اکیپ کارشناسی به منطقه چهار  آزادراه تهران ـ شمال اعزام شد
اکیپ کارشناسی به منطقه چهار  آزادراه تهران ـ شمال اعزام شد

  زهرا ایرانشاهی/ در انبوه اخبار نگران کننده این روزها، چند روز پیش برخی از رسانه ها خبری مبنی بر ریزش بخشی از آزادراه تهران-شمال منتشر کرده اند که چند هفته بیشتر از افتتاح آن نمی گذرد. خبری که به سرعت توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای […]

 

زهرا ایرانشاهی/

در انبوه اخبار نگران کننده این روزها، چند روز پیش برخی از رسانه ها خبری مبنی بر ریزش بخشی از آزادراه تهران-شمال منتشر کرده اند که چند هفته بیشتر از افتتاح آن نمی گذرد. خبری که به سرعت توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل تکذیب شد.
مدیرعامل شرکت ساخت در اینباره گفت: هیچ اتفاقی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال رخ نداده است. به گفته خیرالله خادمی، این حادثه در قطعه چهارم آزادراه تهران – شمال که در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسیده، رخ داده است. در این قسمت از آزادراه که از لحاظ تردد حجم بالایی هم دارد، به دلیل رانش زمین بخشی از ترانشه های نصب شده روی آزادراه ریخته است که سعی می‌کنیم به زودی مشکل به وجود آمده را برطرف کنیم.
خادمی ادامه داد: آسیبی به این بخش از قطعه آزادراه تهران-شمال وارد نشده و ریزش بخشی از کوه و ترانشه های نصب شده روی آن سبب مسدود شدن این قطعه از آزادراه شده که عملیات بازسازی آن نیز آغاز شده است.
بر اساس اخبار رسیده، براثر ریزش کوه در قطعه چهار جاده تهران شمال محور چالوس ـ مرزن آباد بخشی از کوه رانش کرده و سبب مسدود شدن این جاده شد. خوشبختانه این حادثه هیچ خسارت جانی نداشت و مسئولان بزرگراه در صدد بازگشایی این محور هستند. این رانش در ۵ کیلومتری عوارضی اتفاق افتاد و بنابر این اتفاق، این جاده تا اطلاع ثانوی بر روی خودروهای عبوری مسدود شده است.
این در حالی است که معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از نخستین مسئولانی بود که با تکذیب ریزش مسیر قعطه اول آزادراه تهران -شمال گفت: تصاویر منتشر شده مربوط به قطعه ۴ آزادراه است. خداداد مقبلی اعلام کرد: تصویری که در برخی شبکه‌های اجتماعی از رانش در آزادراه تهران شمال نشر یافته مربوط به قطعه چهار آزادراه تهران شمال حدفاصل چالوس تا مرزن‌آباد بوده که سال ۱۳۹۲ افتتاح شده و به قطعه یک آزادراه حدفاصل تهران تا شهرستانک که هفته اول اسفند سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده ارتباطی ندارد.
وی افزود: علت این حادثه به ناپایداری و رانشی بودن قسمت‌های محدودی از قطعه ۴ آزادراه که ۷ سال پیش بهره‌برداری شده مربوط می‌شود که مستلزم مطالعه هدایت آب‌های سطحی زمین‌های مجاور و پایدارسازی ترانشه‌ها و عملیات اجرایی مربوطه است.

