در آستانه روز ملی ایمنی حمل ونفل جمعی از مسولان و فعالان دستگاههای متولی ایمنی ضمن حضور درصحن علنی جلسه مجلس، در نشست اختصاصی با اعضای کمیسیون عمران، بر ضرورت حمایت همه جانبه خانه ملت از برنامهها و اقدامات ایمنی و ورود و ایفای نقش مسولان طراز اول کشور به موضوع ایمنی تاکید […]
در آستانه روز ملی ایمنی حمل ونفل جمعی از مسولان و فعالان دستگاههای متولی ایمنی ضمن حضور درصحن علنی جلسه مجلس، در نشست اختصاصی با اعضای کمیسیون عمران، بر ضرورت حمایت همه جانبه خانه ملت از برنامهها و اقدامات ایمنی و ورود و ایفای نقش مسولان طراز اول کشور به موضوع ایمنی تاکید کردند.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در این نشست عادل نجفزاده رئیس کمیته حمل ونفل کمیسیون عمران ضمن استماع گزارش دستگاههای متولی ایمنی، ازاقدامات آنها از جمله سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و و پلیس راهور در بستر سازی مناسب ایمنی سفرهای نوروزی، تشکر و قدردانی کرد.
بر اساس این گزارش عادل نجفزاده با اشاره به فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در قیامت ما را براساس برخی از کارهای که لازم بود انجام شود اما انجام نشده، باز خواست خواهند کرد، افزود:مقوله ایمنی نیازمند تلاش و اراده جدی همه بخشها و دستگاههای متولی و کاربران راهها و تولید کنندگان خودرو است و تصور نکنیم این موضوع فقط به دستگاههای خاص محدود میشود. بنابراین مقوله ایمنی در گرو ایجاد یک نگرش سیستمی است و در خانه ملت از تمام ظرفیتهای ممکن برای تحقق ایمنی مورد انتظار بهرهبرداری خواهیم کرد. عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با تحلیل سوانح رانندگی، بخشی از سهم تصادفات را ناشی از ضعف ایمنی خودروها و فر سودگی ناوگان دانست و تصریح کرد: بخشی از تصادفات نیز مربوط به ضعف سیستم ایمنی خودرو و معیوب بودن آنهاست و بخشی دیگر نیز به دلیل فرسودگی ناوگان است که ضمن تهدید ایمنی، بهرهوری را کاهش داده است. نجفزاده کارآمدی حمل ونقل و ارتقای ایمنی را در گرو ایجاد زیر ساختهای واقعی و هوشمند دانست و اظهار داشت: دردنیا این اصل مهم که زیر ساخت برتر، مساوی کسب و کار عالیتر، محور پیشرفت بوده است بنابراین در حوزه حمل ونقل این زیر ساخت به نحو مطلوب مهیا نیست تا خروجی مورد انتظار حاصل شود به عنوان مثال : رانندگی حرفهای در حوزه حمل ونقل به عنوان یک « شغل» با تمام مختصات و مشخصات اجتماعی و اقتصادی آن تعریف کافی نشده است و نیازمند باز تعریف است تا راننده به وجوه اقتصادی و اجتماعی این شغل افتخار کند و از تمام مزیتهای آن بهرهمند شود. رئیس کمیته حمل ونقل کمسیون عمران با اشاره به اهمیت حمل ونقل، خاظر نشان کرد: به رغم اینکه کشور ما، شاهراه حمل ونفل جهانی است اما حق السهم ما از صنعت حمل ونقل در حدود ۷تا۹در صد تولید ناخالص ملی است در حالیکه سهم حمل ونقل یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از ۲۲ درصد است و برای افزایش این سهم اقداماتی همچون نوسازی واقعی ناوگان عامل موثری است چرا که بدون آن در حوزه حمل ونقل بین المللی نیز بازار را از دست خواهیم داد. عضو کمسیون عمران مجلس، ازحمل ونقل به عنوان حلقه مفقوده در وزارت خانههای ذیربط یاد کرد و از بزرگترین و مهمترین نشست خانه ملت با تمام وزرای مرتبط با حمل ونقل خبر داد و تصریح کرد: قول قطعی میدهم تا خرداد ماه سال جاری ضمن پیگیری تشکیل فراکسیون حمل ونقل، نشستی با تمام وزرای دستگاههای مرتبط با حمل ونقل را برای بررسی چالشها و ایجاد همگرایی و هم افزایی برای برون رفت از این چالشها را برگزار خواهیم کرد .
رئیس کمیته حمل ونقل کمیسیون عمران مجلس در پایان از حضور فعالان ایمنی حمل ونقل دستگاههای متولی در این زمینه تشکرو قدر دانی کرد و ابراز امیدواری کرد با تشکیل فراکسیون حمل ونقل و فراکسیون ایمنی، بخشی از مشکلات بر طرف شود تا به سمت ایمنی بایسته و شایسته حرکت کنیم .
ایمنی به هسته سخت خود رسیده است
مهران قربانی مشاور سازمان راهداری در امور مطالعات راهبردی و نماینده کشورمان در دبیرخانه مجمع جهانی اتحادیه راهها(پیارک) در ادامه این نشست با اشاره به چالشهای گریبانگیر و فراروی ایمنی حمل ونقل گفت :
از سال ۱۳۸۵ خوشبختانه موج فزاینده روند تصادفات کنترل شده است و سوانح رانندگی رو به کاهش بوده است و آنچه که لازم بوده و در توان دستگاههای متولی امر بوده، انجام شده است تا تصادفات به سطح نازل برسد.
