بازی دوگانه صهیونیست‌ها با برجام
بازی دوگانه صهیونیست‌ها با برجام

جمله / گروه بین الملل: اگرچه اسراییل در یکسال گذشته شرایط ناپایداری را تجربه کرد اما بالاخره نتانیاهو که عملا زیر تیغ دادگاه قرار داشت موفق شد ضمن ائتلاف با گروه های راست افراطی، دولت جدید را تشكيل دهد و حالا در حوزه قوه‌ی مجریه به نوعی ثبات رسیده است. اما این ثبات با آغاز انتفاضه جدید […]

جمله / گروه بین الملل: اگرچه اسراییل در یکسال گذشته شرایط ناپایداری را تجربه کرد اما بالاخره نتانیاهو که عملا زیر تیغ دادگاه قرار داشت موفق شد ضمن ائتلاف با گروه های راست افراطی، دولت جدید را تشكيل دهد و حالا در حوزه قوه‌ی مجریه به نوعی ثبات رسیده است. اما این ثبات با آغاز انتفاضه جدید فلسطینی ها به شدت در معرض تهدید قرار گرفته است. حملات فراوان مجاهدان فلسطینی به سربازان و شهرک‌نشینان صهیونیست موجب شده که در هفته های اخیر شرایط اسرائیل از نظر امنیتی به شدت وخیم شود.
با این حال تحلیلگران صهیونیست همچنان اصلی‌ترین تهدید خود را نه انتفاضه و حزب الله لبنان، بلکه جمهوری اسلامی ایران می دانند. با توجه به افزایش توان موشکی ایران و پیشروی‌های هسته ای در ماه های اخیر به نظر، اسرائیل خود را برای شرایط ویژه‌ای در منطقه آماده می کند. بسیاری از کارشناسان سفر اخیر رییس‌جمهور اسرائیل به چند کشور عرب منطقه را در همین راستا خوانش می کنند و معتقدند صهیونیست ها می‌خواهند جبهه بزرگی از کشورهای منطقه علیه منافع ایران تشکیل دهند.
در این میان «برجام» همچنان یکه‌پا ایستاده است و معلوم نیست که از میان رفتن این معاهده به سود اسرائیل باشد یا زیان‌اش. اگرچه نتانیاهو و تندروها در اسرائیل از همان آغاز مخالف مذاکرات هسته‌ای و انعقاد تفاهمی با ایران بودند و بعد از خروج ترامپ از برجام بسیار خوشحال شدند، اما کم نیستند تحلیلگرانی که معتقدند پایان برجام به معنای آغاز مشکلات جدی امنیتی علیه اسرائیل است.
حالا اسرائیلی ها منتظر نتیجه ماراتُن احیای برجام هستند و برخی از اخبار حکایت از آن دارد که اسرائیل خود را برای شرایط پس از برجام آماده می کنند. این حدس در سایه مانور مشترک دوباره آمریکا و اسرائیل علیرغم تشدید اختلاف بایدن و نتانیاهو جدی می شود. یکی از کارشناسان رسانه ای اسرائیل با درنظر گرفتن احتمال پایان همیشگی برجام، شرایط آینده صهیونیست ها را پیش‌بینی کرده است. «آموس هارل»، یکی از تحلیلگرانرسانه‌ای اسرائیل در زمینه مسائل نظامی و دفاعی است. او در ۲۵ سال گذشته خبرنگار نظامی و تحلیلگر دفاعی روزنامه «هاارتص» بوده است. او در این نقش به طور گسترده در مورد مبارزه مداوم اسرائیل با سازمان‌های فلسطینی، انتفاضه فلسطینیان و درگیری اسرائیل با ایران و حزب‌الله لبنان نوشته است. وی در بخشی از آخرین مقاله خود در هاآرتص که توسط فرارو ترجمه شده می‌نویسد: “برای تمام اهداف عملی، احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای جدید بین ایران و قدرت‌های غربی در ماه‌های آینده غیرممکن به نظر می‌رسد.
از دید غرب اقدامات ایران تلاشی عمدی برای کارشکنی در روند مذاکرات قلمداد شده است. از منظر غرب ایران علاوه بر نقض تعهدات خود در توافق هسته‌ای درباره غنی‌سازی اورانیوم، اخیرا با اعتراضات داخلی برخورد کرده و پهپاد‌های گسترده‌ای را به روسیه صادر کرده است.چنین شرایطی ایجاب می‌کند که اسرائیل رفتار خود را در مواجهه با یک واقعیت راهبردی که شامل تجدید توافق نمی‌شود، تعدیل کند. حدود یک سال پیش «نفتالی بنت» به ارتش اسرائیل دستور داده بود که آماده‌سازی برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران را تسریع بخشد، زیرا ادعا کرد که این تلاش‌ها در زمان نتانیاهو نادیده گرفته شده است.
