ایجاد تحول عظیم در حوزه راه‌های استان کرمان
ایجاد تحول عظیم در حوزه راه‌های استان کرمان

وزیر راه و شهر سازی گفت: با اختصاص شش هزار میلیارد تومان اعتبار به راه‌های کرمان در سفر رییس جمهور به استان تحول عظیمی در حوزه راه‌های استان ایجاد خواهد شد. رستم قاسمی وزیر راه و شهر سازی درنشست شورای هماهنگی راه و شهر سازی استان کرمان با بیان اینکه نهضت ملی مسکن یکی از […]

وزیر راه و شهر سازی گفت: با اختصاص شش هزار میلیارد تومان اعتبار به راه‌های کرمان در سفر رییس جمهور به استان تحول عظیمی در حوزه راه‌های استان ایجاد خواهد شد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهر سازی درنشست شورای هماهنگی راه و شهر سازی استان کرمان با بیان اینکه نهضت ملی مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های شخص رئیس جمهور است گفت: رئیس جمهوری روزانه گزارش پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در کشور را پیگیری می‌کند.
رستم قاسمی استان کرمان را جز استان‌های ضعیف در طرح ملی نهضت مسکن دانست و افزود: همه اختیارات وزیر به استانداران کشور برای پیشبرد این طرح اعطا شده است.
وی همکاری و پیگیری استاندار کرمان و مسئولان دستگاه‌های خدمت رسان بویژه در تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز احداث مسکن را خواستار شد و اظهار داشت: تأمین زمین مورد نیاز و آب برای احداث مسکن در استان کرمان باید با سرعت پیگیری شود.
وزیر راه و شهر سازی از اجرایی شدن مصوبه واگذاری اراضی مازاد نیاز ادارات و دستگاه‌های دولتی برای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه هر دستگاهی تا شهریور ماه این مصوبه را اجرایی نکند تا پایان شهریور ماه امسال اسناد مالکیت به صورت یکطرفه منتقل می‌شود.
وزیر راه و شهر سازی افزود: تا کنون ۷۰ در صد زمین مورد نیاز چهار ساله نهضت ملی مسکن در کشور تأمین شده و برای رفع مشکل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در تأمین سهم آورده اولیه برنامه ریزی شده است.
رستمی از اختصاص شش هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهوری به استان به بخش راه‌های استان خبر داد و افزود: با این اعتبار تحول عظیمی در حوزه راه‌های استان صورت خواهد گرفت.
وزیر راه و شهر سازی خاطر نشان کرد: با حمایت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی سهم ۲ درصد استان کرمان از معادن استان به جاده‌های استان تصویب شده و پیش بینی می‌شود سالانه اعتبارات مطلوبیت از این بخش به راه‌های استان تخصیص یابد.
مدیرکل راه و شهر سازی استان هم با ارائه گزارشی از مسائل مربوط به راه‌های استان گفت: وسعت خیلی زیاد استان کرمان و کمبود اعتبارات تخصیص یافته روند احداث راه‌های جدید بویژه باند دوم شریان‌های اصلی را سخت کرده است.
حاجی‌زاده افزود: هم اکنون ۱۳ پروژه راهسازی در استان کرمان در حال احداث است که با تسریع در پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومانی پیمانکاران این بخش سرعت بهره‌برداری از این طرح‌ها افزایش می‌یابد. وی با اشاره به ثبت نام بیش از ۱۹۰ هزار نفر در نهضت ملی مسکن در استان کرمان خاطر نشان کرد: مراحل ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در استان آغاز شده و تا کنون ۵۰ در‌صد زمین مورد نیاز واحدهای مسکونی این طرح تأمین شده است. حاجی‌زاده اظهار داشت: ۳۰۰ هکتار زمین نیز برای واگذاری به طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان در حال پیگیری است. مدیرکل راه و شهرسازی استان بافت‌های فرسوده شهر کرمان، تأمین آب، حریم تأسیسات شهری، و تصمیمات سلیقه‌ای در هزینه‌های صدور پروانه را عمده چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن در استان برشمرد. در این نشست مدیران زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان از جمله راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، هواشناسی، راه‌آهن، فرودگاه‌ها، گزارشی از نیازها و چالش‌های حوزه کاری خود ارائه کردند.

