اولین رویدادی که هیچکس در آن درک نشد!
اولین رویدادی که هیچکس در آن درک نشد!

پس از طی پستی و بلندی فراوان، بالاخره چهل و یکمین جشنواره فجر، بالاخص فیلم فجر، کار خود را آغاز کرد و هنوز زود است که بخواهیم از میزان استقبال مخاطبان از این رویداد صحبت کنیم. برای قضاوت درباره کیفیت آثار و مقایسه کامل سبک و سیاق جشنواره با سال های گذشته نیز هنوز زود […]

پس از طی پستی و بلندی فراوان، بالاخره چهل و یکمین جشنواره فجر، بالاخص فیلم فجر، کار خود را آغاز کرد و هنوز زود است که بخواهیم از میزان استقبال مخاطبان از این رویداد صحبت کنیم. برای قضاوت درباره کیفیت آثار و مقایسه کامل سبک و سیاق جشنواره با سال های گذشته نیز هنوز زود است. بنابراین در این متن تنها به تازه ترین اخبار جشنواره فجر می پردازیم.باورمان نمی شود که زنده ماندیم و دیدیم که بالاخره یک مسئول جشنواره فجر، پذیرفت که در روند جشنواره اخلال وجود داشت! در طول این مدت بارها در «جمله» تشریح کردیم که از بس انتظار کشیدیم تا مسئولی به مشکل در جشنواره اقرار کند و بپذیرد این رویداد از تحریم رنج می برد و حداقل اعتراف کند که هیچ چیز مثل سابق نیست، خسته شدیم. اصلا بگوید هیچ چیز مثل سابق نیست و از تحریم کنندگان اعلام برائت کند. اما بپذیرند که اتفاقی افتاده. کاری که در این مدت اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسماعیلی، به هیچ عنوان نکرد و به جای پذیرش اشکال، با قدرت نمایی و حماسه سرایی بی دلیل برای جشنواره ای که از هرسو تحت فشار است، باعث شد به چشمان خودمان شک کنیم! شاید این طور به نظر بیاید که یک اعتراف ساده، چه تاثیری می تواند در بهبود شرایط داشته باشد؟ پاسخ این که شاید تاثیر شگرفی نداشته باشد اما همین که هنرمندان بدانند که حضورشان مهم است و نبودشان حس می شود، حائز اهمیت است. مهم تر اینکه مردم بدانند اگر نباشند، مهم است. نه اینکه جشنواره لنگ بماند که بالاخره نمی ماند. اما پس شنیده شدن صدای کسی که به هر دلیلی برای انعکاس خواسته اش جشنواره را تحریم می کند چه؟
بالاخره مجتبی امینی، دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، توضیح داد که چرا اسامی داوران جشنواره این همه دیر منتشر شد. وی  در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تأخیر در معرفی هیأت داوران این دوره از جشنواره توضیح داد: به دلیل شرایطی که امسال در آن قرار داشتیم در برنامه‌ریزی جشنواره فیلم فجر از ابتدای امر می‌دانستیم باید براساس پروتکل‌های جدید روند جشنواره تبیین شود تا بتوانیم به‌گونه‌ای جشنواره را مدیریت کنیم تا دست‌اندرکاران جشنواره و دوستانی که می‌خواهند در این رویداد حضور داشته باشند، اعم از صاحبان آثار و هیأت‌های انتخاب و داوری، تحت فشار جریان بی‌اخلاق رسانه‌ای قرار نگیرند.
وی افزود: شبکه‌های رسانه‌ای خارج از کشور از هر فرصتی برای فشار به اهالی فرهنگ و هنر استفاده می‌کنند. با این فشارها تلاش می‌کنند تا فضا را غبارآلود کنند. ما اما تلاش داشتیم بستری را فراهم بیاوریم تا اهالی فرهنگ و هنر با آرامش بتوانند در این جشنواره حضور داشته باشند و در آرامش از همه برنامه‌های جشنواره استفاده کنند. قاعده هم این بود که هیأت انتخاب در زمانی که مدنظر داشتیم معرفی شوند، فیلم‌های بخش‌های مختلف براساس همان زمان‌بندی‌ای که مدنظر داشتیم معرفی شدند و داوران هم به همین ترتیب در موعد مقرر معرفی می‌شوند.
