فرشته بامری / سال ۹۸ را به گونهای به پایان رساندیم کرونا و قصه ناتمام تحصیل!در چنین شرایطی سوال اساسی این است که سرانجام این سال تحصیلی چه باید باشد، به نظر نمیرسد با ادامه این روند زیاد امید داشت که در هفتههای آتی نیز روند برگزاری کلاسهای درس به حالت عادی برگردد. […]
فرشته بامری /
سال ۹۸ را به گونهای به پایان رساندیم کرونا و قصه ناتمام تحصیل!در چنین شرایطی سوال اساسی این است که سرانجام این سال تحصیلی چه باید باشد، به نظر نمیرسد با ادامه این روند زیاد امید داشت که در هفتههای آتی نیز روند برگزاری کلاسهای درس به حالت عادی برگردد.
محمود ابراهیمی یکی از والدین زاهدانی دراین باره، میگوید: برای آموزش بچهها از سوی مدرسه در همان هفتههای اولیه نرم افزار روبیکا معرفی شده بود و این نرم افزار با اینترنت فعال میشود اما متأسفانه هزینههای اینترنت بسیار بالا است به همین دلیل امکان دریافت آموزشها برای همه دانش آموزان وجود ندارد و برخی خانوادهها در استان سیستان و بلوچستان نه تلویزیون دارند و نه گوشی اندروید تا روبیکا را نصب کنند.
وی ادامه داد: از طرفی امنیت فضای مجازی برای دانش آموز در حین استفاده از اینترنت و دسترسی دانش آموزان به تلفن همراه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که کارشناسان آموزش باید به آن توجه کنند.
وی بیان کرد: مسئولان آموزشی باید سرنوشت آموزشی این دانش آموزان را هم در نظر داشته باشند و عدالت آموزشی را برقرار کنند همچنین مدیران آموزش و پرورش از چند ماه باقیمانده تا سال تحصیلی جدید برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا کاستیهای آموزشی سال تحصیلی قبل جبران شود.
دانش آموزان سیستان و بلوچستان در بحث آموزش به دو دسته تقسیم میشوند
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر در بحث آموزش دانش آموزان در این استان به دو دسته تقسیم میشوند که یک دسته از آموزشهای لازم بهره مند شدهاند که این دسته از دانش آموزان جمعیت ۹۰ درصدی دانش آموزان را تشکیل میدهند و آمادگی دارند در ماههای آینده امتحانات را پشت سر بگذارند.
حمید رضا رخشانی افزود: ۱۰ درصد باقیمانده دانش آموزان هم جز افرادی هستند که به اینترنت و یا تلویزیون دسترسی ندارند که برای آنها هم یک پکیج آموزشی تهیه و از طریق راهبران آموزشی در اختیار آنها قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در روستاها نیز به دلیل جمعیت کم دانش آموزان روستایی ارتباط با دانش آموزان با رعایت اصول بهداشتی و چهره به چهره انجام شده است و آموزش بچهها و رفع اشکال درسی آنها به نحو مطلوب انجام شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: البته بازهم برخی دانش آموزان مشکلاتی دارند که سامانه شاد (شبکه آموزشی دانش آموزان) از سوی وزارت آموزش و پرورش به تازگی راه اندازی شده تا این خلاءها را جبران کند.
وی درباره فضای مجازی و آموزش گفت: در ابتدا تصور بر این بود که تعامل با پیامرسانهای اجتماعی میتواند تأمین کننده نیاز آموزشی ما باشد اما اختصاصی نبودن این فضا، عدم همراهی مناسب پیامرسانها با بخش فنی برای انجام تستهای مورد نیاز، عدم تأمین ویژگیهای خواسته شده آموزش و پرورش از سوی پیامرسانها و بروز ملاحظات مهم فنی و نیز انتقاد درست برخی متخصصان درباره امکان درز اطلاعات دانشآموزان، لزوم راه اندازی شبکه اختصاصی در مالکیت آموزش و پرورش را توجیه کرد. رخشانی افزود: از همین رو آموزش و پرورش تصمیم به راه اندازی شبکهای اختصاصی، مستقل و ایزوله که در مالکیت خودش باشد، گرفت و در پی این تصمیم کلیه شرکتهای پیام رسان مشارکت کننده از جمله روبیکا، گپ، سروش، بله و آی گپ که خدمات خود را برای بررسی به آموزش و پرورش ارائه کرده بودند کنار گذاشته شدند که امری معمول در روابط کارفرمایی-پیمانکاری است.
وی ادامه داد: متعاقب بررسیهای تخصصی برای یافتن پلتفرم اختصاصی، مجموعه همراه اول و ایرانسل برای ایجاد چنین ظرفیتی مناسب تشخیص داده شدند و با تعیین شروط فنی بسیار سختگیرانه و پذیرش آن از سوی همراه اول، توافقنامهای برای ایجاد «شبکه آموزشی دانشآموزان» موسوم به «شاد» بین دو طرف به امضا رسید و پروانه بهره برداری کلیه پلتفرمهای مربوط به «شاد» هم در راستای مسئولیت اجتماعی اپراتور اول به وزارت آموزش و پرورش به صورت نامحدود ابلاغ شد.
رخشانی در ادامه گفت: هرگونه تصمیم گیری در خصوص بازگشایی مدارس و نحوه امتحانات دانش آموزان توسط ستاد ملی کرونا اعلام میشود که به محض تصمیم جدید برای اجرا به مدارس ابلاغ میشود.
اما به نظر میرسد مشکل دانش آموزان محروم سیستان و بلوچستان به همین جا محدود نمیشود زیرا با راه اندازی سامانه «شاد» نیز همچنان تعدادی از دانش آموزان این استان که در نقاط روستایی و دور افتاده و در مدارس کپری تحصیل میکنند همچنان با مشکل مواجه هستند و به جای اینکه شاد باشند غمگین میشوند.