سارا ایرانی/ در ادامه معرفی هفتگی شهرهای جدید در ایران به شهر جدید صدرا می رسیم؛ سومین شهر جدید ایران به لحاظ وسعت و شهری اقماری در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شیراز که مطالعات و طراحی آن در سال ۱۳۶۸ آغاز شد. این مطالعات بر پایه موقعیت مکانی شهر شیراز و شهرکهای اقماری […]
سارا ایرانی/
در ادامه معرفی هفتگی شهرهای جدید در ایران به شهر جدید صدرا می رسیم؛ سومین شهر جدید ایران به لحاظ وسعت و شهری اقماری در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شیراز که مطالعات و طراحی آن در سال ۱۳۶۸ آغاز شد. این مطالعات بر پایه موقعیت مکانی شهر شیراز و شهرکهای اقماری آن و همچنین دورنمای توسعه این مناطق استوار شده است. صدرا در پایان سال ۱۳۹۸ با داشتن ۱۲۲,۲۲۶ تن جمعیت چهارمین شهر پرجمعیت استان فارس به شمار میرود. صدرا همچنین سومین شهر جدید پرجمعیت کشور پس از پرند و اندیشه به شمار میرود. مناطق مسکونی شهر جدید صدرا به دو فاز یک و دو تقسیم شدهاست که فاز یک در قسمت شرق و فاز دو در قسمت غرب قرار گرفتهاست. صدرا دارای مراکز دانشگاهی مهمی است؛ پردیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سایت جدید دانشگاه صنعتی شیراز در این شهر واقع شدهاند.
این در حالی است که برنامهریزی و طراحی شهر جدید صدرا در فروردین ۱۳۶۸ در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت و به مهندسین مشاور جهت اقدام لازم واگذار گردید. طرح تفصیلی شهر صدرا در سال ۱۳۶۹ و نهایتاً طرح جامع شهر در بهمن ماه سال ۱۳۷۴ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید. صدرا در سال ۱۳۸۸ به دلیل رشد جمعیت و توسعه، از نظر تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافت.
وسعت محدوده قانونی شهر جدید صدرا حدود ۵ هزار هکتار و حوزه استحفاظی آن بر اساس مصوبه شورای عالی شهر سازی و معماری ایران ۱۷ هزار هکتار تعیین گردید. با توجه به ورودی اصلی شهر که از طریق تنگ جلاب صورت میگیرد اولین مکان جهت آمادهسازی در زمینی به وسعت ۲۰۰ هکتار تعیین گردید که بشکل خطی و پاندولی به سمت شرق و غرب این ناحیه گسترش پیدا میکند. از لحاظ موقعیتی نیز صدرا از جنوب از طریق دو مسیر تنگ جلاب و تنگ قرهپیری به شهر شیراز و مراکز صنعتی الکترونیک، از سمت شرق و از طریق باجگاه به جاده شیراز – مرودشت و به اراضی کشاورزی دشت مرودشت و همچنین به مراکز صنعتی همچون پالایشگاه شیراز و کارخانجات مختلف، از سمت شمال به شهرک صنعتی ملوس جان و اراضی کشاورزی بیضا و از سمت غرب به جاده شیراز – سپیدان و اراضی کشاورزی مرتبط میشود. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت صدرا ۹۱,۸۶۳ نفر (۲۸,۷۴۱ خانوار) بودهاست. و این شهر در پایان سال ۱۳۹۸ با دارا بودن ۱۲۲,۲۲۶ تن جمعیت چهارمین شهر پرجمعیت استان فارس به شمار میرود.
فازبندی در صدرا
فاز۱
این فاز در واقع اولین بخش این شهر میباشد که از سال ۱۳۷۱ شروع به ساخت و ساز شده و عمده جمعیت کنونی این شهر در این فاز ساکن میباشند. این فاز در بیشتر قسمتهایش دارای اراضی اوقافی میباشد و به دلیل عبور ریل قطار در مجاورت بلوار حافظ و شهرسازی پرتراکم و ارتفاع و فاصله زیاد در محله کوهسار و همچنین تراکم جمعیتی بسیار بالا در بلوار فردوسی تمایل بسیار زیادی وجود دارد. اما درباره منطقه وزارت دفاع در فاز ۱ باید گفت که این منطقه در محدوده خیابان پاسارگاد ۲ و مولانا ۲ میباشد به دلیل ملکی بودن اراضی و معماری اروپائی (تراکم جمعیت بسیار کم فضای سبز بسیار زیاد) و فاصله بسیار زیادی که از محل عبور ریل قطار و همچنین مجاورت با پارک مرکزی صدرا و ساخته شدن این محله به موازات طولی باغشهر صدرا و نزدیکی به بیمارستان پیوند اعضا از مرغوبیت ملکی بسیار بالائی برخوردار بوده و گاهی از سایر استانهای کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس این منطقه را جهت سکونت انتخاب میکنند.