دبیر جشنواره تأکید کرد: تنها در زمان‌بندی اطلاع‌رسانی درباره ترکیب داوران شاهد تغییر هستیم وگرنه همه چیز برای جشنواره مشخص است. هیأت داوران هم مشغول کار هستند و کارها را بازبینی می‌کنند. ما تنها در زمان‌بندی اعلام اسامی مدیریت رسانه‌ای کرده‌ایم و قصد داریم در موعد مقرر اسامی را اعلام کنیم تا به دوستان‌مان در حوزه فرهنگ و هنر فشاری وارد نشود. طبق همان زمان‌بندی اطلاعات مدنظر رسانه‌ها را در اختیارشان قرار خواهیم داد.
همین سوال را اگر از اسماعیلی می کردند، می گفت هر سال ما ۲۱ بهمن داریم اسامی منتشر می کنیم؛ شما اشتباه می کنید که
دیر شده!رئیس سازمان سینمایی نیز در تازه ترین صحبت هایش مطالبی را مطرح کرده که با رعایت جانب انصاف باید بپذیریم که درست می گوید. طبق اصل آزادی بیان و عمل، معتقدیم که هم شرکت کنندگان جشنواره قابل احترام اند و هم تحریم کننده هایش. محمد خراعی منتقد است که چرا نمی خواهید شرکت کنید، اطلاع نمی دهید که کار جایگزین کنیم؟! یا وقتی نمی خواهید در نشست رسانه ای حضور پیدا کنید و معتقدید که فیلمتان به اجبار به جشنواره آمده، حداقل بگویید تا ساعت نشست ها جابجا شود. خزاعی در پاسخ به سوال خبرنگاران در محل پردیس سینمایی ملت گفت: اینکه برخی در یک فضایی قرار می‌گیرند و بیانیه صادر می‌کنند، مساله دیگری است و قبل از حضور در این جشنواره تا الان اتفاق مهمی نیفتاده است. صاحبان فیلم‌ها باید در همان زمان تصمیم می‌گرفتند که دوست دارند در جشنواره حضور داشته باشند یا خیر. البته آن دست از فیلم‌هایی که اعلام کرده‌اند در جشنواره حضور نخواهند داشت در بخش رقابتی نبوده و بیشتر جنبه نمایشی داشته است. وگرنه که واقعیت جشنواره فیلم فجر و سیاست‌های آن از ابتدا معلوم بوده است. در این دوره از جشنواره فیلم فجر آنقدر فیلم از کشورهای مختلف ارسال شده بود که اگر دوستان زودتر اعلام می‌کردند ما به سرعت فیلم دیگری جایگزین می‌کردیم و هیچ مشکلی در جایگزینی آثار به خاطر تنوع نداشتیم.خزاعی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره برگزاری برخی نشست خبری جشنواره بدون حضور کارگردان هم توضیح داد: طرف حساب ما تهیه‌کننده است، در حقیقت تهیه‌کننده صاحب فیلم است و تصمیم می‌گیرد که چگونه اثرش به نمایش گذاشته شود. در سال ۱۳۹۰ که به عنوان دبیر جشنواره حضور داشتم به تهیه‌کننده می‌گفتیم که شما باید اسامی کسانی که قرار است در نشست حضور داشته باشند را اعلام کنید چرا که این از اختیارات تهیه‌کننده است. یک زمان است که عوامل فیلم با تهیه‌کننده همراهی نمی‌کنند و یا مسافرت هستند، تهیه‌کننده خود در نشست حضور پیدا می‌کند تا فضای رسانه‌ای را کنترل کند و یا بی‌احترامی به اهالی رسانه نداشته باشد و کنفرانس رسانه‌ای را برگزار می‌کند.آنچه تا اینجا می توان درباره شرایط جشنواره قضاوت کرد این است که در طول این مدت، نه موافق نه مخالف، هیچ کس حرف هیچ کس را نفهمید. باید به رفتار برخی هنرمندان انتقاد جدی کرد و این روش ها را باعث تاسف دانست؛ با این حال مقصر اصلی، مسئولین اند و انگشت اتهام مستقیم به سمت وزیر و برگزارکنندگانی است که مثلا حکم (بزرگ تر) و (برگزار کننده) را داشتند و هیچ اقدامی در جهت کاهش منازعات، حداقل تا اینجا، نکردند.