ایستگاه خاوران راه‌آهن تبریز-میانه عیدغدیر افتتاح می‌شود
ایستگاه خاوران راه‌آهن تبریز-میانه عیدغدیر افتتاح می‌شود

  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایستگاه خاوران راه آهن تبریز-میانه عیدغدیر افتتاح می‌شود، گفت: گرفتاری‌های اخیر که برای کارخانجات بزرگ سیمان و فولاد پیش آمد در اجرای پروژه تاخیر ایجاد کرد. محمد اسلامی در بازدید از ایستگاه خاوران، اظهار داشت: با تلاش همه دست‌اندرکاران و پیگیری‌های مسئولان استان اعم از استاندار و […]

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایستگاه خاوران راه آهن تبریز-میانه عیدغدیر افتتاح می‌شود، گفت: گرفتاری‌های اخیر که برای کارخانجات بزرگ سیمان و فولاد پیش آمد در اجرای پروژه تاخیر ایجاد کرد.
محمد اسلامی در بازدید از ایستگاه خاوران، اظهار داشت: با تلاش همه دست‌اندرکاران و پیگیری‌های مسئولان استان اعم از استاندار و نمایندگان استان تمامی پروژه طبق زمان بندی که در نظر گرفته شده بود، پیش رفته است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: گرفتاری‌های اخیر که برای کارخانجات بزرگ سیمان و فولاد پیش آمد در اجرای پروژه تأخیر ایجاد کرد که اجتناب ناپذیر بود. کاری که امروز در راه آهن بستان آباد – تبریز اجرا می‌شود به لحاظ حجم عملیاتی، یک رکود است. اسلامی گفت: راه آهن تبریز- میانه از وعده‌های رئیس جمهوری به مردم آذربایجان بود که امیدواریم با تحقق این وعده گام بزرگ دیگری برای رفاه مردم این خطه برداشته شود. به گفته وی، با استفاده از ظرفیت جدید ایجاد شده مسافت تبریز- تهران پنج و نیم ساعت کاهش می‌یابد.
اسلامی خاطرنشان کرد: خط ترانزیت ایران به اروپا و بحث جابجایی بار در این مسیر، مزیت‌های جدیدی برای کشور به وجود می‌آورد که تکمیل و ادامه این طرح نیز در دستور کار است. با توجه به اینکه تبریز، قطب لجستیکی و صنعتی کشور است از این رو زیرساخت‌های ریلی این شهر گسترش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد؛
پرداخت کرایه کالاهای دولتی حداکثر
تا ۴۸ ساعت بعد
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام وعده داده است تجهیزات ‌تخلیه و بارگیری ‌و کارکنان خود در بندر امام را افزایش دهد، از پرداخت کرایه کالاهای دولتی حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد خبر داد.
غلامحسین دغاغله درباره آخرین وضعیت تخلیه بنادر از کالای اساسی، اظهار داشت: در حال حاضر نهادهای متولی در بندر امام خمینی‌(ره) نظیر وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت پشتیبانی امور دام‌، استانداری خوزستان و غیره تلاش کرده‌اند و نواقص را بابت تخلیه کالای اساسی در بنادر به حداقل رسانده‌اند.
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: ‌به هر حال در حوزه تخلیه کالای اساسی ما مشکلات را به دو دسته تقسیم کردیم؛ دسته‌ای از مشکلات غیرقابل پیش‌بینی هستند و دسته دیگری از مشکلات قابل پیش‌بینی و رفع هستند.
وی با بیان اینکه یک سری مشکلات در حوزه فرایند حمل و نقل و فعالیت دستگاه‌ها داریم، افزود: در موضوع ورود یک کالا به کشور دستگاه‌ها و بخش حمل‌ونقل با همکاری یکدیگر کار را پیش می‌برند، حال اگر به هر دلیل یکی از بخش‌ها خوب عمل نکند، بقیه بخش‌ها هر میزان هم تلاش کنند موفقیت فعالیتشان چندان به چشم نمی‌آید. دغاغله افزود: از مشکلات غیرقابل پیش‌بینی می‌توان به قطعی برق، قطعی اینترنت، یا قطعی سامانه گمرک اشاره کرد که مقرر شد این مشکلات تا جایی که امکان دارد به حداقل برسد کما اینکه ما در دو هفته اخیر قطعی برق نداشتیم اما قطعی اینترنت یا سامانه گمرک را داشته‌ایم که از دستگاه‌های نظارتی و مسئول خواستیم این مشکلات به حداقل برسد و این جزو مشکلاتی است که با توجه به شرایط آب و هوایی و گرمای منطقه، ممکن است رخ دهد.
