وضعیت قیمت ها در بازار خودروی کشور به گونه ای پیش می رود که طی ۹ روز به طور میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان رشد قیمتی داشته اند و هم اکنون دیگر هیچ خودرویی زیر ۲۰۰ میلیون تومان نیست. این روزها بازار خودرو در کنار بازار سکه هر روز رکوردهای جدیدی میزند؛ قیمتهایی […]
وضعیت قیمت ها در بازار خودروی کشور به گونه ای پیش می رود که طی ۹ روز به طور میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان رشد قیمتی داشته اند و هم اکنون دیگر هیچ خودرویی زیر ۲۰۰ میلیون
تومان نیست.
این روزها بازار خودرو در کنار بازار سکه هر روز رکوردهای جدیدی میزند؛ قیمتهایی که روز به روز بالاتر میروند و مردمی که قدرت خریدشان روز به روز کمتر میشود. وضعیت در بازار خودرو به گونهای پیش میرود که ارزانترین خودروی سواری صفری که میتوان خرید پراید مدل ۱۳۱ آن هم تولید سال ۹۹ (با توجه به توقف تولید پراید از سال ۹۹) با قیمت ۲۰۸میلیون تومان است.
بنابراین دیگر در بازار خودروی کشور، با نقدینگی ۲۰۰ میلیون تومان نمیتوان خودروی صفر خرید و باید خودروی کارکرده که البته آن هم قیمتهای نجومی پیدا کرده، خریداری کرد.
رشد قیمت خودرو با دنده چهار
بررسیها نشان میدهد که بازار خودرو پس از چند ماه سکوت و ثبات نسبی که از اواخر خرداد ماه شروع شده بود و حتی با افزایش قیمت دلار نیز تکان خاصی نخورد، از اواخر مهر ماه و با اوج گرفتن قیمت دلار به یکباره ترمز برید و طی حدود ۱۰ روز گذشته میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان دچار نوسان قیمتی شده است.
بر همین اساس مقایسه قیمتها در ۱۴آذر با امروز ۲۳ آذر ماه (یعنی در ۹روز) بیانگر رشد محسوس بین ۳۰ تا ۵۰میلیون تومانی به خصوص در خودروهای شرکت ایران خودرو است؛ به عنوان نمونه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ اگرچه در ۱۴آذر ۳۷۱ میلیون تومان بود اما امروز به ۴۲۰میلیون تومان رسیده است.
همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در ۱۴ آذر ماه ۳۴۵ میلیون تومان بود امروز به ۳۷۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس xuvp که ۱۴ آذر ۳۷۰ میلیون تومان بود امروز با نرخ ۴۱۰ میلیون تومان معامله میشود. پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما نیز از ۴۷۵ میلیون تومان به ۵۲۰ میلیون تومان رسیده است. تارا دندهای که ۱۴ آذر ماه ۵۱۵ میلیون تومان بود امروز ۵۴۵ میلیون تومان
معامله شد.
خودروی دنا معمولی نیز از ۴۴۵ میلیون تومان به ۴۸۵ میلیون تومان رسیده است. رانا پلاس هم که ۱۴ آذر ۳۵۰ میلیون تومان بود امروز ۳۸۵ میلیون تومان معامله شد.
البته قیمت محصولات سایپا نسبت به محصولات ایران خودرو افزایش کمتری داشته است؛ به عنوان نمونه قیمت خودروی تیبا هاچ بک که ۱۴ آذر ماه ۲۱۹ میلیون تومان بود امروز به ۲۳۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک دندهای از ۲۲۹ میلیون تومان به ۲۴۵ میلیون تومان و ساینا از ۲۳۰ میلیون تومان به ۲۴۵ میلیون تومان رسیده است. البته قیمت شاهین افزایش بالای ۵۰ میلیون تومان داشته به شکلی که از ۳۹۰ میلیون تومان به ۴۴۵ میلیون تومان
رسیده است.
وضعیت به گونهای است که فعالان بازار خودرو ضمن عدم توانایی برای پیش بینی آینده قیمتها، به خریداران توصیه میکنند که اگر قصد خرید خودرو دارند همین امروز اقدام کنند و کار را به فردا نسپارند زیرا مشخص نیست قیمتها تا کجا صعود کند.
وعدههای بر باد رفته
به گزارش مهر، این در حالیست که یکی از وعدههای سید رضا فاطمی امین وزیر صمت قطع کردن ارتباط قیمت خودرو با قیمت دلار بود؛ فاطمی امین دقیقاً پاییز سال گذشته در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران تاکید کرده بود که «در حال حاضر ۳۰ درصد از قطعات خودرو وارد میشود و طبیعی است که این قطعات مطابق قیمت دلار نرخ گذاری شوند منتهی ۴۰ درصد قیمت نهایی خودرو وابسته به محصولاتی است که در داخل ایران تولید میشوند اما این محصولات نیز از قیمت دلار تبعیت میکنند. همین مساله موجب میشود قیمت خودرو با قیمت دلار دچار نوسان شود ما این رابطه را قطع
خواهیم کرد.»
از سویی دیگر نیز عمده مشکل امروز بازار خودروی ایران مربوط به عرضه نامتناسب با نیاز بازار میشود؛ یعنی به آن اندازه که بازار نیاز به خودرو دارد، خودرویی عرضه نمیشود و همین مساله به افزایش قیمتها دامن میزند. موضوعی که از سال گذشته طبق گفته فاطمی امین قرار بود حل شود اما تا به امروز اتفاق خاصی را در این بخش که بتواند تأثیر محسوسی در بازار بگذارد شاهد نبودیم.
نکته جالب توجه آنکه حتی انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو و رسیدن خودروهای خارجی به گمرک کشور نیز نتوانسته قیمتها را در بازار داخل بشکند که نشان میدهد اوضاع نامناسب بازار خودرو فراتر از چیزی بود که مسئولان تصور میکردند.
در این بین کارشناسان معتقدند که انتشار اخبار ناامیدکننده در سطح اقتصاد کلان، اوضاع نامناسب بورس، کاهش ارزش ریال و البته مصرف یک میلیارد یور ارز در بخش مربوط به واردات که یکی از عوامل رشد نرخ دلار تلقی میشود، در مجموع به رشد قیمتی خودرو در بازار دامن زده است.