنا قرار دادن سودسازی مستحکم و ثروتآفرینی گام بردارد. البته مشروط به اینکه در استفاده از ظرفیت مجاز نگهداری ریسک، الزامات مدیریت ریسک به صورت دقیق رعایت شده و منافع شرکت در نتیجه رویکردهای هیجانی و رشدهای موسمی میزان فروش دچار مخاطره نشود.
۶٫ واقعبینی و آیندهنگری در خانواده بیمه ملت: شاخصهای بیمه ملت عیان است و نشان از پتانسیل بالا برای اوجگیری و بالاتر نشینی دارد و علاوه بر مسیرهای ۵ گانه، بیمه ملت نباید از مسیر آیندهنگری و واقعبینی خارج شود. چه اینکه سرمایه ۳۰ هزار و ۶۵۷ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریال این شرکت، انتخاب به عنوان توانگرترین شرکت بیمهای کشور با نسبت ۴۰۹ از سوی بیمه مرکزی و البته طیف وسیعی از محصولات بیمهای به وضوح بیانگر این واقعیت است که این شرکت میتواند جایگاه خود را به عنوان کمریسکترین و البته پویاترین شرکت بیمهای در ایفای تعهدات تثبیت و تقویت کند. مهم این است که همه در بیمه ملت خود را عضو یک خانواده بدانند و برای ارائه خدمات به خانواده ایرانی همگام و همدل
تلاش کنند.