وی افزود: در سه سال اخیر روند آمار تلفات رانندگی بیانگر آنست که مقوله ایمنی به هسته سخت خود رسیده است و با منابع اعتباری اندک موجود اقداماتی که انجام میشود نتیجه لازم را ندارد. تامین ایمنی منبعد نیازمند تصمیمات سخت و بزرگ در زمینه تامین اعتبارات مربوط به ساخت راههای ایمنتر و امور راهداری و تغییر نگرش اصولی در خصوص ایمنی خودروها و بازدارنده سازی قوانین و مقررات و توسعه سیستمهای هوشمند نظارتی است. از اینرو برای برون رفت از این وضعیت، باید موضوع ایمنی به دغدغه اول مسولان طراز اول خاصه شخص رئیس جمهور تبدیل شود و تجربه کشورهای موفق در ایمنی نیز به صراحت موید این امر است.
قربانی یکی دیگر از الزامات ارتقای ایمنی را ایجاد نگاه سیستمی به اجزا و فرآیند ایمنی دانست و تصریح کرد: نگاه سیستمی یعنی اینکه مثل اجزای ساعت همه اجزا و عناصر را درست بشناسیم و در کنار هم قراردهیم و مثل ساعت و این عناصر و عوامل هم سخت افزاری هم نرم افزاری و مدیریتی است، از این رو بر نقش بی بدیل مسوولان طراز اول درارتقای ایمنی و تامین پایداری آن تاکید میشود.
فرسودگی ناوگان و تصادفات
سرهنگ ناصر قلینیا رئیس بازرسی پلیس راه راهور ناجا نیز در این نشست با ارایه گزارشی از فعالیت پلیس راه در حوزه ایمنی و مدیریت کنترلی و نظارتی سفرها، به چالشهای ایمنی در حوزه ذیربط پرداخت و از فرسودگی ناوگان به عنوان عامل و چالش جدی در تصافات یاد کرد و اظهار داشت: بیش از ۴۵۰ هرار دستگاه ناوگان عمومی در جادهها در حال تردد هستند که بخش قابل توجهای از آنها فرسوده هستند که کنترل آنها با امکانات موجود و هدایت صرف آنها به مراکز معاینه فنی، چاره ساز نیست و این ناوگان سهم قابل توجهی در بروز سوانح رانندگی دارند.
وی افزود: با توجه به گستردگی فعالیت پلیس راه و کمبود نیروی انسانی، هوشمند سازی پلیس اعم از ادوات و تجهیرات و هوشمند سازی کنترلی تردد ناوگان لازم است و در این زمینه حمایت مجلس برای هوشمند سازی و تامین اعتبارات مورد انتظار است.
رئیس بازرسی پلیس راه راهور ناجا ضرورت انسجام و همگرایی بیش از پیش در حوزه ایمنی را خواستار شد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۹ دستگاه متولی ایمنی هستند که به رغم وجود کمیسیون ایمنی راهها، انتظارات ایمنی برآورده نشده است در صورتیکه موضوع ایمنی باید در کانون توجه و تمرکز مسولان بلندمرتبه کشور باشد تا این هماهنگی و همگرایی در حد مطلوب و اثر بخش باشد.
راهداران، جان نثاران ایمنی راه
سالانه بیش از ۴۰ نفر از راهداران جان خود را برای ایجاد و توسعه ایمنی راهها و حمل ونقل از دست میدهند و حدود ۵۰ نفر نیز مصدوم و مجروح و میشوند تا ایمنی راهها را برقرار کنند و لازم است خانه ملت این افراد را با نگاه ویژه و حمایتگرانه برای قرار گرفتن در زمره شهدای خدمت، سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای را یاری کند.
منصور فخاران مشاور ریاست و مدیر کل روابط عمومی نیز با اعلام این موضوع در نشست یاد شده بر ضروت حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون عمران برای تعیین تکلیف وضعیت استخدامی راهداران و ارتقای وضعیت معیشتی برای ایفای نقش مطللوبتر آنان در نگهداری و برقرار ایمنی اشاره کرد و اظهار داشت با وجود تمام کاستیها ، سازمان وظایف خود را انجام داده و انجام خواهد داد، اما قطعا کیفیت خدمات با نحوه تامین معشیت و اعتبارات رابطه معنادار و تاثیر گذاری دارد.
یادآور میشود تعداد ۴۰ نفر از فعالان و تلاشگران ایمنی از سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای، پلیس راه، دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها با حضور در صحن جلسه علنی مجلس، موضوع اهمیت ایمنی را به نمایندگان خانه ملت یادآور شدند و اعضای هیات رئیسه نیز از تلاش این فعالان و دستگاههای متولی ایمنی تشکر و قدردانی کردند.
شایان ذکر است هفتم اردیبهشت به عنوان روز ملی ایمنی درتقویم رسمی کشور نامگذاری شده و برای جریانسازی این روز و حساس سازی مسوولان، این حضور و نشست در مجلس شکل گرفت.