از سایر پروژههای موجود در فاز یک نیز میتوان به پروژه مسکن مهر. آسمان صدرا و همچنین بوستانهای بسیار زیادی در این فاز میباشد که میتوان به پارک نجوم که دارای یک رصد خانه میباشد اشاره کرد. بیشتر مجتمعهای تجاری شهر صدرا در این فاز میباشد که میتوان به مرکز تجاری زندیه، مروارید و… اشاره کرد.
فاز ۲
طراحی این فاز در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار از سال ۱۳۷۰ آغاز و قطعات آن در دوبخش ویلایی و آپارتمانی از سال ۱۳۷۱ توسط تعاونی مسکن مخابرات. علوم پزشکی. دانشگاه. زمزم. نیروی انتظامی. ارتش. زمین شهری و… به متقاضیان واگذار شد. درباره باغشهر صدرا نیز گفته اند که اين منطقه در صدرا از ويژگيهاي منحصربهفرد اين شهر ميباشد که جلوه خاصي به زيبايي و طراوت به هواي اين شهر داده است. باغشهر در واقع نوعي مسکن ويژه در مطالعات جامع و تفصيلي شهر صدرا تلقي مي گردد که با معماري خاص خود طراحي و اجرا ميشوند. باغشهرها در واقع نوعي سند هويتي شهر صدرا محسوب ميگردند . اين منطقه در چند سال گذشته بيشترين جذب سرمايه جهت ساخت را به خود اختصاص داده است.
طرح ملی مسکن در صدرا
ثبت نام طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر جدید صدرا از هفته نخست آذر ماه پارسال مانند بسیاری از نقاط دیگر ایران آغاز شد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در زمان بازدید از شهر جدید صدرا گفت: واحدهای تولیدی مسکونی در طرح اقدام ملی در صدرا از لحاظ کیفیت، نحوه اجرا، سیستم انعقاد قرارداد و ارجاع کار به سازندگان و انبوه سازان کاملا تابع نظام فنی و اجرایی بوده و با رعایت قوانین مذکور ساخته خواهند شد.
حبیب اله طاهرخانی در ادامه بيان كرد: شهر صدرا در برخي مسائل فرهنگي از كمبودهای جدی رنج می برد كه سعي شود بند بند اين مسائل بررسي شده و ساكنين شهر صدرا نتایج آن را به عينه می بينند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اهميت شهر جديد صدرا در بين شهرهاي جديد كشور بيان كرد: در حال حاضر شهر صدرا از لحاظ جمعيت پذيري و اجراي برنامه هاي توسعه از شهرهاي جديد موفق كشور است. اين شهر جديد ظرفيت مناسبي براي توسعه دارد و با برنامه ريزي و اقدام مناسب مي تواند به برند شهرهاي جديد تبديل شود و اعتبار ما باشد.
سیستم های حمل ونقلی صدرا
گفتنی است که اخیرا محمدباقر نوبخت نیز به استان فارس سفر کرده و فاز تکمیلی دانشکاه صنعتی شیراز در صدرا را افتتاح کرد. همچنین برای دسترسی آسانتر شهروندان شهر صدرا به شیراز، چهار راه دسترسی جدید برای این شهر در نظر گرفته شده که وعده داده شده امسال به بهرهبرداری برسد. اما در حال حاضر، این شهر علاوه بر دارا بودن سامانه حمل و نقل داخلی تحت نظر سازمان حمل و نقل شهرداری، دارای خطوط اتوبوسرانی سریعالسیر به پایانههای قصردشت، نمازی و میدان شهدای شهر شیراز است. «بزرگراه صدرا» اتصالدهنده صدرا به شیراز است که از یک طرف به بزرگراه دکتر حسابی و از طرف دیگر به میدان فاز یک منتهی میشود. همچنین بر اساس مطالعات طرحهای جامع و تفصیلی در شهر صدرا، ۵ راه دسترسی جدید برای این شهر دیده شده که از سمت جنوب شرق صدرا از طریق دشت قرهپیری به شمال غرب شیراز، از سمت شرق و از طریق دشت باجگاه به بزرگراه شیراز-مرودشت، از سمت شمال به طرف ملوسجان، از سمت جنوب و از طریق دشت قصرقمشه به طرف شمال غرب شیراز و از سمت جنوب غرب به طرف دوکوهک و بزرگراه شیراز-سپیدان پیشبینی گردیدهاست. خط ۳ متروی شیراز نیز به این شهر منتهی میشود. این خط از ایستگاه متروی میرزای شیرازی در پل معالی آباد آغاز میشود و هممسیر با بزرگراه دکتر حسابی در ایستگاه راهآهن شیراز به پایان میرسد و در ادامه خط قطار برقی در مسیری به طول ۹ کیلومتر از این ایستگاه آغاز و تا ابتدای شهر صدرا و حاشیه اکوپارک ادامه مییابد. عملیات ساخت این خط در سال ۱۳۹۸ آغاز شدهاست. ایستگاه راهآهن شیراز نیز در ابتدای بزرگراه صدرا قرار دارد.