این تیم، «تمام‌کننده» ندارد !
این تیم، «تمام‌کننده» ندارد !
امروز رسیدن به یک توافق خوب یا حتی یک توافق نسبی، برای اوضاع اقتصاد کشور یک ضرورت است ضمن این‌که چنین توافقی می‌تواند زمینه‌ساز اعتماد بین جمهوری اسلامی و طرف‌های غربی باشد و باب مذاکرات را برای موضوعات مختلف مورد اختلاف بین طرفین باز کند و به برجام‌های دیگری در آینده منجر گردد، برجام‌هایی که هدف آن رفع سوء تفاهمات و احقاق حق مردم است نه برابر آنچه که برخی بلندگوهای مخالف مذاکره می‌گویند تسلیم و سازش و زیر پا گذاشتن اصول منافع ملی

سرویس سیاسی

روز دوشنبه و در جریان نشست وزیر امور خارجه با خبرنگاران، «حسین امیرعبداللهیان» گفته بود برخی به من ایراد می‌گیرند که شما چیدمانی را گذاشته‌ای که توافق نشود، واقعا این چنین نیست هرچند ممکن است فردی یا افرادی در تیم ملاحظاتی به «برجام»
داشته باشند.

روز گذشته گفته شد که جمهوری اسلامی ایران، پیام خود را به دول اروپایی طرف برجام ارسال کرده است اما از نخستین ساعات اعلام این خبر شاهد موضع‌گیری‌های متفاوت و بعضاً متضادی در این زمینه بودیم و به نظر می‌رسد رسیدن به توافق با وجود این‌همه دیدگاه‌های متفاوت بسیار بعید است و مردم باید همچنان در انتظار رشد تورم و نگرانی‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها باشند.
مشکل دولت سیزدهم نیز این است که در تیم مذاکرات، «تمام ‌کننده» و به قول ورزشی‌نویسان «گُل‌زن» ندارد و همین موجب می‌شود در حالی‌که مذاکرات به تیمی با مدیریت «علی باقری کنی» سپرده شد، افرادی هم از بدنه دولت و هم بیرون از دولت، هر روز به اظهارنظرهای بدبینانه در خصوص توافق با ۱+۵ ادامه دهند، افکار عمومی را نگران کنند و برای رسانه‌ها، بازار و بسیاری از فعالان اقتصادی، وضعیتی مبهم
ساخته شود.
روزنامه «جمله» بارها در تحلیل سیاسی خود بر این نکته تأکید داشته است که رسیدن به یک توافق خوب یا حتی توافق نسبی، بهتر از کش‌دار کردن مذاکرات است چون باور داریم رسیدن به یک توافق، خود می‌تواند باب گفتگو و مفاهمه را بین مدیران جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و تروئیکای اروپایی بازتر کند و همین موضوع، زمینه‌ ساز توافق ‌های سازنده
بیشتر است.
همچنین کسی تردیدی در این موضوع ندارد که امضای یک توافق خوب، به نوعی جلوی فشار فزاینده و شکننده تورم و بی‌ثباتی اقتصاد را می‌گیرد و معیشت بخش عمده‌ای از شهروندان را که به وضع نابهنجاری رسیده است، بهبود می‌بخشد.
