اولین قطار ترانزیتی روسیه-هند از مرز سرخس وارد کشور شد
اولین قطار ترانزیتی روسیه-هند از مرز سرخس وارد کشور شد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه به هند از مرز سرخس برای انتقال به بندر شهید رجایی و سپس انتقال به هند خبر داد. سید میعاد صالحی در حاشیه مراسم آغاز سیر اولین قطار ترانزیتی روسیه به هند اظهار داشت: دیروز با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور دستور حرکت این […]

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه به هند از مرز سرخس برای انتقال به بندر شهید رجایی و سپس انتقال به هند خبر داد.

سید میعاد صالحی در حاشیه مراسم آغاز سیر اولین قطار ترانزیتی روسیه به هند اظهار داشت: دیروز با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور دستور حرکت این قطار به صورت ویدئو کنفرانس از مرز سرخس به سمت بندر شهید رجایی صادر شد.
وی افزود: مبدأ حرکت قطار ترانزیتی کانتینری ایستگاه چخوف در استان مسکو و مقصد آن بندر ناواشیوای هند خواهد بود. طول مسیر حرکت نیز در ایران از مرز سرخس به سمت بندر شهید رجایی در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه در دی ماه سال گذشته و مذاکره در خصوص ترانزیت کالاهای روسیه به هند، اظهار داشت: در ماه‌های پس از آن نیز با دستور معاون اول رئیس جمهور پیگیری‌هایی در خصوص این تفاهم انجام شد. همچنین اردیبهشت امسال همراه با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی سفری به مسکو داشتیم تا این تفاهم نامه را پیگیری کنیم و نهایتاً عملی شد و امروز قطار ترانزیتی کالاهای روسیه به هند از مرز سرخس وارد کشور شد که این اتفاق برای اولین بار است که رخ می‌دهد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تمام این مسیر بیش از ۵ هزار کیلومتر ریل است که هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن در خط آهن کشورمان سیر می‌کند. این قطار از روسیه به ترکمنستان و سپس به مرز سرخس آمده است. صالحی با تأکید بر اینکه ترانزیت غیر از درآمد ارزی، عوائد سیاسی هم در پی دارد، تصریح کرد: کشورهای مبدأ و مقصد این کریدور با تکرار این تردد قطارهای ترانزیتی، ایران را برای انتقال کالاهای خود بر می‌گزینند. در دولت سیزدهم دیپلماسی حمل و نقل رشد داشته و با کشورهای منطقه و CIS مذاکراتی داشتیم تا تفاهم نامه‌ها به تدریج عملیاتی شوند.
مدیرعامل شرکت راه آهن پیش بینی جابجایی کالا در کریدور روسیه به هند را ۸ میلیون تن کالای ترانزیتی دانست و گفت: هر دو سه هفته یک بار با معاون اول رئیس جمهور در خصوص فعال شدن مسیر ترانزیتی روسیه به هند جلسه داشتیم که برای اولین بار مسیر سرخس به بندر شهید رجایی فعال شد و در ادامه کریدورهای اینچه برون به بندر شهید رجایی و آستارا به رشت و سپس بندر شهید رجایی نیز فعال شوند. البته مسیر رشت- آستارا گلوگاه زیرساختی دارد که با توجه به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم و توسعه ترانزیت ریلی در دستور کار است، برای رفع این گلوگاه تلاش خواهد شد.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛
حل مشکلات لایروبی بندر خورسیف

