زهرا ایرانشاهی / آیین تکریم و معارفه رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی کشورمان در ابتدای این مراسم گفت: باید یک نگاه روبه جلو داشت، اگرچه که کشورمان هم اکنون در شدیدترین تحریمها قرار […]
زهرا ایرانشاهی /
آیین تکریم و معارفه رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در ابتدای این مراسم گفت: باید یک نگاه روبه جلو داشت، اگرچه که کشورمان هم اکنون در شدیدترین تحریمها قرار دارد و هیچ کشوری در طول تاریخ با این شدت از تحریمها مواجه نبوده است.
محمد اسلامی افزود: به لطف الهی و تلاش های انجام گرفته در کشور، پیشرفتهای زیادی را شاهد بودیم و هم اکنون زمان این است که برای مقاومسازی اقتصاد خودمان که یک اقتصاد بازدارنده است، تلاش انجام گیرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بسیار مهم است که با انجام اقدامات مناسب ظرفیت جغرافیای اقتصادی خودمان را بیش از جغرافیایی سرزمینی گسترش داده و سهم بیشتری از بازارهای بینالمللی را نصیب خودمان کنیم. این یک نیاز است و باید به این دستاورد برسیم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه با این تکریم و معارفهها هیچکس از مدار خدمت خارج نخواهد شد، افزود: در این زمینه باید از یکسری دشمنیهای شخصی افراد که منافع شخصی خودشان را دنبال میکنند جلوگیری شود چرا که وقت مسئولان کشور را میگیرند.
وی افزود: در حوزههای مختلف از جمله حوزه هوایی در یک دهه گذشته این مسائل زیاد بوده و ایجاد مزاحمت ایجاد شده است و به همین خاطر وقت صرف پروندههایی میشود که اصلا کارشناسی نیست.
محمد اسلامی با تاکید بر اینکه در این مسیر باید یک هماهنگی و اعمال مدیریت با اقتدار انجام شود، اظهار داشت: به این شکل ما اسیر مسائل فرعی نخواهیم شد و با ماندن در مسیر اصلی زمینه ساز ارتقا کشور را فراهم میکنیم.
اسلامی افزود: قصدمان نبود در این مقطع آقای زنگنه را از پست مدیریت وی از هما جابهجا کنیم البته طرح جابهجایی آقایان در هیات دولت زمانبر بود اما با شناختی که رئیس جمهوری از آقایان داشتند و با تایید رهبری این دو بزرگوار (امیر برخور و زنگنه) به سمتهای جدید منسوب شدند. امیدواریم با مدیریت این افراد اهدافمان در صنعت هوانوردی محقق شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این مراسم، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هیچ فرد مبتلا به کرونا حق تردد در سیستم حمل و نقل عمومی را ندارد، گفت: تردد افراد مبتلا به کرونا جرم است و طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا با این افراد برخورد میشود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در فرودگاهها هم تبسنجی انجام میشود و تب تنها عاملی است که از طریق آن میتوانیم افراد مشکوک به کرونا را تشخیص دهیم.
اسلامی ادامه داد: ضمن اینکه رعایت حفاظت فردی و استفاده از ماسک در تمام فرودگاهها و سیستم حمل و نقل عمومی قانون است و در بدو ورود به فرودگاهها هم ماسک به مسافران با نرخ مصوب فروخته میشود.
وی درباره دلیل برکناری عابدزاده گفت: این تصمیم به هیچ چیزی ربطی ندارد. ایشان پنج سال در این سیستم مدیر بود و با توجه به شرایط سازمان هواپیمایی کشوری، این ضرورت را دیدم که نسبت به جابهجایی مسئولان اقدام کنیم. وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امیر برخور که برای ریاست هما انتخاب شد، بازنشسته است، گفت: هم آقای برخور و هم آقای زنگنه شاغل هستند و موضوع بازنشستگی مطرح نیست.
اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین اخبار از بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه گفت: آزمایشها انجام و مشاهدات عینی ثبت شده است. اطلاعات FDR و CVR دانلود و تطبیق داده شده است.