 

 

درپی اعتراض ایرلاین‌ها به نرخ اعلامی وزیر
قیمت پروازهای اربعین تغییر می‌کند؟

درپی انتقاد ایرلاین‌ها به تعیین ناگهانی قیمت بلیت پروازهای اربعین از سوی وزیر راه و شهرسازی، باید دید آیا نرخ روی همان شش میلیون تومان اعلامی باقی می‌ماند یا در هفته‌های آتی و با نزدیک‌تر شدن به روز اربعین شاهد تغییر آن خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، هفته گذشته رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- در جلسه ستاد اربعین با بیان اینکه در حال آماده سازی شرایط مرزها برای زائرانی که با خودروهای شخصی خود سفر می‌کنند هستیم، اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی حدود ۳۰۰ هزار نفر، در بخش هوایی حدود ۶۰ هزار نفر و در بخش جاده‌ای نیز بیشترین حجم یعنی حدود ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار مسافر جابه جا خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه حتی اگر شخصا در فرودگاه مستقر شوم اجازه تغییر قیمت‌ها را نخواهم داد تا آشفتگی‌های سال گذشته در فروش بلیت تکرار نشود، افزود: فعلا نرخ مصوب برای پروازهای عتبات عالیات ۶ میلیون تومان است. برای قیمت‌گذاری نرخ بلیت اتوبوس نیز جلسات با اصناف ادامه دارد و نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود اما اجازه نمی‌دهیم در هیچ حوزه‌ای اعم از حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی قیمت بلیت طی ایام اربعین سال جاری افزایش یابد.
این اظهارات واکنش ایرلاین‌ها را در پی داشت، مقصود اسعدی سامانی –دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- در این باره به ایسنا گفت: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد.
وی با اشاره به تعیین نرخ پنج میلیون تومانی بلیت پروازهای اربعین در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: در آن زمان قرار بود برای هر مسافر یک میلیون تومان تخفیف در هزینه‌های فرودگاهی در نظر گرفته شود؛ همچنین هزینه فرودگاه نجف را نیز سازمان هواپیمایی در سال گذشته تقبل کرد که جبران کند اما در طول یکسال گذشته هیچ اقدامی در زمینه عمل به این وعده‌ها صورت نگرفته است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینه‌های اضافی است که بر دوش ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود. در واقع باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه می‌خواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحت‌ترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاین‌ها هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت.
در چنین شرایطی که نرخ بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین – البته به صورت ضمنی – از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شده و از سوی دیگر این تصمیم، انتقاد و مخالفت نه چندان سفت و سخت شرکت‌های هواپیمایی را در بر داشت . باید دید سرنوشت این تصمیم به کجا می‌رسد و آیا ایرلاین‌ها با توجه به بدهی‌های سال گذشته خود، می‌توانند وزیر را برای تغییر این قیمت قانع کنند یا آنکه نرخ پروازهای اربعین روی همان شش میلیون تومان اعلامی باقی خواهد ماند؟

 

اسقاط عقب رفت؛
مانع تازه در ترخیص کامیون‌های وارداتی

بر اساس اعلام ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به گمرک ایران، دریافت اسقاط بعد از ترخیص کشنده‌های وارداتی لغو شده است. در صورت اجرا،‌ با توجه به شرایطی که برای تعیین تکلیف و ترخیص کشنده‌ها وجود دارد، احتمالا تعداد قابل توجهی از آنها، بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی، متروکه خواهد شد.
به گزارش ایسنا، طبق مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۷ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده فراهم شد و حدود دو سال پیش بود که شرایط واردات این کامیون‌ها تعیین و از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شد. اما در جریان اجرای این مصوبه، موانع و چالش‌های بسیاری بین دستگاه‌های ذیربط وجود داشت و از جمله آن انتقادات وزیر وقت راه و شهرسازی به دپوی کامیون‌ها در گمرک بود، در حالی که از همان زمان نیز اسقاط و صدور مجوز مربوطه مثل صدور کد رهگیری بانک جهت تائید منشاء ارز،‌ مانع از تعیین‌تکلیف کشنده‌ها شده بود.

é گمرک و راهداری برای ارائه اسقاط بعد از ترخیص توافق کردند
در همین راستا در تیرماه سال گذشته، طی مکاتبه‌ای که بین معاونت فنی گمرک ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صورت گرفت، موانع پیش‌روی ترخیص کامیون‌های وارداتی که در اهم آن اسقاط قرار داشت، مطرح شد. معاون فنی وقت گمرک به قائم مقام سازمان راهداری اعلام کرده بود که در زمان شماره‌گذاری، وضعیت ظرفیت کامیون‌های وارداتی مشخص می‌شود و درآن زمان، در شناسنامه مالکیت و کارت خودرو، توسط ناجا درج می‌شود که برابری ظرفیت کامیون اسقاطی با ظرفیت کامیون وارداتی به صورت دقیق امکان پذیر است، بر این اساس پیشنهاد شد که شماره شاسی کامیونهای اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری به ناجا اعلام شود.
همچنین اشاره شده بود به اینکه درصورت بروز هرگونه مغایرت در مشخصات، در صورت صدور مجوزهای قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه‌های ابلاغی، با درج مشخصات صحیح در سوابق گمرک، بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام شود تا مراتب در زمان شماره‌گذاری مورد بررسی قرار بگیرد.
طولی نکشید که سازمان راهداری در پاسخ به گمرک با پیشنهادات ارائه شده موافقت کرد که در اهم آن موکول شدن ارائه گواهی اسقاط بعد از ترخیص کامیون‌های کشنده بود. طبق اعلام قائم مقام سازمان راهداری به معاون فنی گمرک ایران، مقرر شد که اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری انجام شود و عوارض گمرکی توسط گمرک به صورت ۱۰۰ درصد دریافت و پس از ترخیص و با اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مبنی بر اسقاط کامیون فرسوده، تخفیفات مربوطه برگشت داده شود.

