ماهور مهراد/ اگرچه راهآهن ایران تا تحقق ریل پایه شدن حمل ونقل برونشهری، مانند بسیاری از شهرهای جهان، فاصله قابل توجهی دارد اما اگر نسبت تلاش برای تحقق این امر را در نظر بگیریم خواهیم دید که دستکم در سال های اخیر کوشش بسیاری صورت گرفته تا حمل وقل برون شهری در حوزه […]
ماهور مهراد/
اگرچه راهآهن ایران تا تحقق ریل پایه شدن حمل ونقل برونشهری، مانند بسیاری از شهرهای جهان، فاصله قابل توجهی دارد اما اگر نسبت تلاش برای تحقق این امر را در نظر بگیریم خواهیم دید که دستکم در سال های اخیر کوشش بسیاری صورت گرفته تا حمل وقل برون شهری در حوزه بار و مسافر ریلی، رشد کند.
راه آهن در این میان، پروژههای مهمی در دست اجرا دارد که با تحقق این پروژهها در بخش باری، اتصال میان آسیا و اروپا محقق خواهد شد. این پروژه ها در راستای تکمیل کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب هستند که بسیاری از نقاطِ این حلقه های اتصال افتتاح شده و مورد بهره برداری نیز قرار گرفته است.
آنهایی هم که هنوز به بهره برداری نرسیده اند، به دلایل کمبود بودجه یا تحریم ها بوده است. اتصال مراکز بار و مراکز استان ها به شبکه ریلی، مزایای زیادی برای کشورهای خاورمیانه و منطقه خواهد داشت که مبحث ایمنی هم در بخش حمل ونقل باری و هم مسافری که شامل جلوگیری از تغییر حالت فیزیکی کالا و ایمنی سفر در بخش مسافری می شود.
این در حالی است که مدیر عامل راه آهن در جلسه فوق العاده ستاد ارتقای ایمنی، ایمنی را نشان راه آهن دانسته است و همه همكاران خود را به کمک برای رعایت نظم و مقررات، حفظ و ارتقاء ايمنی در راه آهن تشویق کرده است.
سعید رسولی در این جلسه که با حضور معاونان، مدیران ستادی و مناطق به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با بیان اهمیت موضوع ایمنی اظهار کرد: حتي سهلانگاریهاي كوچك هم موجب بروز خطر و خدشه دار شدن نام راه آهن خواهد شد.
رئیس هیات مدیره راهآهن تصریح کرد: سال گذشته آرامش و رونق در صنعت ریلی و کارخانجات تولید ناوگان ریلی بوجود آمد و امیدواریم با تكيه بر دانش، تخصص موجود در داخل و همدلی و همتي که در خانواده بزرگ راه آهن وجود دارد امسال شاهد جهش توليد و جهش كمي و كيفي در فعاليتهاي حوزه حمل و نقل ريلي باشيم.
به گفته رسولی؛ بیان عملكرد و موفقيتهاي هر بخش، موجب دلگرمی مردم و نیز بالاتر رفتن سطح خدمات رسانی در راه آهن از طريق افزايش روحيه همكاران خواهد شد.
او ادامه داد: راهآهن، سرمایه عظیم این کشور است که بايد با دلسوزی، نظم و اقدام بهره ور، از این سرمایه براي خدمت به مردم حداكثر استفاده را بکنیم. رسولی ضمن تاكيد بر لزوم تقدير و تشكر از همكاران متعهدي كه موجب ارتقاء ايمني مي شوند و به موقع مخاطرات را شناسايي و از بروز سوانح پيشگيري مي كنند، بر برخورد قاطع با متخلفان و مسببان حوادث ریلی تاکید و تصریح کرد: از این پس در صورت وقوع سانحه، با تمامی عوامل و سطوح مدیریتی آن مناطق برخورد شده و امتیازات سازمانی کسانی که اشتباه و تخلف آنها موجب آسیب مالی و حیثیتی به راهآهن شود، سلب خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، خواستار رعایت نظم و قاطعیت در رسیدگی فوری به موضوعات ايمني شد و از كارشناسان و مدیران خواست تا زوایای پنهان مخاطرات را شناسایی و برطرف کنند.