این نگرش به ضرورت رسیدن به توافق با غرب، البته باور غالب جامعه است و حتی بازار هم از نظر روانی به این مذاکرات واکنش نشان داده و هرگاه به امضای توافق نزدیک شدیم، نرخ ارزهای خارجی کاهش داشته و عمده شاخص‌های بورس، صعودی شد اما برعکس هرگاه، احتمال بن‌بست در مذاکرات طرح شد، اوضاع اقتصاد و معیشت مردم به وخامت رفت و ارز ملی به سقوط آزاد خود ادامه داد.طی چند روز گذشته و با ارسال پیش‌نویس از سوی نماینده اتحادیه اروپا و تأکید بر این‌که این پیش‌نویس نهایی است، حرف و حدیث‌هایی مبنی بر تصمیم دولت بر حصول توافق طرح شد و حتی وزیر امور خارجه نیز از آن دفاع کرد اما دقیقاً در زمانی که دولت، پاسخ جمهوری اسلامی ایران را برای طرف‌های خارجی فرستاده است، برخی از گروه‌های وابسته به «اقلیتِ پر سر و صدا» حرف دیگری می‌زنند و نظر دیگری دارند.
خضریان نماینده مجلس و عضو «جبهه پایداری» در خصوص متن پیش‌نویس نوشته است: متاسفانه در پیش‌نویس توافق ‎احیای برجام همچنان با سیاست قطعی کشور فاصله زیادی دارد و در متن همچنان سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان تضمین قرار گرفته و راستی‌آزمایی رفع تحریم نیز به‌جای ایران به آمریکا سپرده شده است ضمن اینکه ضروریات حداقلی یک ‎توافق خوب همچون لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، مختومه شدن پرونده‌های مسائل باقی‌مانده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ‎تبدیل ارز حاصل از ‎فروش نفت به ارز مورد نیاز و شناسایی مشتری جهت برقراری روابط بدون مشکل تجاری و ‎اقتصادی نیز در پیش‌نویس حل نشده است.
خضریان در ادامه نوشت: یکی از خطراتی که موجب عدم اتمام مذاکرات و امتیازگیری ‎غرب در آینده از ‎ایران در موضوعات فراتر از هسته‌ای همچون دفاعی و منطقه‌ای می‌شود، عدم رفع موضوع تحریمی ‎FTO در توافق و حواله دادن آن به پس از توافق است. لذا تعیین هر ضرب‌الاجلی برای توافق بدون رفع این مسائل مورد پذیرش نیست.
سخنان خضریان در شرایطی است که وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نیز روز گذشته اقرار کرد و گفت ممکن است متن اشکالاتی داشته باشد اما این مذاکرات بین ما و شش کشور دیگر در حال برگزاری است و منطقی نیست که در سطر سطر متن، مطالبات و ایده‌آل‌های ما باشد.
نکته آخر که ما بر آن تأکید داریم این است که امروز رسیدن به یک توافق خوب یا حتی یک توافق نسبی، برای اوضاع اقتصاد کشور یک ضرورت است ضمن این‌که چنین توافقی می‌تواند زمینه‌ساز اعتماد بین جمهوری اسلامی و طرف‌های غربی باشد و باب مذاکرات را برای موضوعات مختلف مورد اختلاف بین طرفین باز کند و به برجام‌های دیگری در آینده منجر گردد، برجام‌هایی که هدف آن رفع سوء تفاهمات و احقاق حق مردم است نه برابر آنچه که برخی بلندگوهای مخالف مذاکره می‌گویند تسلیم و سازش و زیر پا گذاشتن اصول منافع ملی.

 

 

 

