جمهوري اسلامي ايران در حال اجرای طرح ابتكاری ITN يا شبكه ترانزيتی ايران است تا با مشاركت كشورها و شركای منطقهای خصوصا همسايگان، شبكهای يكپارچه و منسجم از كريدورهای ترانزيتی در منطقه را پياده سازی کند. شهرام آدم نژاد که به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و […]
جمهوري اسلامي ايران در حال اجرای طرح ابتكاری ITN يا شبكه ترانزيتی ايران است تا با مشاركت كشورها و شركای منطقهای خصوصا همسايگان، شبكهای يكپارچه و منسجم از كريدورهای ترانزيتی در منطقه را پياده سازی کند. شهرام آدم نژاد که به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در آیین بیستمین سالگرد تاسیس کمیسیون بین دولتی تراسیکا شرکت کرده است، اظهار داشت: در ابتدا، مايلم مراتب خرسندي خود را بابت شركت در نشست بيستمين سالگرد تاسيس كميسيون بين دولتي تراسيكا ابراز نموده و از مقامات كشور آذربايجان و دبيرخانه دائمي كميسيون كه ميزباني اين رويداد را بر عهده دارند، صميمانه قدرداني كنم. اميدوارم، در اين فضاي دوستانه و تخصصي، زمينه گسترش همكاريهاي حملونقلي و ترانزيتي ميان كشورهاي عضو، از طريق هم افزايي و حداكثرسازي بهرمندي از امكانات و ظرفيتهاي چشمگير زيرساختي در حوزههاي ريلي، جادهاي و دريايي به نحو مؤثري فراهم شود.
وی افزود: اينك فرصتي ارزشمند فراهم شده تا به واسطه ظرفيتهاي ايجاد شده زيرساختي و نرم افزاري حوزه حملو نقل و تجارت كشورهاي عضو طي اين دو دهه، تراسيكا را با نگاهي جديد و مبتني بر ارتقاي نگرش مان از كاركرد صرفاً حملونقلي و ترانزيتي اين كريدور به كاركردي متعاليتر، در زمينه توسعه همه جانبه همكاريهاي اقتصادي، تجاري و حتي اجتماعي كشورهاي عضو بررسي كنيم.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: منطقهاي كه كشورهاي عضو در آن واقع شده به واسطه ويژگيهاي جغرافيايي آن، قرنها پيونددهنده تمدنهاي شرق و غرب بوده و جريان تجارت را از پهنه خود عبور ميداده است. سهولت تجارت ميان كشورها عاملي است كه نه تنها در قرون گذشته، بلكه امروز هم دغدغه اصلي همه ماست و هر يك به سهم خود تلاش مي كنيم تا موانع تجارت را با هدف ايجاد توسعه اقتصادي و اجتماعي، با كشورهاي منطقه و جهان بزداييم.
وی با بیان اینکه « موضوعي كه لازم است مورد توجه ويژه قرار گيرد، مسئله اساسي حركت پذيري يا موبيليتي است» تصریح کرد: كاملا واضح است كه با برداشته شدن محدوديتهاي تجارت ميان ملتها، نياز به افزايش سرعت در تبادلات تجاري بيشتر احساس ميشود و اين چالشي است كه حل آن به دست ما تصميم گيرندگان حوزه حملو نقل سپرده شده است. سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: امروز، زير ساختهاي حملونقلي متعددي كشورهاي ما را به هم متصل ساخته، اما همه ما ميتوانيم زير ساختهايي را مثال بزنيم كه علي رغم اينكه سالها از احداث آنها ميگذرد، كارايي چنداني نداشته و بار چنداني از آنها عبور نمي كند. از اين نشانه مي توان نتيجه گرفت كه بيش از آنكه محدوديتها يا فقدان زير ساختها باعث كندي جريان تجارت شود، اين موانع غير فيزيكي و مشكلات مربوط به فرايندهاي تجارت و ارتباطات هستند كه به ايجاد توقفهاي بي مورد و هزينه زا و كندي جريان تجارت، دامن مي زنند.
آدم نژاد با اشاره به عامل دیگری که حجم و حركت پذيري تجارت ميان كشورهاي عضو «تراسیکا» را تحت تاثير قرار مي دهد، گفت: پُر واضح است كه لازمه وجود تجارت ميان كشورها، سهولت گفتگوي ميان ملتها و تمدنها است و تنها در صورت نزديك شدن و شناخت متقابل ميان فرهنگها و تمدنها، ميتوان به رونق تجارت ميان كشورها اميدوار بود.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی ایران اظهار داشت: همانطور كه مشاهده مي شود، باز اين تصميم گيرندگان حوزه حمل و نقل هستند كه بايد در كنار سهولت صدور رواديد، زمينه را براي سهولت سفر مردم با استفاده از شيوه هاي مختلف حمل و نقلي، فراهم كنند.