اعلام زمان لازم برای ترمیم و بازسازی منطقه چهار پس از بررسی‌های کارشناسی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این بین از اعزام اکیپ کارشناسی به محل ریزش و تخریب جاده در منطقه چهار آزادراه تهران-شمال برای بررسی خسارت‌های وارده خبر داد و گفت: اگر سطح لغزش پایین تر از جسم جاده باشد و گوه لغزشی از زیر جاده عبور کرده باشد،‌ جاده نیز نیاز به تثبیت دارد. خیرالله خادمی با اشاره به علت انسداد منطقه ۴ آزادراه تهران-شمال حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس اظهار داشت: به دلیل ریزش و لغزش در کیلومتر ۶۰۰+۱۳ به واسطه نفوذ آب و بارندگی‌های اخیر در سطح استان مازندران رخ داده است. حجم نفوذ آب به داخل خاک زیاد شده و باعث تخریب جسم جاده شده است.
وی افزود: زمان لازم برای ترمیم و بازسازی بخش آسیب دیده منطقه چهار آزادراه تهران-شمال بستگی به دارد به اینکه سطح لغزش پایین‌تر با بالاتر از سطح جاده باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر سطح لغرش بالاتر از جسم جاده باشد با سبک‌سازی خاک در بالادست کار ترمیم و بازسازی انجام می‌شود،‌ البته حجم خاک بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه بیان داشت: همچنین اگر سطح لغزش پایین تر از جسم جاده باشد و کوه لغزشی از زیر جاده عبور کرده باشد،‌ جاده نیز نیاز به تثبیت دارد که زمان انجام عملیات ترمیم و بازسازی نیز افزایش می‌یابد.
خادمی با بیان اینکه «حجم عملیات در حد ریزش برداری باشد حدود یک هفته و اگر نیاز به تثبیت باشد بیش ۴۰ روز زمان لازم است» خاطرنشان کرد: پس بررسی‌های دقیقی که تیم کارشناسی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل انجام می‌دهد،‌ جزئیات اقدامات و نکات لازم الاجرا به شرکت آزادراه تهران-شمال به عنوان متولی،‌ بهره‌بردار و مسئول نگهداری آزادراه اعلام می‌شود.
وی یادآور شد: اکیپ‌های عملیاتی برای استقرار در محل ریزش و انجام عملیات پاکسازی رویه جاده و تثبیت ترانشه‌ها اعزام شده‌اند و به محض دریافت برنامه کاری عملیات ترمیم و بازسازی ر نیز آغاز می‌کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بر خلاف برخی اخبار منتشر شده در روز گذشته که خبر از ریزش کوه و انسداد منطقه یک آزادراه تهران-شمال را داده بودند، منطقه یک این آزادراه بدون هیچ مشکلی زیر بار ترافیک قرار دارد.
گفتنی است که از روز یکشنبه کارشناسان شرکت آزادراه به عنوان بهره بردار ومسئول نگهداری و مهندسان مشاور ذیربط از محدوده لغزشی بازدید و از دوشنبه با استقرار اکیپ های عملیاتی کار پاکسازی و تثبیت محل را شروع کردند.
انتقاد جدی که در این زمینه وارد است این است که سرعت شایعه‌سازی گاهی از سرعت انتقال خبر موثق پیشی می گیرد و این موضوع علاوه بر عدم دسترسی به اخبار موثق، به دلیل پروپاگاندای رسانه ای که برخی از رسانه ها آن را به غلط جزو رسالت حرفه‌ای‌ خود قلمداد می‌کنند، رخ می دهد. نکته مهم اما این است که در شرایط فعلی کشور که در عرصه اقتصادی و اجتماعی به دلیل بروز تحریم ها و همچنین انتشار ویروس کرونا، جامعه التهاب‌زده‌ای داریم، وظیفه اخلاقی و انسانی تک تک ما ایجاب می کند که به جای جوسازی، در پی ارائه اخبار موثق به مخاطبان خود باشیم و از هرنوع شایعه‌پراکنی که سلامت روانی جامعه را مستقیما نشانه می گیرد بر حذر باشیم.
بنابراین جنجال رسانه ای که در چند روز گذشته بابت خبر اشتباهی مبنی بر ریزش قطعه یک آزادراه تهران-شمال منتشر شد، نه تنها به نفع افکار عمومیِ نگران نبود بلکه نشان داد که مدیریت بحران نه تنها برای مسئولان کار سختی است بلکه با ناآگاهی ایجادشده توسط برخی از رسانه‌ها در سوی دیگر- یعنی رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی- نیز آسان نمی‌نماید. این در حالی است که با انتشار کوید۱۹ همه جاده های منتهی به شهرهای شمالی نیز پر از مسافر بوده و این اتفاق، نیاز به تنویر اذهان مردم و آگاه‌سازی ایشان توسط رسانه را صدچندان می کند.