é برگشت به عقب اسقاط
اما در حالی این توافق در حال اجرا بود که تازه‌ترین مکاتبه‌ای که بین ستاد حمل و نقل سوخت و دفتر واردات گمرک ایران صورت گرفته، ارائه اسقاط بعد از ترخیص را منتفی اعلام کرده است.
در اعلام ستاد حمل و نقل سوخت آمده با توجه به این‌که برای کامیون‌هایی که وارد کشور شده‌اند از یک طرف اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده قبل از ترخیص کامیون وارداتی ضرورت دارد و از طرفی دیگر واردکنندگان تقاضای ویرایش، تمدید یا اصلاح ثبت سفارش دارند، پیشنهاد می‌شود ترخیص کامیون‌های وارداتی صرفا پس از مکاتبه این ستاد مبنی بر اعلام اسقاط کامیون فرسوده باشد.
این در حالی است که صاحبان این کشنده‌ها تا پیش از این هم که امکان ترخیص کامیون از گمرک بدون ارائه گواهی اسقاط را داشتند، در هنگام شماره‌گذاری با توجه به موانعی که برای اسقاط از جمله افزایش سنگین هزینه آن مواجه بودند که تاکنون نیز حل و فصل نشده است.

é اسقاط ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیونی هنوز ابلاغ و اجرا نشده است
بعد از مذاکرات صورت گرفته از سال گذشته و جلساتی که در معاونت اقتصادی دولت برای ارائه راهکاری جهت تسهیل شرایط اسقاط تشکیل شد، در نهایت این پیشنهاد مطرح شده که مبلغی به عنوان عدد میانگین به جای گواهی اسقاط در نظر گرفته شود که بتوانند ترخیص شوند که این عدد بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. با این حال بعد از گذشت مدت‌ها، هنوز این پیشنهاد نهایی و ابلاغ نشده است و همچنان حدود ۵۰۰۰ کشنده، بلاتکلیف در گمرک باقی مانده است و حتی بخشی از آنهایی که ترخیص شده‌اند، با توجه به هزینه سنگین چند میلیاردی اسقاط، امکان شماره‌گذاری پیدا نکرده‌اند.
بر این اساس اگر گمرک نسبت به اجرای درخواست ستاد حمل و نقل و سوخت برای منتفی شدن ترخیص قبل از ارائه اسقاط،‌ اقدام کند، با توجه به اینکه اکنون ارائه اسقاط با مانع مواجه بوده و تعیین تکلیف نشده است، ماندگاری این کشنده‌ها بعد از چند سال در گمرک و عدم ترخیص، به متروکه شدن آنها و واگذاری به سازمان اموال تملیکی منتهی خواهد شد.

 

 

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران:
ایران‌ایر ۹ هزار میلیارد تومان بدهی دارد
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره بدهی‌های انباشته ایران‌ایر، گفت: در زمان حاضر هما حدود ۹ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
شمس‌الدین فرزادی‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا دخل و خرج هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به اصطلاح با هم می‌خواند، اظهار کرد: ایران‌ایر یک سری بدهی انباشته از قبل دارد که سررسید خیلی از اینها رسیده است.
وی با اشاره به بدهی حدود ۹ هزار میلیارد تومانی هما، ادامه داد:در زمان حاضر درآمدهای ایران‌ایر، مشکلات جاری را حل می‌کند.
وی افزود: هواپیماهای ATR زمینگیر شده طی یک فرآیند به مرور وارد ناوگان ایران ایر خواهد شد. البته فعلا اولویت ما هواپیماهای ای تی آر نیست چراکه پاسخگوی مشکلات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیست.
سرپرست ایران‌ایر تاکید کرد: به‌دنبال راهکارهای دیگر هستیم و پس از آن این هواپیماها حتما باید سرخط بیایند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور:
دفاتر خدمات مسافرتی حق فروش بلیت اربعین را ندارند
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: فروش بلیت پروازهای اربعین تنها از طریق سایت شرکت‌های هواپیمایی مجاز امکان پذیر و فروش از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و سایت ها ممنوع است.
میر اکبر رضوی گفت: عمليات پروازی اربعين حسينی از ۲۰ شهريور آغاز و تا ۳۱ شهریور ادامه خواهد داشت .
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور پروازهای اربعين امسال از ۲۲ فرودگاه داخلی به مقاصد نجف و بغداد انجام شده همچنين پروازهای عتبات از فرودگاه امام (ره) از ترمينال سلام انجام خواهد شد.
او می گوید: روز شنبه اولین جلسه ستادهماهنگی برگزار شده و هنوز تعداد شرکت‌های هواپیمایی که اقدام به جابه جایی زائران می کنند مشخص نشده است.
بالا بودن درجه حرارت، گردو غبار و قرار داشتن در پیک پایانی سفرهای تابستانی از جمله محدودیت‌های انجام پروازهای اربعین امسال است بنابراین باید شرکت‌های هواپیمایی با توجه به محدودیت‌های موجود برنامه‌ریزی برای پروازهای اربعین انجام دهند.

