بازگشت ترافیک هوایی ایران به دوران قبل از کرونا
بازگشت ترافیک هوایی ایران به دوران قبل از کرونا

  امیرمکری، سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با وجود محدودیت‌هایی که بحران کرونا برای صنعت هوانوردی رقم زد، در اجرای پروژه‌های هوانوردی و فرودگاهی رکورد بسیار خوبی ثبت کردیم. به گزارش جمله به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری در مراسمی به مناسبت ۲۰ اکتبر […]

 

امیرمکری، سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با وجود محدودیت‌هایی که بحران کرونا برای صنعت هوانوردی رقم زد، در اجرای پروژه‌های هوانوردی و فرودگاهی رکورد بسیار خوبی ثبت کردیم.
به گزارش جمله به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری در مراسمی به مناسبت ۲۰ اکتبر روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی، با بیان اینکه در فرودگاه‌های کشور نیز اقداماتی برای حفظ سلامت و آرامش خاطر مسافران و اطمینان به آنان جهت سفرهای هوایی نیز صورت گرفت، گفت: رشد ترافیک هوایی ایران در این ایام نسبت به دیگر فرودگاه‌های مطرح دنیا و آنچه پیش بینی می‌شد، نشان دهنده برنامه‌ریزی خوب و انسجام و هماهنگی مجموعه‌های مختلف و همدلی برای بازگشت به دوران قبل از کروناست.
مراسم روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی، با یاد و خاطره چهار تن از کنترلرهایی که در سال جاری جان خود را از دست دادند، با حضور سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها، محمد امیرانی عضو هیئت مدیره و راهبر عملیات هوانوردی، مسعود نیکبخت معاون عملیات هوانوردی، امیرحسین صادقچه مدیرکل کنترل ترافیک هوایی و نمایندگانی از فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مشهد و اهواز و چند نفر از همکاران در مرکز عملیات اضطراری برگزار شد.
امیرمکری در این مراسم ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفرصادق (ع) و همچنین روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی، گفت: ثبت چنین روزهایی در تقویم برای قدردانی از تلاش کسانی است که در سطح ملی و بین‌المللی خدمات خاصی را به کشور و مردم ارائه می‌کنند و نامگذاری ۲۰ اکتبر به این نام ناشی از توجه به تلاش و تخصصی این قشر از جامعه است.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره گذشتگان این حرفه و همکاران کنترلر که در ایام کرونا جان خود را از دست دادند، روز جهانی کنترلر ترافیک هوایی را به خانواده ایشان نیز تبریک گفت.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه در ایام کرونا ۱۴ تن از کارکنان در فرودگاه‌های کشور جان خود را از دست دادند گفت، این ویروس طی ۵۰ سال گذشته شدیدترین آسیب را به صنعت هوانوردی دنیا وارد کرد که در مقایسه با اتفاقات دیگر در این صنعت در نوع خود قابل توجه است.
وی با اشاره به سانحه هواپیمایی اوکراین و تاثیر بسیار زیادی که بر ترافیک هوایی کشور گذاشت، گفت: این اتفاق در کنار کرونا، کاهش شدید منابع درآمدی در شرکت فرودگاه‌ها را رقم زد، به طوری که برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه در فرودگاه‌ها را با اختلال مواجه کرد، اما با همه مشکلات موجود، سعی بر این بود تا با مدیریت شرایط موجود آثار منفی را در حوزه فرودگاه و هوانوردی به حداقل برسانیم.
رئیس هیئت مدیره با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده برای مقابله با ویروس کرونا در شرکت فرودگاه‌ها گفت: محدودیت حضور کارکنان و تاکید بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و در ادامه واکسیناسیون سراسری در فرودگاه‌ها به عنوان پیشروترین سازمان دولتی، از اقدامات قابل توجه در حفظ سلامت کارکنان و صیانت از آنان برای خدمت رسانی به مردم بود.
امیرمکری با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که کرونا در اجرای وظایف ما رقم زد، گفت: خوشبختانه با توجه به وسعت خانواده بزرگ شرکت فرودگاه‌ها و فعالیت‌ها، با حداقل آسیب مواجه بودیم.
وی گفت: در این شرایط سخت ضمن حفظ نیروها و تامین معیشت کارکنان پروژه‌های حساس و کلیدی را توانستیم به ثمر برسانیم که نتیجه همکاری و دلسوزی متخصصین شرکت بود که با وجود محدودیت حضور کارکنان صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در اجرای پروژه‌های هوانوردی و فرودگاهی رکورد بسیاری خوبی از خود به جای گذاشتیم که به آن افتخار می‌کنیم.
وی با اشاره به بهسازی و تجهیز برج و اپروچ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با پیچیدگی‌های فنی و تخصصی، آغاز بهسازی باند اصلی این فرودگاه را ازجمله پروژه‌هایی نام برد که در ایام کرونا کلید خورد.
امیرمکری بهسازی باند اصلی فرودگاه مهرآباد را ضروی خواند و گفت: باند اصلی فرودگاه مهرآباد شرایط نگران کننده‌ای داشت که بعد از ۱۸ سال، بالاخره مورد بهسازی قرار گرفت و این اتفاق باعث شد تا باند دیگر مهرآباد زیر بار ترافیک روزانه برود و ثابت شود برای انجام پروازها قابل اتکا است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در ادامه از هماهنگی، همکاری تمام بخش‌های مرتبط به ویژه عملیات هوانوردی و خاصه کنترلرها در ارائه خدمات مناسب جهت پروازهای ایمن در شرایط خاص همسایگان کشورمان که باعث افزایش ترافیک شد، قدردانی کرد.