در همان زمان اسرائیل گام‌های دیگری را که ترجیحا با مشارکت آمریکا تهدید نظامی ملموس‌تری برای ایران به شمار می‌رفت مورد بررسی قرار داد.این امکان در سفر هفته گذشته «آویو کوچاوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل به امریکا و دیدار او با مقام‌های پنتاگون و هم چنین در جریان گفتگو‌های راهبردی جاری بین نهاد‌های دفاعی کشور‌ها، مورد بحث قرار گرفته است. ارتباط برقرار شده بین اسرائیل و فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در سال گذشته به تمایل آمریکایی‌ها برای تبدیل این امر کمک
کرده است.
ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام از زمان تصدی مقام خود در شش ماه گذشته چهار بار به اسرائیل سفر کرده است.روز چهارشنبه سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل و ایالات متحده یک مانور مشترک نیروی هوایی را انجام داده‌اند. او اشاره کرد در این مانور حمله به تاسیسات هسته‌ای در ایران شبیه‌سازی شده است.
در واقع، ده‌ها هواپیمای نیروی هوایی اسرائیل نوعی تمرین تصویر آینه‌ای را اجرا کردند که پروازی پیچیده به سوی غرب با شبیه‌سازی فاصله هوایی تا ایران به منظور حمله به چندین هدف در آن کشور محسوب می‌شد. سهم آمریکا در آن شبیه‌سازی نسبتا اندک بود: یک هواپیمای سوخت رسان هوایی که به هواپیما‌های اسرائیلی متصل شد.استنباط میزان و درجه آمادگی آمریکا برای حمله مشترک به تاسیسات هسته‌ای (همان گونه که نتانیاهو در گذشته آرزوی آن را داشت) تنها از طریق بررسی مانوری دوجانبه ناممکن است. با این وجود، موافقت دولت بایدن برای انتشار خبر وجود یک تهدید مشترک علیه ایران، نشانه آشکاری از آن است که واشنگتن نیاز به تشدید خط مشی عمومی در قبال ایران را احساس می‌کند. اسرائیل سعی خواهد کرد از این اهرم برای انجام مانور‌های مشترک بزرگ‌تر در آینده و تشدید نگرش ستیزه جویانه نسبت به ایران استفاده کند.اگرچه ایران ماه گذشته اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد را در تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی خود در فردو (علاوه بر نطنز) آغاز کرده، اما تصور درون ارتش اسرائیل آن است که پیشرفت پروژه هم چنان محتاطانه پیش می‌رود. ارتباط راهبردی فزاینده تهران با مسکو می‌تواند تنش با اتحادیه اروپا را تشدید کند و اهداف آن کشور برای لغو تحریم‌های بین‌المللی را به خطر بیاندازد. اگر یکی از شرکای اروپایی توافق هسته‌ای یعنی بریتانیا، فرانسه یا آلمان تصمیم بگیرند که نقض غنی‌سازی ایران مستلزم خروج ایران از آن توافق است، تمام تحریم‌ها که پیش از توافق وجود داشت به طور خودکار احیا خواهد شد.”
به گزارش جمله؛ مقاله آموس هارل نشان دهنده اتخاذ تاکتیک های جدیدی در رژیم صهیونیستی است که هوشیاری ایرانی ها را می طلبد. به نظر می رسدفشار حقوق بشری بر روی ایران ضمیمه‌ای برای بازگشت اسنپ‌بک است. رفتارها و اظهارات گروسی نیز تاحدی این احتمال را تقویت می کند. نباید فراموش کرد که تنها توان نظامی برای مقابله با صهیونيست‌ها کافی نیست و ایران نیازمند متحدانی جدی در حوزه بین‌الملل است. از سوی دیگر چین و روسیه که متحدان راهبردی ایران به شمار می آیند، روابط بسیار حسنه‌ای با اسرائیل دارند و اگر اسرائیل طوری وانمود کند که ماهیت‌اش از سوی ایران در خطر است، بعید است که در جبهه کشورمان علیه اسرائیل قرار بگیرند.
بسیاری از ناظران معتقدند که دولت سیزدهم باید با ابتکارات تازه در برجام زمینه را برای احیای آن فراهم کند و اهرم فریبکاری را از دست نتانیاهو بگیرد. همچنین برخی بدترین سناریو را نیز مد نظر دارند که شامل انتخاب مجدد ترامپ و همکاری نزدیک او با نتانیاهو علیه ایران است. ترامپ پیشتر با ترور سردار سلیمانی نشان داده غیرقابل پیش ‌بینی است و ممکن است دست به کاری بزند که ایران را وارد چرخه‌ای از خشونت بین‌المللی کند. ورود ایران به چنین شرایطی با توجه به ناآرامی های داخلی آینده مبهمی را پیش رو قرار خواهد داد. حال باید منتظر ماند و دید پاسخ ایرانی ها به مانور مشترک آمریکا و اسرائیل و تلاش صهیونیست ها برای از بین بردن همیشگی برجام چیست.