دستاوردی ملی در حوزه مدیریت هوشمند پل‌ها و ابنیه فنی راه‌ها؛
بیش از ۲۰۰ هزار پل و ابنیه فنی پایش و ثبت وضعیت شدند
تا ابتدای مرداد ماه سال جاری، بازرسی و پایش وضعیت بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی در مدت کمتر از ۹ ماه، به همراه موقعیت دقیق مکانی، تصاویر مربوطه و شاخص سلامت با بهره‌گیری از سامانه مدیریت پل و ابنیه فنی کشور (BMS) و اپلیکیشن تخصصی راهداری با موفقیت انجام و در سامانه بارگذاری شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حمزه ذاکری مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل، این دستاورد ملی را حاصل مشارکت فعال دفاتر تخصصی و بویژه اهتمام ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور در زمینه برداشت اطلاعات دانست و افزود: شبکه زیرساخت راه‌های کشور با برخورداری حدود ۳۶۰ هزار دستگاه پل مستلزم پایش مستمر و بازرسی سیستماتیک دوره‌ای به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت هدفمند منابع مالی و افزایش سطح خدمت‌دهی است.
وی افزود: ایجاد شناسنامه یکپارچه امکان ثبت بازرسی‌های دوره‌ای و ارتباط با سایر سامانه‌های حوزه راهداری از مهمترین قابلیت‌های این سامانه است که با همکاری و مشارکت دفاتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل، نگهداری رویه راه‌ها و ابنیه فنی، نگهداری راه‌های فرعی و روستایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ایجاد پیاده سازی شده است.
ذاکری خاطر نشان کرد: با استفاده از دانش بومی و بکارگیری توانمندی نخبگان جوان، برای اولین بار در سطح کشور به‌منظور پایش و ثبت داده‌های زیرساختی شبکه جاده‌ای، نرم‌افزار هوشمند و کاربردی با قابلیت ثبت اطلاعات پل‌ها و ابنیه فنی (با قابلیت ثبت آنلاین و آفلاین داده‌ها)، تصاویر مربوطه و همچنین شاخص‌های اختصاصی (نظیر آسیب سازه‌ای، ایمنی بهره‌برداری و وضعیت هیدرولیکی پل) با همگام‌سازی آنی با سامانه تحت وب GIS طراحی و پیاده‌سازی شده و قابلیت‌های ویژه‌ای از جمله توسعه مدل‌های پیش بینی اضمحلال و برآورد خسارات در فاز توسعه برای آن در نظر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی واقتصاد حمل‌ونقل افزود : علاوه بر تهیه بانک داده مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی پل‌ها و ابنیه فنی کشور، تخصیص گزینه مناسب برای ترمیم و نگهداری، اولویت‌دهی پل‌ها با توجه به سقف اعتبارات ابلاغی، پایش لحظه‌ای و تهیه گزارشات مدیریتی در سطح شبکه راه‌های کشور از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.
وی ادامه داد : داشبورد مدیریتی سامانه مدیریت ابنیه فنی نیز در حال حاضر ایجاد شده است که از طریق آن ادارات کل می‌توانند ضمن مشاهده وضعیت پل‌های ثبتی، از طریق شاخص‌های مربوط به سلامت پل‌ها، اولویت‌بندی و گزینه‌گذاری اقدامات نگهداری؛ نسبت به مدیریت و برنامه‌ریزی لازم برای تعمیر و نگهداری پل‌های حوزه استحفاظی اقدام کنند.
گفتنی است بازرسی و پایش وضعیت بیش از ۲۰۷ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی تا کنون انجام شده و مقرر است تا پایان سال جاری علاوه بر ادامه بازرسی‌های دوره‌ای و ویژه از ابنیه فنی استراتژیک، تمامی پل‌های کشور در سامانه دارای کد یکتا و شناسنامه فنی شوند.