وی گفت: گزارش‌هایی که به سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سوانح و حوادث ارسال می‌شود، نشان می‌دهد که اشتباهات در حوزه عملیات شرکت فرودگاه‌ها نزدیک به صفر است و این حاکی از این است که همکاران وظایف خود را به خوبی در مرکز کنترل فضای کشور و برج و اپروچ فرودگاه‌ها انجام می‌دهند.
امیرمکری با اشاره به چالش‌های حوزه هوانوردی در حوزه آموزش و اعزام کارکنان به خارج از کشور و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز مرکز کنترل فضای کشور اظهار امیدواری کرد: با بهبود شرایط بین المللی بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. البته از طریق منابع دیگری هم به دنبال رفع این چالش‌ها هستیم.
محمد امیرانی عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی نیز در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی گفت: بخش عمده‌ای از خدمات شرکت فرودگاه‌ها بر عهده کنترلرهاست که با اخلاص، تخصص و دانش، در کنار دیگر همکاران تولید ثروت می‌کنند.
راهبر عملیات هوانوردی با اشاره به شرایطی که کرونا برای شرکت فرودگاه‌ها رقم زد، گفت: امسال، سال تلخی بود چراکه چهار تن از عزیزانمان در کنترل ترافیک هوایی را از دست دادیم و قطعا فراق آنان برای ما و خانواده شان بسیار سخت و اندوهبار بود.
وی با بیان اینکه کرونا سال عجیبی را برای همه دنیا رقم زد و تبعاتی در زندگی شخصی و کاری افراد داشت، گفت: در حرفه مراقبت پرواز، راهکارها و دستورالعمل هاست که حرف اول را می‌زند، اما در این شرایط خاص دستورالعمل ها، عقب‌تر از روش‌ها و کارایی همکاران ما بود و به خوبی با مواجهه با این وضعیت کار خود را به درستی انجام دادند و جای قدردانی دارد.
امیرانی در ادامه گفت: شرکت فرودگاه‌ها در سال گذشته سختی‌های بسیاری را تحمل کرد و به ویژه در حوزه مالی نزدیک به ۶۰ درصد از پیش بینی‌های ما که به دلیل کاهش پروازهای عبوری بود، محقق نشد و همین فشار مضاعفی را برای توسعه زیرساخت‌ها به ما تحمیل کرد.
راهبر عملیات هوانوردی ضمن قدردانی از حمایت‌های رئیس و اعضای هیئت مدیره برای برآورده کردن نیازهای عملیاتی برای ارائه خدمات ایمن به مسافران هوایی، گفت: ما باید کم کم خود را برای شرایط پس از کرونا آماده کنیم و آماده خدمات رسانی به پروازهای بیشتر باشیم و در این راستا باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.
مسعود نیکبخت معاون عملیات هوانوردی نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کنترلرهایی که در سال جاری جان خود را از دست دادند، گفت: مرکز کنترل فضای کشور یکی از جاهایی است که می‌توان از آن به عنوان پیشانی شرکت یاد کرد و کنترلرها با کارکرد درست خود می‌توانند موجب اعتلای شرکت باشند.
وی در ادامه با اشاره به شرایط سخت فعالیت کنترلرها در پوزیشن‌های خود گفت: کنترلرها نمی‌توانند احساس خود را در کار وارد کنند و برای همین است که مدیریت سیزم (مدیریت استرس) برای آن‌ها در دنیا تعریف شده است تا بتوانند در شرایط سخت کاری، خود را مدیریت کنند.
نیکبخت همچنین با اشاره به چالش‌هایی که حوزه عملیات با آن مواجه است، گفت: در حالی که کشورهای حوزه خلیج فارس میلیون‌ها دلار برای تجهیزات خود خرج می‌کنند و کنترلرها تنها، به عنوان ناظر آن فعالیت می‌کنند، در کشور ما اینگونه نیست و همکاران به جای سیستم‌ها کار می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حوزه مراقبت پرواز، بسیاری از موضوعات ناخواسته است و دستورالعمل ندارد، گفت: وقتی قطر دچار تحریم شد، کنترلرهای ما با روش‌های خودشان خط اصلی را برای هدایت پروازهای این کشور دادند و این باعث قدردانی وزارت امور خارجه در تبیین رفتار سیاسی با قطر شد.
معاون عملیات هوانوردی در پایان از حمایت‌های مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها برای تامین خواسته‌های این حوزه جهت حفظ ایمنی پروازها و آرامش حوزه عملیات قدردانی کرد.
امیرحسین صادقچه مدیرکل کنترل ترافیک هوایی در این مراسم با تبریک روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی و یاداوری غم از دست دادن چهار تن از همکارانش که اندوه بسیاری را بر جامعه مراقبت پرواز وارد کرد، به چالش‌های حوزه کاری خود پرداخت و گفت: یکی از این چالش ها، جنگ آذربایجان و ارمنستان و دیگر چالش در شرق کشور شرایط خاص افغانستان بود که با هماهنگی و همکاری کنترلرها، شرایط را برای انجام بیشتر پروازهای عبوری فراهم کردیم.
وی بهره برداری از اتوماسیون رادار فرودگاه مهرآباد به عنوانی یکی از پروژه‌های عظیم شرکت فرودگاه‌ها را اقدامی اسلاسی خواند و از کنترلرهای فرودگاه مهرآباد که در شرایط بهسازی باند اصلی فرودگاه مهرآباد برای سلامت پروازها و ایمنی آن شرایط خاصی را تحمل می‌کنند، قدردانی کرد.
صادقچه از کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی دیگر از چالش‌ها یاد کرد و گفت: در سال جاری موفق به جذب ۴۴ نفر شدیم و امیدوارم با هماهنگی حوزه‌های دیگر در سال آینده نیز، جذب نیروی انسانی داشته باشیم.