وی ادامه داد: تمام این اطلاعات در حال جمعبندی هستند و در حال هماهنگی با طرف اوکراینی هستیم که گزارش نهایی را اعلام کنیم و این گزارش به زودی اعلام میشود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه آسمان ایران همچنان امنترین آسمان جهان است، گفت: استکبار جهانی با شیطنتها و مداخلات به دنبال این است که وانمود کند آسمان ایران امن نیست و قبل از رخداد هواپیمای اوکراینی هم این اقدامات را آغاز کرده است.
اسلامی افزود: یک شرکت انگلیسی استخدام شده تا موازی با مسیر ایران، مسیر هوایی ایجاد کند که این مسیر را با نازلترین قیمت بازگشایی کرده و به دنبال جذب ایرلاینها به این مسیر هوایی است.
وی تاکید کرد: ما همواره در بیانیههای خود به اعتمادسازی برای مسیر هوایی ایران ادامه میدهیم اما کاهش پروازها به طور طبیعی به دلیل شرایط کرونایی است.
برای رسیدن به نقطه مطلوب در صنعت هوایی نیاز به همکاری دولت، وزارت راه و قوه قضاییه داریم
تورج دهقانی زنگنه نیز در مراسم تودیع رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری و معارفه خود به عنوان رئیس جدید این سازمان به مشکلات صنعت هوایی که از اواخر سال گذشته به دلیل شیوع کرونا دچار بحران فراگیری شد اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب در صنعت هوایی نیاز به همکاری دولت، وزارت راه و قوه قضاییه داریم.
تورج زنگنه با بیان اینکه آمریکا تمام تلاش خود را برای زمینگیر کردن صنعت هوایی کشور انجام داده است، گفت: در دوران تحریم موفق شدیم هواپیماهای جدید وارد ناوگان هوایی کشور کنیم، شرکت های هواپیمایی جدید تاسیس و نیروهای زبده و متخصص تربیت کنیم.
وی ادامه داد: اکنون تعمیر و نگهداری تمام هواپیماهای موجود در کشور تا ردههای سنگین به همت نیروهای متخصص انجام میشود. شرکتهای دانشبنیان جدید تاسیس شدهاند و پیچیدهترین قطعات را میسازند.
زنگنه با اشاره به هماهنگی مطلوب در صنعت هواپیمایی کشور گفت: در شرایطی قرار داریم که ارکان اصلی صنعت یعنی سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان متولی و نماینده حاکمیت، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکتهای هواپیمایی در هماهنگی و تعامل خوبی به سر میبرند.
وی افزود: شرکتهای آموزشی و هندلینگ نیز علیرغم مشکلات، خدمات خوبی را به مردم ارائه میهند. اما این به مزله آن نیست که در نقطه مطلوب قرار داریم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با اشاره به زحمات عابدزاده در این صنعت گفت: اقدامات خوبی از قبیل آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی که در برنامه چهارم و پنجم تصویب شده بود، به همت آقای عابدزاده در صنعت انجام شد که بسیاری گرههای صنعت را گشود.
وی در انتها گفت: برای عبور از بحران کرونا، مشکلات ناشی از تحریم، ارتقای ایمنی و بهبود سطح خدمتگذاری نیاز به هماهنگی بیشتر و استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود داریم. در این زمینه با حمایت دولت، وزارت راه و شهرسازی و قوه قضاییه به نقطه مطلوب برای خدمترسانی به مردم خواهیم رسید.
گفتنی است که سازمان هواپیمایی، وظایف خطیری در عرصه هوانوردی کشور دارد که سياستگذاري و برنامه ريزي و تعيين خط مشي هاي فن، اقتصادي، بازرگاني بين المللي حمل و نقل هوايي كشور؛ سياستگذاري و برنامه ريزي در مورد نوع، تعدد جايگاه دستگاه هاي ناوبري و كمك ناوبري و ارتباطي در فرودگاه ها و نظارت بر عملكرد فرودگاه ها؛ سياستگذاري و برنامه ريزي در زمينه آموزش و تربيت پرسنل متخصص هواپيمايي براي كليه موسسات هواپيمايي و سياستگذاري و برنامه ريزي در امور مخابراتي و صدور دستورالعمل هاي مربوط به امور مخابرات و مبادله پيام ها و دستگاه هاي مورد نياز در فرودگاه ها از جمله مهمترین آنها است.