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با مجموعه اقدامات صورت گرفته در بنادر خورسیف و سجافی، طی یک بازه زمانی کوتاه مدت، شاهد تحول اساسی در این بنادر خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی پس از بازدید از بنادر هندیجان، ماهشهر، سجافی و خورسیف، اظهار داشت: در بندر خورسیف امکاناتی خوبی فراهم شده اما در حوزه لایروبی مشکلاتی وجود دارد لذا تلاش خواهیم کرد این مشکلات مرتفع شود؛ بر این اساس هماهنگی و همکاری‌های لازم با سازمان‌های ذیربط انجام خواهد شد تا شاهد رونق تجاری بندر خورسیف باشیم. وی پس از بازدید از بندر سجافی، با بیان اینکه این بندر رشد خوبی داشته است، افزود: طی سال گذشته ۶۰ هزار تن کالا در بندر سجافی تخلیه و بارگیری شده است و در این راستا سعی در کاهش کمبودها داریم تا در آینده‌ای نزدیک شاهد بهبود فعالیت‌ها در بندر سجافی باشیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اراضی پشتیبانی بندر سجافی، بیان کرد: اقدامات بسیار مناسبی در این بخش صورت گرفته است و اگر انتقال سند صورت گیرد ۹ هکتار به مساحت بندر اضافه خواهد شد که موجب توسعه محوطه‌ها و نگهداری هرچه بهتر از کالاهای موجود در بندر می‌شود. وی افزود: شناورهای جست و جو و نجات دریایی و شناورهای آتشخوار به بندر سجافی اعزام می شود و در یک بازه زمانی کوتاه شاهد تحول اساسی در این بندر خواهیم بود. حبیب آقاجری؛ نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام‌خمینی(ره) در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازدید اظهار داشت: خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بنادر ماهشهر، هندیجان و سجافی برنامه‌ریزی بسیار مناسبی انجام داده است و شاهد اقدامات خوبی در حوزه توسعه اسکله‌ها، توسعه محوطه‌‌ها، لایروبی، تامین شناورهای ناجی و آتشخوار هستیم؛ از تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان بنادر تشکر می‌کنیم و همگی تلاش خواهیم کرد تا در جهت پیشبرد اهداف نظام که خدمت به مردم است گام‌های بلندی برداریم.

 

 

 

رویای ۱۷ ساله پرواز؛
عاقبت فرودگاه سقز چه می‌شود؟

احداث فرودگاه سقز به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان کردستان که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است، این بار با مصوبه سفر استانی رییس جمهور در دیار کردستان، قرار است رنگ اجرایی به خود بگیرد تا اهالی این شهر پس از ۱۷ سال شاهد پرواز هواپیما بر فراز آسمان سقز باشند.

بحث مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ مطالعات جانبی ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد و کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور کنار گذاشته شده و کار متوقف شد.
پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه سال ۱۳۹۷ بار دیگر کار کلید خورد و کارفرمایی پروژه به شرکت فرودگاه‌ها و نابری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهم‌نامه‌ای با استانداری کردستان تعهداتی از جمله تملک زمین، جابجایی جاده قدیم سقز به مریوان از سوی استانداری داده شد و شرکت فرودگاهها کار احداث فرودگاه را برعهده گرفت.
شرکت فرودگاهها با ۲ شرکت داخل استان کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه را آغاز کرد و جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت.
هرچند با تزریق بخشی از اعتبارات مورد نیاز، پیشرفت فیزیکی این فرودگاه به ۵۴ درصد در سال ۱۳۹۹ رسید و حتی در واپسین روزهای عمر دولت قبل افتتاح شد اما به باور کارشناسان و مسئولان این پروژه، این فرودگاه عملیاتی نبوده و همچنان با کاستی‌ها در بحث زیرساخت‌ها روبروست و نیاز است با تامین اعتبارات، به یک فرودگاه کامل و عملیاتی برای نشست و برخاست هواپیماها تبدیل شود.

é کاستی های فرودگاه سقز
همانگونه که گفته شد، فاز نخست فرودگاه تیرماه پارسال به بهره برداری رسید اما بدون شک بهره برداری از فرودگاه فقط ترمینال و سطوح پروازی نیست، بلکه برای بهره برداری از فرودگاه کارهای دیگری از جمله احداث ساختمان های عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتش نشانی فرودگاه، ساختمان اداری، ساختمان سپاه فرودگاه و چند ساختمان دیگر نیاز است که به گفته مسوولان هنوز انجام نشده است.
یکی دیگر از پروژه‌هایی که برای بهره داری از این فرودگاه باید انجام شود بحث محوطه سازی است که شامل محوطه ساختمان، سیستم روشنایی، فنی فرودگاه و غیره است اما هنوز انجام نشده است.
همچنین به گفته مسوولان استان یکی از مهمترین بخش‌هایی که مانع بهره برداری از این پروژه خواهد بود، جمع آوری خطوط برق فشار قوی است که مانع نشستن هواپیما می‌شود.
تاکنون مسوولان استانی و کشوری زیادی از روند احداث این پروژه بازدید کرده‌اند و در هر بازدید قول‌هایی مبنی بر پیگیری و تسریع در اتمام آن داده شد اما همچنان با کمبود اعتبار مواجه است لذا چشم امید مسوولان استان به سفر رییس جمهور بود.
فرماندار ویژه شهرستان سقز پنجشنبه هفته گذشته و قبل از سفر رییس جمهور به استان کردستان در یک نشست خبری اظهار داشت: اتمام فرودگاه سقز به عنوان طرح ملی نیاز به ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که در سفر رییس جمهور به شهرستان سقز این طرح مهم مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.
جعفر توان افزود: ۵۰ درصد این میزان اعتبار که برای اتمام فرودگاه سقز نیاز است توسط شرکت فرودگاه‌های کشور و مابقی هم از برکات سفر رییس جمهور تامین خواهد شد.