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره نامه اتحادیه واردکنندگان نهادهای دام و طیور ایران به وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر مشکل کمبود کامیون حمل کالا از بنادر و انحصار در بارگیری و حمل محموله‌های متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام در بندر امام و تأخیر تحویل تعهدات واردکنندگان به دامداران و مرغداران اظهار داشت: شرکت پشتیبانی امور دام در موضوع پرداخت کرایه کامیون‌داران نهایت تلاش خود را داشته‌اند و در حال حاضر حداکثر پس از ۴۸ ساعت، کرایه راننده پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: مدیرعامل شرکت امور پشتیبانی دام وعده داده است عمده کرایه کامیون‌ها حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد پرداخت می‌شود.
دغاغله اظهار کرد: همچنین در موضوع امکانات تخلیه و بارگیری در مبدأ و مقصد، مطالبی قابل ذکر است، اینها چون پیمانکار انتخاب می‌کنند و برخی مواقع پیمانکار توان آنچنانی به کار نمی‌گیرد، کار سخت می‌شود،‌ در چند روز گذشته با توجه به درخواست‌هایی که داشتیم و بازدیدهایی که مسئولان مربوطه انجام داده‌اند مقرر شد شرکت پشتیبانی امور دام هم در تخلیه و هم در بارگیری توان خود را  تقویت کند و لودر و تجهیزات را افزایش دهد، همچنین مقرر شد کارکنان خود را بیشتر کند.
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در حال حاضر این موضوع در چند انبار شرکت پشتیبانی امور دام محقق شده است و هرچه این تجهیزات افزایش یابد نتیجه بهتری عاید می‌شود.
وی با بیان اینکه یک سری از مشکلات در موضوع تخلیه کالا قابل رفع است، افزود: در موضوع پرداخت کرایه کامیون‌داران در بنادر، باید ابتدا بدانیم که دو نوع مالک کالا داریم که یکی خصوصی و یکی دولتی است.
دغاغله افزود: معمولاً بخش خصوصی از نظر شرایط تخلیه و بارگیری و کرایه، وضعیت بهتری از بخش دولتی دارد، راننده تمایل دارد فرایند بارگیری، زمان کوتاه‌تر باشد و پرداخت کرایه بهتر و زودتر باشد و در این مورد بخش خصوصی، ‌مطلوبیت بیشتری برای راننده دارد.
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: البته همان‌گونه که گفته شد دستگاه‌های دولتی تلاش کردند از نظر پرداخت به موقع کرایه (پرداخت حداکثر ۴۸ ساعته) دقت کافی داشته باشند و در بارگیری تسریع کنند.
وی اظهار داشت: در بنادر ما یک سری مشکلات در بازارگاه‌های وزارت جهاد کشاورزی داریم که یکی از آنها وزن دقیقی است که در بازارگاه به مرغدار و دامدار تخصیص می‌دهند، این موجب می‌شود کامیون پس از بارگیری به دلیل آنکه باید وزن دقیق کالا مشخص شود، حدود ۲ الی ۳ مرحله به روی باسکول برود و توزین کند تا بار را کم یا زیاد کنند و همین امر‌ معطلی مضاعفی برای راننده آن هم در آن شرایط آب و هوایی خوزستان ایجاد می‌کند.
دغاغله گفت: در این راستا نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی وعده دادند که موضوع را پیگیری کنند و بار کم یا زیاد را به حساب دامدار یا مرغدار قلمداد کنند و توزین دقیق الزامی نباشد که این موضوع اجرا شده است. مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جایی بار و مسافر کشور است، در موضوع حمل و نقل هم یکی از ملزومات، آمار است تا ما بر اساس مستندات آماری، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.
وی عنوان کرد:‌ کامیون‌داران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۵٫۷ میلیون تن کالای کشاورزی تولید شده در استان خوزستان را حمل کرده‌اند که بیش از ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
دغاغله بیان کرد:‌ عمده بار کشاورزی استان خوزستان گندم، چغندر قند، ذرت، کلزا، تره‌بار و صیفی‌جات است که این معمولاً کالاهای فسادپذیر است و بیش از یک روز روی زمین نباید بماند.
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: ‌سال گذشته فقط حدود ۶۰۰ هزار تن چغندر قند خوزستان از طریق ناوگان کامیونی جابه‌جا شد، اما امسال تا روزهای ۲۶ و ۲۷ تیر، بیش از ۱٫۲ میلیون تن چغندر قند و ۲٫۴ میلیون تن صیفی‌جات خوزستان توسط ناوگان کامیونی جابه‌جا شد.‌