این در حالی است قائم مقام راه آهن نیز در این جلسه سخن گفت و بیان داشت: موضوع ایمنی در هر حوزهای مهم است ولی در راه آهن اهمیت بیشتری دارد زیرا همه افراد از مقامات بلند پایه کشوری گرفته تا مردم عادی، از صنعت حمل و نقل ریلی، انتظار ایمنی و امنیت در سفر را دارند و این مسئولیت ما را در توجه به مسئله ایمنی بیش از پیش می کند.
حسین عاشوری بر نظارت بیشتر بر تعمیرات واگنها و بالا رفتن دقت عمل پست های بازدید و نگهداری خطوط و راهبری قطارها تاکید و اظهار امیدواری کرد با پیش بینی تمهیدات لازم تلاش کنیم تا تعداد سوانح ریلی به صفر برسد.
گفتنی است که به رغم مزایای بی شمار توسعه راه آهن، این صنعت در ایران هنوز به رشد قابل قبولی دست نیافته اما تلاش های بسایری در حال انجام است تا مراکز بار و استان ها به شبکه ریلی متصل شوند که از این میان می توان به مهمترین پروژههای در دست اقدام اشاره کرد. از این جمله، احداث خط آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا به طول۳۷۵ کیلومترکه از مسیرهای مهم در محور کریدور شمال-جنوب محسوب شده و ازسنگین ترین پروژههای ریلی کشور است. کار احداث این خط از سال ۲۰۰۵ آغاز شده است و طبق وعده قرار است تا سال آینده افتتاح شود. پروژه اتصال ریلی ایران –ترکمنستان- قزاقستان (شرق دریای خزر) بطول ۹۰۹ کیلومتر بعنوان آلترناتیو کریدور شمال-جنوب که ۷۰۰ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان و ۸۲ کیلومتر آن در ایران و بقیه در خاک قزاقستان است. این مسیر جدید در طول مسیر خود از شهرهای گرگان (ایران)، اترک، برکت، قزیل قایا (ترکمنستان)، اوزن (قزاقستان) عبور خواهد کرد.
احداث خط آهن سنگان – هرات به طول ۱۹۱ کیلومتر با هدف اتصال راه آهن کشور افغانستان به راهآهن ج.ا.ایران، آسیای میانه، خاورمیانه، اروپا و همچنین دسترسی کشور افغانستان به خلیج فارس و دریای عمان. در خاک افغانستان نیز عملیات اجرایی توسط کشور ما در دست اجرا است.
پروژه اتصال با عراق از طریق اجرای دو طرح: طرح کوتاه مدت خرمشهر – بصره به طول ۶۰ کیلومتر و طرح بلند مدت اراک – کرمانشاه – خسروی به طول ۶۱۱ کیلومتر (عملیات زیرسازی طرح از اراک به کرمانشاه در حال انجام است.)
محور دو خطه میانه – بستان آباد – تبریز ( ۱۸۵ کیلومتر)- با اجرای این طرح مسیر ۳۰۰ کیلومتری میانه به تبریز ۲۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. ضمنا این طرح موجب افزایش سرعت و همچین ظرفیت حمل و نقل در مسیر کریدور ترانزیت « شرق – غرب » خواهد شد.
راه آهن کشورمان با اتمام این پروژه های ریلی به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب در ترانزیت ریلی خواهد درخشید. به ویژه اینکه در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا بیشتر ظرفیت حمل ونقلشان در بخش ریلی است. این در حالی است که شرکت راه اهن ایران در راستای اجرای بند ۴۴ قانون اساسی از مجموعه های کارآمدی است که آنچه به بخش خصوصی واگذار کرده است، کاملا عملی و واقعی است. به این معنی که مانند برخی از مجموعههای اقتصادی در دولت دچار خصوصی سازی نیم بند نشده و بخشی از زیرساخت و کل بخش ناوگان را به این بخش واگذار کرده است. چنین اقدامی به تسریع سرمایه گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی نیز کمک می کند تا پروژه های ریلی فوق با سرعت بالاتری به انجام برسند.