é تکمیل فرودگاه مصوبه سفر رییس جمهور
آیت الله رئیسی رییس جمهور روز جمعه ۱۷ تیرماه در سفر خود به استان کردستان در شهرستان سقز حضور یافت و ضمن بازدید از روند پروژه بر تکمیل و بهره برداری از آن تاکید کرد. وی در این سفر با بیان اینکه بعضی طرح‌ها در استان با وجود افتتاح ظاهری، همچنان به صورت نیمه کاره در مقابل چشم مردم باقی مانده است، اظهار داشت: یکی از طرح‌هایی که در این استان به ظاهر افتتاح شده و همچنان بخشی از کار آن ناتمام مانده، فرودگاه شهرستان سقز است. رییس جمهور اضافه کرد: یکی از مصوبات این سفر، بهره برداری کامل از این فرودگاه است که باید هرچه سریع‌تر استاندار و مسوولان مربوطه پیگیری کنند و مردم در جریان نتایج آن قرار بگیرند.
وی مردم شهرستان سقز را مرزبانانی امین برای کشور توصیف کرد که در شجاعت، شهامت و اخلاص امتحان خود را به‌خوبی پس داده‌اند و این جانفشانی و ایثارگری در مرزبانی می‌طلبد که با بهره گیری و بهره برداری از ظرفیت‌های مرزی، برای این شهرستان فرصت‌های جدید ایجاد کنیم.
۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه در نظر گرفته شد
وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان سفر رییس جمهور به استان کردستان در مورد این پروژه اظهار داشت: بخشی از کارهای فرودگاه سقز انجام شده است و برای تکمیل فرودگاه هم ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
رستم قاسمی اظهار داشت: از این میزان اعتبار در نظر گرفته شده هزار میلیارد ریال آن از محل شرکت فرودگاه‌های کشور و هزار میلیارد ریال نیز از اعتبارات استان است و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می‌شود.

é فرودگاه سقز و نقش آن در توسعه منطقه
با بهره برداری از فرودگاه سقز مردم شهرستانهای شمالی استان کردستان (سقز، بانه، مریوان و دیواندره) و شهرستانهای جنوبی آذربایجان غربی (بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر ) از خدمات آن بهره‌مند خواهند شد.
همچنین به دلیل وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، وجود فرودگاه سقز، نقش مهمی در توسعه خواهد داشت.
از طرفی نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه، مریوان و سقز و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از دیگر پتانسیل‌های کاربری این فرودگاه در آینده خواهد بود و این مهم توجیه اقتصادی خوبی برای احداث این پروژه به شمار می رود.
پروژه فرودگاه سقز جزء ۳۰ طرح دارای اولویت استان کردستان برای بهره برداری در پایان دولت دوازدهم بود که محقق نشده و هم اکنون عمر شروع عملیات آن حدود ۱۷ سال است و امید می‌رود در دولت مردمی سیزدهم با بهره برداری از این طرح علاوه بر بهره‌مندی منطقه و تحقق آرزوی دیرینه مردم شهرستان‌های مرزی، شاهد توسعه روز افزون زیرساخت‌های حمل و نقل استان باشیم.