رئیسی تاکید کرد:
استفاده از محصولات دانش بنیان خارج از بروکراسی اداری

حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد محصولات دانش بنیان داخلی هزینه را کاهش، بهره‌وری را افزایش و ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کند.
رئیس جمهور در حاشیه بازدید از نمایشگاه مجموعه شرکت‌های دانش بنیان «پیشران» با بیان اینکه رهبر انقلاب امسال را به عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین معرفی کرده‌اند به ظرفیت‌های علمی کشور اشاره کرد و گفت: در ایران اقدامات فناورانه، نوآورانه و خلاقانه زیادی وجود دارد.
حجت‌الاسلام رئیسی مدیریت آب و خاک را در بخش کشاورزی مهم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مشکلات کشاورزی با سخنرانی و بخشنامه حل نمی‌شود بلکه باید ساز و کار ایجاد کشاورزی فناورانه
مهیا شود.
رئیس جمهور با تاکید بر بومی‌سازی دانش آب‌رسانی زیرسطحی در کشور اظهار داشت: ضروری است این دانش قابل عرضه برای همه کشاورزان کشور باشد و دولت نیز در این زمینه خود را موظف به حمایت از اقدامات فناوری‌پایه و علم‌پایه می‌داند.
حجت‌الاسلام رئیسی با ابراز خرسندی از بازدید از این نمایشگاه و تقدیر از تلاش متخصصین و صاحب نظران در حوزه های دانش بنیان تصریح کرد: این اقدامات می‌تواند برای کشور در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنایع گره‌گشا باشد و محصولات و توانایی های آنها در دستگاه‌های کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
رئیس جمهور با طرح این پرسش که آیا این میزان استفاده از آب در کشاورزی ضرورت دارد و آیا می‌توانیم محصول کشاورزی ارایه دهیم که نیاز به استفاده از آب و هزینه کمتری داشته باشد، گفت: اقداماتی که توسط محققان این مجموعه انجام شده است هزینه را کاهش، بهره‌وری را افزایش و ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کند و جلوی خام‌فروشی را می‌گیرد و ما مصمم به حمایت و استفاده از آنها هستیم.
حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر حمایت دولت از فعالیت های دانش‌بنیان، اظهار داشت: نباید شرایط به گونه ای باشد که محقق و تولیدکننده ای بگوید برای محصول دانش بنیان خود که امکان تجاری سازی آن هم وجود دارد، بازاری ندارم اما در عین حال دستگاه‌های مختلف همان محصول را از خارج از کشور وارد کنند. هرگز دستگاهی نباید این کار را انجام دهد.
رئیس جمهور افزود: چرا باید محصولی که در داخل با استانداردهای لازم تولید شده، از خارج از کشور وارد شود، این جفا به تولید و تولیدکننده است لذا با قدرت جلوی این نوع اقدامات را می‌گیریم.
حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی کشور با قدرت و توان و با کنار گذاشتن بروکراسی اداری که عمدتا مانع است، کار را به نحوی دنبال کنند که هم متخصصین تشویق شوند و هم بتوانیم بهره‌وری را در کشور افزایش دهیم.
رئیس جمهور در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف این نمایشگاه که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، در گفتگو با متخصصان، کارشناسان و مدیران مجموعه شرکت‌های دانش بنیان «پیشران» در جریان جزئیات فعالیت‌ها و تولیدات این نهاد نوآوری، فناوری و علم آفرینی کشور قرار گرفت.
بیش از ۵۰۰ نفر از نخبگان، متخصصین و اساتید دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مختلف فنی و تجربی و در قالب بیش از ۵۰ شرکت در مجموعه «پیشران» مشغول فعالیت هستند.
از مهم‌ترین دستاورد‌های آنها می‌توان به بومی‌سازی فناوری های کشاورزی هوشمند و پیشتاز، سیستم سیلاژ علوفه و یونجه تَر، فناوری های حوزه پزشکی فرد محور از جمله کیت های تخصصی تعیین مسیر درمان سرطان بر اساس شبکه ژنی اختصاصی هر بیمار، آنتی بادی منوکلونال درمان سرطان، واکسن mRNA، غشاهای تصفیه آب و فاضلاب و فناوری های نوین تولید مثل دام سبک و سنگین(IVF و IVM) اشاره کرد.

 

 

وزیر کشور خبر داد:
ضرب الاجل وزارت کشور به شهرداری‌ها برای شناسایی سازه‌های ناپایدار

وزیر کشور درباره حادثه متروپل از ضرب الاجل وزارت کشور به شهرداری‌ها برای شناسایی سازه‌های ناپایدار خبر داد و گفت: گزارش شهرداریها به موقع ارسال نشود، تخلفات به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.
در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در مورد فروریزش ساختمان متروپل آبادان در دستور کار قرار گرفت و احمد وحیدی با حضور در سخنگاه مجلس در این باره گفت: حادثه متروپل اتفاق تلخی بود اما وزارت کشور بلافاصله بعد از این حادثه دستورالعمل‌ها خاصی را برای آن صادر کرد. در این زمان هم کارهای جاری وزارت کشور درباره شناسایی سازه‌های ناپایدار در دستور کار قرار گرفت.
وزیر کشور با بیان اینکه بر اساس قانون شهردار و شهرداری‌ها موظف به شناسایی سازه‌های ناپایدار شدند، تصریح کرد: اگر در مهلت مقرر کار انجام شناسایی انجام نشود، گزارش آن به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد و سامانه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شده است تا پاسخگویی رفع دغدغه سازه های مختلف شود.وی با بیان اینکه حادثه متروپل به دلیل تلخی آن، آثار بسیار سوء روانی برای مردم آبادان داشت، اظهار کرد: مردم عزیز آبادان از محرومیت‌هایی برخوردار هستند و مردم امیدوار بودند که ساخت این ساختمان‌های بلند مرتبه شهرستان آبادان را در مسیر پیشرفت قرار خواهد داد و  با وقوع اینن حادثه نگران هستند که چنین حوادثی مانع سرمایه گذاری مجدد در آبادان شود.وحیدی با تاکید بر اینکه باید نگرانی مردم را در احتمال عدم سرمایه گذاری دوباره در آبادان رفع کنیم، اضافه کرد: موضوع دیگر در متروپل اقدامی بود که از طرف دولت و مجموعه مردم انجام شد که حضور در منطقه و رفع بحران درخشان بود.
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه  حضور مجموعه مسوولان و نهادهای مردمی در صحنه بارز بود، تصریح کرد: مسئولان محلی، چه استانی و چه ملی در صحنه بحران حاضر بودند. کما اینکه با فاصله کمتر از نیم ساعت در سطح شهرستان ستاد بحران تشکیل شد، در فاصله یک ساعت و نیم تا دو ساعت با حضور استاندارد به یک مسئله استانی تبدیل شده و در فاصله ۸ ساعت با حضور مسئولان در سطح ملی مورد توجه واقع شد.وحیدی با اشاره به اتفاقاتی که بلافاصله بعد از این حادثه افتاد، یادآور شد: اولین اتفاق وحدت فرماندهی در صحنه و دوم ورود گروه‌های هفت‌گانه برای رسیدگی به امورات در همان ساعات اولیه بود که مربوط به حوزه انتظامی، کارگروه امداد و نجات، رسانه، مسائل اجتماعی، مسائل بهداشتی و پزشکی و کنترل مسائل مهندسی می‌شد و کار به سرعت بین آنها تقسیم شد تا جایی که توانستند کاری علمی و مهندسی انجام دهند.وزیر کشور تأکید کرد: در همان ساعات اولیه چندین دوربین برای بررسی حرکات سازه نصب شد، ضمن اینکه در چند نوبت ضرورت داشت منطقه به طور کامل تخلیه شود و به رغم سازه‌های کاملا ناپایدار و نامطمئن که ممکن بود هر لحظه ریزش کند، به دلیل این کارعلمی که انجام شد هیچ‌گونه تلفات دیگری در این منطقه نداشتیم.
وی افزود: کار آواربرداری با حضور مسئولان و دستگاه‌های مختلف از جمله آتش‌نشانی تهران، هلال احمر تهران و استان، شهرداری‌ها به ویژه شهرداری اهواز، پالایشگاه آبادان و منطقه آزاد که از همان لحظات اول تمامی امورات پشتیبانی را انجام دادند، پیگیری شد.
وحیدی تاکید کرد: گروه‌های مختلف از سایر شهرها چه به صورت زنده‌یاب، چه با انتقال ماشین آلات بسیج شدند و با وجود محدودیت فضا و مکان بهترین تجهیزات از جمله جرثقیل سبک، سنگین و نیمه سنگین در منطقه فراهم شد کما اینکه حتی جرثقیل ۳۰۰ تنی نیز به این منطقه آورده شد اما به دلیل نگرانی‌هایی که برای خیابان‌های اطراف وجود داشت، در استفاده از آن احتیاط صورت گرفت. از سوی دیگر بیل‌آلات و ماشین آلات انتقال داده شد بنابراین هیچ کمبودی وجود نداشت و هر کمبودی هم بود بلافاصله با هماهنگی از طریق بندر فراهم می‌شد.
عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: وحدت فرماندهی، تقسیمات خوب کار، بررسی‌های علمی مرتب و تأمین تجهیزات لازم از جمله امتیازات این پروژه محسوب می‌شد، البته در آنجا با محدودیت‌هایی نیز مواجه بودیم چرا که به دلیل ریزش ۱۱ طبقه و وجود بتن‌های بسیار سنگین و حضور مردم داغدیده و متحد در محل بنابر تمایل آنها کار آواربرداری با احتیاط صورت گرفت.وزیر کشور تصریح کرد: ضمن اینکه در آنجا شاهد التهاب اجتماعی، سازه‌های ناپایدار و حضور بسیج مردمی بودیم که کار را پیچیده می‌کرد ولی به رغم این موارد کار به خوبی مدیریت شد تا جایی که بیش از ۳۸ نفر سالم از زیر آوار خارج شدند و توانستیم تا آخرین پیکر را نیز بیرون آوریم.
وحیدی خاطرنشان کرد: مرحله سوم کار جمع‌آوری بود که در قالب یک پروژه در اختیار منطقه آزاد قرار گرفت که در این رابطه با یک موسسه قرارداد بست که تحت نظر دادستانی انجام شود.

 

 

رئیس مجلس:
مجلس قدردان مدافعان سلامت است و برای حل مشکلات آنها تلاش می‌کند
قالیباف گفت: برای همه خانواده‌های شهدای سلامت سر تعظیم فرود می‌آورم و تسلیت مجدد خود را به همه این عزیزان و بازماندگان این شهدا عرض می‌کنم.
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از همه کسانی که در دوره کرونا زحمت کشیدند و تلاش کردند تقدیر و تشکر می‌کنم و این افتخار را برای جمهوری اسلامی و مخصوصا دولت فراهم کردند که در یک دوره ۸۰ روزه، بیش از ۸۰ درصد را تحت پوشش واکسن قرار دهند، همین جا از شهدای سلامت نیز یاد می‌کنم.
وی افزود: همچنین به همه خانواده‌های شهدای سلامت سر تعظیم فرود می‌آورم و تسلیت و تعزیت مجدد خود را به همه این خانواده‌های عزیز و بازماندگان این شهدا عرض می‌کنم و بی‌شک اگر امروز نیز سوالی در مورد واکسیناسیون در مجلس مطرح بود، بحث در مورد برخی دارو‌های خاص و موضوعات خاص بود نه خدای نکرده قدرنشناسی نسبت به زحمات کشیده شده.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رأی مجلس به سوال مطرح شده، گفت: مجلس با رأی خود نشان داد نسبت به موضوع واکسیناسیون و عملکرد دولت و عزیزان مدافعان عرصه سلامت همیشه قدردان بوده و هست و وظیفه دارد در مسیر حل مشکلات آن‌ها تلاش کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش:
ناو خلیج‌فارس طی ۲ سال آینده عملیاتی می‌شود
امیر ایرانی گفت: پیش بینی ما این است که حداقل ظرف دو سال آینده ناو آموزشی خلیج فارس به ناوگان نیروی دریایی ارتش بپیوندد.
امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص دستاورد‌های نیروی دریایی ارتش گفت: با توجه به ویژگی‌ها و ساختار زیردریایی بعثت، مراحل طراحی مفهومی و همه بخش‌های نظری و احصاء فناوری‌های آن تمام شده و در مرحله ساخت قرار گرفته است که روند و سرعت خوبی دارد؛ با توجه به مسائل تکنیکی زمان به آب انداختن این زیردریایی در حال حاضر مشخص نیست.
وی در خصوص زیردریایی کلاس فاتح اظهار داشت: همه توانمندی‌ها از بُعد فنی و تجهیزاتی احصاء شده و فروند دوم و سوم فاتح در حال ساخت است؛ تعداد آن بستگی به تدبیر ستادی دارد و با توجه به میزان تهدیدات در نهایت تعدادش مشخص می‌شود، اما مهم‌ترین نکته این است که محدودیتی برای
ساخت نداریم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در مورد ناو آموزشی خلیج فارس خاطرنشان کرد: بنیان و بنای ما بر این است که حتما از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود. بر همین اساس عزیزانی را به عرصه آوردیم که هم در این حوزه کسب تجربه و هم به نیروی دریایی کمک کنند. یک بلوک این ناو کامل شده است و در شرکت کشتی‌سازی در خلیج فارس مراحل بعدی آن انجام می‌شود. پیش بینی ما این است که حداقل ظرف دو سال آینده بتوانیم آن را به ناوگان نیروی دریایی
ارتش الحاق کنیم.
امیر دریادار ایرانی در خصوص به‌کارگیری موشک کروز با برد بالای ۱۰۰۰ تصریح کرد: در حوزه موشکی قطعا همه به دنبال این هستند که موشک‌های با برد بیشتری داشته باشند، چون حوزه اقیانوسی و دارای شعاع عملیاتی بزرگی است.
وی در خصوص رزمایش دریایی مرکب خاطرنشان کرد: به کشور‌های ذیل آیونز دعوتنامه‌ها ارسال شده و اکثر آن‌ها جهت حضور در این رزمایش اعلام آمادگی کرده‌اند. اولویت ما کشور‌های حاشیه اقیانوس هند به ویژه کشور‌های دوست و برادر همسایه و در کنار آن کشور‌های خارج از محدوده اقیانوس هند است.

دریادار سیاری:
تاکنون قریب به ۲۶۰ کشتی مورد تهاجم را نجات داده‌ایم
معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: در خصوص درگیری با تعداد زیادی از دزدان دریایی اقدامات زیادی انجام شده و موفق بودیم و قریب به ۲۶۰ کشتی نجات یافته‌اند.
امیردریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در پاسخ به اتفاقات اخیر رخ داده در دریای سرخ و حضور نیروی دریایی ارتش و ناوشکن جماران گفت: به فرمان فرماندهی معظم کل قوا نیروی دریایی ارتش از سال ۸۷ در بحث دریای آزاد
حضور دارد.
وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های آن، حمایت از کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌هایی است که در این مسیر حرکت می‌کنند. فکر می‌کنم در خصوص حضور و درگیری با تعداد زیادی از دزدان دریایی اقدامات زیادی انجام شده و موفق بودیم و قریب به ۲۶۰ کشتی که تا حالا مورد تهاجم قرار گرفته بود، توسط نیروی دریایی نجات یافته‌اند.
سیاری افزود: این درگیری‌ها در دریای سرخ تا نزدیکی کانال سوئز ادامه داشته و همزمان محور گشت نیروی دریایی نیز تا آنجا پیشرفت کرده و امروز ناوشکنان نیروی دریایی راهبردی، تا کانال سوئز در حال گشت هستند و این اقتدار کشور را در حوزه امنیت برای خطوط مواصلاتی کشور
نشان می‌دهد.
دریادار سیاری گفت: اخیرا تعدادی قایق به کشتی ما حمله می‌کنند و گروه اسکورتی که در آنجا حضور داشته با هدایت و فرماندهی ناوشکن جماران اقدام کرده و کشتی سالم به مسیر خود برگشته است.