بار اصلی تورم بر شانه های خسته شهرنشینان
بار اصلی تورم بر شانه های خسته شهرنشینان
تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری صعودی است.

با این‌حال در نقاط روستایی تنها تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها افزایشی بوده و اقلام غیرخوراکی با کاهش تورم در این مناطق مواجه شده‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در تیرماه امسال به علت کاهش تورم نقطه‌ای غیرخوراکی‌ها در روستا و افزایش اندک تورم نقطه به نقطه غیرخوراکی در شهر، تغییرات تورم نقطه‌ای اقلام غیرخوراکی و خدمات در کل کشور در مقایسه با خوراکی کمتر بوده و تنها ۰٫۱ واحد درصد نسبت به خردادماه بالاتر آمده است. با این‌حال، چون تورم خوراکی‌ها در تیر نسبت به خرداد به‌طور کلی هم در شهر هم در روستا صعودی بود، بنابراین تورم کلی خوراکی‌ها نیم واحد درصد افزایش پیدا کرده است.
بر اساس گزارش اکو ایران؛ تورم نقطه به نقطه متغیری است که افزایش سطح قیمت‌های یک سبد مشخص از کالاها و خدمات را نسبت به ماه مشابه سال قبل محاسبه می‌کند. در این گزارش تورم نقطه به نقطه برای اقلام خوراکی و غیرخوراکی در نقاط روستایی و شهری و کل کشور در تیرماه نسبت به خرداد امسال مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
براساس آمارها، تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در مناطق روستایی در تیرماه سال جاری نسبت به خرداد صعودی بود. در این مناطق تورم نقطه‌ای گروه خوراکی از ۲۴ درصد در خرداد به ۲۴٫۴ درصد در ماه گذشته افزایش یافته است. برخلاف خوراکی‌ها در گروه اقلام غیرخوراکی و خدماتی سرعت افزایش قیمت‌ها در مناطق روستایی نزولی بود. به بیان دقیق‌تر، در این مناطق تورم نقطه‌ای اقلام غیرخوراکی و خدماتی نسبت به خرداد ۰٫۳ واحد درصد پایین‌تر آمده و در تیر امسال، ۳۲٫۸ درصد برآورد شده است.
به عبارت دیگر، بیشتر فشار تورمی در روستاها در این ماه از ناحیه خوراکی‌ها بود. تورم نقطه به نقطه کلی مناطق روستایی در ماه گذشته نسبت به خرداد ۰٫۱ واحد درصد بالاتر آمده است.
تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری صعودی است. در گروه خوراکی‌ها تورم نقطه به نقطه مناطق شهری در خرداد ۲۶٫۳ درصد محاسبه شده که در ماه گذشته با افزایش نیم واحد درصدی به ۲۶٫۸ درصد افزایش یافته است. اقلام غیرخوراکی و خدماتی نیز در تیرماه امسال تورمی معادل ۳۵٫۸ درصد را تجربه کرده که نسبت به خرداد با افزایش معادل ۰٫۲ واحد درصدی روبه‌رو شده است. بنابراین، شهرنشینان در ماه گذشته از هر دو سمت خوراکی و غیرخوراکی متحمل فشار تورمی شده‌اند. تورم نقطه به نقطه کلی شهری نیز در تیر امسال ۰٫۳ واحد درصد بالاتر آمده و به ۳۲٫۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
به گزارش جمله آمار جدید در حالی منتشر شده است که بر اساس گزارش تیرماه سالجاری نرخ تورم ماهانه خرداد ۱۴۰۳ در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری برآورد شده بود که این امر ناشی از فشار تورم خوراکی در ماه پایانی بهار قلمداد شد
تورم ماهانه مناطق شهری در خرداد ۱۴۰۳ ثابت مانده است. به عبارت دیگر، نرخ تورم این مناطق در ماه گذشته ۲٫۸ درصد ثبت شده ‌که نسبت به اردیبهشت تغییری نداشته است. اما در مناطق روستایی نرخ تورم ماهانه افزایشی بوده است. نرخ تورم در این مناطق از ۲٫۷ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ به ۲٫۹ درصد در خرداد رسید.
شواهد آماری گویای آن بود که در خرداد سالجاری هر دو مناطق شهری و روستایی بیشترین فشار تورمی را از ناحیه گروه خوراکی‌ها متحمل شده‌اند. به بیان دقیق‌تر، نرخ تورم خرداد اقلام خوراکی در هر دو مناطق روستایی و شهری روندی افزایشی نسبت به اردیبهشت تجربه کرد. با توجه به اینکه خوراکی‌ها سهم بیشتری از سبد مصرفی خانوار روستایی نسبت به شهری را دارد، به این علت که تورم خوراکی‌ها در خرداد‌ماه بالاتر بوده، تورم کل نیز در مناطق روستایی بیشتر برآورد شده است.
تورم که به معنای تغییر در سطح عمومی قیمت‌ها در یک دوره زمانی مشخص نسبت به دوره مشابه قبلی است، افزایش یا کاهش در قدرت خرید افراد را نشان می‌دهد.