 

 

 

 

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد؛
آغاز عملیات بازگشت حجاج از روز پنجشنبه
سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام کرد: عملیات بازگشت حجاج از روز پنجشنبه در مدت ۱۶ روز با شش فروند هواپیما انجام خواهد شد.
کاپیتان شمس الدین فرزادی‌پور با اعلام اینکه عملیات بازگشت حجاج از روز پنجشنبه هفته جاری در مدت ۱۶ روز با شش فروند هواپیما انجام خواهد شد، افزود: در عملیات بازگشت حجاج در ابتدای عملیات روزانه چهار تا پنج پرواز عملیات بازگرداندن زائران از عربستان را برعهده دارند و در روزهای انتهایی عملیات، پروازها به روزی ۱۲ تا ۱۶ پرواز خواهد رسید. به گفته سرپرست ایران ایر، همچنین پنج پرواز نیز توسط شرکت هواپیمایی معراج انجام می‌شود و این شرکت در ماموریت اعزام حجاج کمک‌ رسانی می‌کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و‌ دریانوردی منصوب شد
با حکم معاون وزیر راه و‌ مدیرعامل سازمان بنادر و‌ دریانوردی، سعید خورسندی به عنوان مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) این سازمان منصوب شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در حکم علی اکبر صفایی برای مدیرکل جدید دفتر فاوای سازمان بنادر و دریانوردی بر « برنامه ریزی جهت استقرار و توسعه دولت الکترونیک»، « تدقیق خدمات و راه اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک»، « بازمهندسی فرایندها با رویکرد داده محوری و هوشمندسازی» و « تهیه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت جهت ارتقای سطح فناوری اطلاعات و ارتباطات بنادر کشور» تاکید شده است. گفتنی است، سعید خورسندی پیش از این، معاون و سرپرست اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات،(فاوا) سازمان بنادر بوده است. وی مهندسی برق الکترونیک از دانشگاه علم وصنعت و دانش‌آموخته مدیریت IT در مقطع کارشناسی ارشد است. رئیس اداره ارتباطات دریایی مرکز و رئیس اداره ارتباطات، جستجو و نجات دریایی معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر مسئولیتهای پیشین سعید خورسندی است.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر:
چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی برگزار می‌شود
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی توسط این سازمان در راستای ارتقای دانش مهندسی دریا و سازه‌های دریایی و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها خبر داد.
حمید خلیلی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره برگزاری همایش‌های بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS)، اظهار داشت: در سی‌ودومین سالگرد از آغاز برگزاری همایش‌های بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی با مشارکت و همکاری سازمان‌های دریایی بین‌المللی داخلی و خارجی، چهاردهمین همایش یاد شده را با تأکید بر تقویت همکاری‌های فنی و تخصصی در سطح بین الملل به ویژه کشورهای ساحلی منطقه از ۹ تا ۱۱ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌کند. وی ادامه داد: اصلی ترین هدف از برگزاری کنفرانس علمی ICOPMAS ۲۰۲۲، ارتقای دانش مهندسی دریا و سازه‌های دریایی و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها است.
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تبادل نظر و انتقال تجربیات متخصصان دریایی داخل و خارج و نیز اطلاع و ترویج آخرین دستاوردهای علمی، فنی و اجرایی در حوزه سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی از دیگر اهداف این رویداد بزرگ علمی به شمارمی رود، خاطرنشان کرد: همایش‌های بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با ایجاد بستری مناسب، زمینه‌ساز همکاری متقاضیان ارائه خدمات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.
وی با اشاره به اینکه در طول برگزاری ۱۳ دوره از این همایش سعی شده است با تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پژوهش‌های دانشگاهی هدفمندتر و متناسب با نیاز صنعت مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد:‌ از جمله دستاوردهای این همایش می‌توان به تولید، توسعه و ارتقاء نرم افزار تخصصی فارسی دینامیک دریا (PMODYNAMIC) در تراز بین‌المللی در حوزه سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی از طریق به اشتراک‌گذاری بین دانش‌پژوهان بین‌المللی و تشکیل کارگروه مشترک با سازمان برنامه و بودجه و جامعه فرهیختگان دریایی کشور با عنوان «کارگروه تخصص ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی سازه‌های ساحلی و دریایی کشور» اشاره کرد. مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایجاد و ارتقاء شبکه پایش و پیش‌بینی مشخصه‌های دریایی کشور و همچنین ایجاد شبکه ملی جزر و مدنگاری و ترازسنجی بنادر کشور از طریق کسب تجربیات بین‌المللی از دیگر دستاوردهای مهم این همایش به شمار می‌رود، گفت: رویکرد کمیته علمی این دوره از همایش، مبتنی بر ارائه مقالات اجرایی است. خلیلی افزود: همچنین با توجه به اینکه جهان همچنان درگیر پاندمی و شیوع مجدد کرونا است، این همایش نیز تحت تاثیر این ویروس، با تاخیر چهارساله در سال جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود.