مائده مطهری زاده شهریور که میآید، بوی ماه مدرسه کم کم میپیچد. دانشآموزانی که با شور و شوق فراوان، به همراه والدینشان برای خریدن لوازمالتحریر و کتاب و لباس مدرسه، شهر را زیر پا میگذاشتند اما حالا دومین سال است که شهریور دیگر مثل سابق دلچسب نیست. بوی ماه مدرسه از آن به استشمام نمیرسد؛ […]
مائده مطهری زاده
شهریور که میآید، بوی ماه مدرسه کم کم میپیچد.
دانشآموزانی که با شور و شوق فراوان، به همراه والدینشان برای خریدن لوازمالتحریر و کتاب و لباس مدرسه، شهر را زیر پا میگذاشتند اما حالا دومین سال است که شهریور دیگر مثل سابق دلچسب نیست. بوی ماه مدرسه از آن به استشمام نمیرسد؛ چون یک ویروس نابکار بر شامه جان همه نشسته است.
ویروسی که دو سال است هم درب بسیاری از مشاغل را تخته کرده و هم مدارس را؛ مدرسه به خانه آمد، والدین، در نقش معلم سرخانه، دانشآموزان را سردرگم کرد و معلمان را کلافه!
دیگر نه درس خواندن مثل سابق برای بچهها شیرین است، نه درس دادن برای معلمها.
یک مدرسه مجازی به کمک اپلیکیشن شاد جای مدرسههای واقعی را گرفت که البته از همان ابتدا هم کار کردن با آن سخت و طاقتفرسا بود.
سرعت پایین اینترنت و پهنای باند محدود آن و در برخی نقاط نزدیک یا دورافتاده حتی فقدان اینترنت، عدم دسترسی مناسب همه دانشآموزان به تبلت، گوشی هوشمند و یا لپ تاپ از مهمترین مشکلات این مدرسه مجازی بود.
اما مشکل فقط به همین جا هم ختم نمیشد، اساسا مدرسه مجازی به خصوص برای دانشآموزان ابتدایی و به ویژه پایه اول مصیبتی است.
چه آنکه دستکم در این سنین، برقراری ارتباط با وسایل تکنولوژی و از آن مهمتر درس خواندن بر بستر اینترنت و آموزش از راه دور، بسیار سخت و پیچیده است و به همین خاطر هم، والدین مجبور میشوند برای پوشش دادن و تکمیل تدریس مجازی معلم، خود نیز پای کار بیایند و به عبارتی نقش معلم سرخانه را بازی کنند.
اینجاست که دانشآموز احیانا دچار دوگانگی در تدریس و سردرگمی میشود.
براساس همین مشکلات و ایجاد نارسایی در تدریس، برخی از معلمان و کارشناسان آموزش از ابتدا بر این باور بودند که نباید کار به مدرسه مجازی بکشد.
در صورتی که قرار باشد بر نیت این دسته از معلمان و مدیران و کارشناسان جامه عمل پوشیده شود، باید میزان ساعات آموزش در مدرسه و تعداد دانشآموزان در هر کلاس تقسیم بر دو یا سه شود تا در کنار رعایت پروتکلهای بهداشتی و جلوگیری از تجمع دانشآموزان در کلاس، آنها از نعمت آموزش مستقیم نیز محروم نشوند؛ به این ترتیب هم دانشآموز متوجه میشود چه خوانده و هم معلم میداند چه تدریس کرده است.
این مسیر هرچند در همان ابتدای کار، تا حدودی پیموده شد، اما بعد از گذشت مدتی، به علت به راه افتادن موج مخالفتها و انتقادات والدین و همچنین صلاحدید ستاد ملی مقابله با کرونا نیمه کاره رها شد تا دانشآموزان با همان مصائب مدرسه مجازی درس بخوانند.
البته ناگفته نماند که اکنون یک مشکل دیگر را نیز باید به استفاده از اپلیکیشن شاد اضافه کرد و آن هم به پولی شدن آن بازمیگردد.
پولی شدن اپلیکیشن شاد
به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ابتدای تیرماه استفاده از سامانه شاد رایگان نیست و همانند تعرفه پیامرسانهای داخلی، به صورت یکسوم تعرفه اینترنت بینالملل محاسبه میشود. حسین فلاح جوشقانی میگوید رایگان بودن «شاد» برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بوده است.
صحبتهای این مقام مسوول درباره شیوه پرداخت هزینه استفاده از این اپلیکیشن دچار ابهام است؛ وی از یک سو گفته «به جای ارایه خدمات سامانه شاد به صورت رایگان، سیمکارتهای دانشآموزی با بستههای رایگان در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا بر اساس آن دانشآموزان بتوانند به کلاسهای درسی دسترسی پیدا کرده و خدمات آموزشی خود را دریافت کنند» و از سوی دیگر اعلام کرده «طرح سیمکارتهای دانشآموزی با قابلیتهای مختلف و بستههای مورد نظر در معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در حال تدوین است و با تکمیل فرایندهای مورد نیاز در این سیمکارتها، اطلاعرسانی لازم انجام میشود. از اول تیرماه تعرفه استفاده از این سامانه همانند تعرفه پیامرسانهای داخلی، به صورت یکسوم تعرفه اینترنت بینالملل محاسبه میشود».
در آخرین واکنشها به خبر پولی شدن شبکه «شاد»، وزیر آموزش و پرورش گفته «تصمیمگیری درباره رایگان بودن شبکه شاد با رییسجمهور انجام شده است، بنابراین هر تغییری منوط به طرح موضوع در هیات دولت و تأیید نظر رئیسجمهور است».
اظهارات معاون وزیر درباره پولی شدن شاد در شرایطی مطرح میشود که آذری جهرمی وزیر ارتباطات سال گذشته گفته بود «تلاش میکنیم مصوبات لازم برای رایگان شدن همیشگی این شبکه نیز اخذ شود».
یکی از اعضای کانون صنفی معلمان پیشتر ضمن تاکید بر ناکارآمدی اپلیکیشن شاد، هشدار داده بود «پولی شدن شاد برای بسیاری از خانوادهها بهویژه در مناطق محروم و روستاها و همچنین خانوادههای متعلق به دهک پایین جامعه بسیار سخت خواهد بود و این موضوع هم میتواند زمینه ترک تحصیل تعداد دیگری از دانشآموزان را فراهم کند».
سناریوها برای آغاز سال تحصیلی جدید
با همه این اوصاف و در حالی که آرام آرام به آغاز سال تحصیلی جدید نزدیک میشویم، همزمان با سرکش شدن تب کرونای دلتا در کشور که حالا حالاها سرِ پایین آمدن ندارد و هر روز دهها خانواده را در عزای عزیزانشان سوگوار و سیاهپوش میکند، نگرانیها از بابت چند و چون آموزش در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همچنان باقی است.
آیتالله سید ابراهیم رییسی ریاست محترم جمهور، در این باره طی جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سال تحصیلی جدید از ابتدای مهرماه آغاز خواهد شد، اما آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق خواهد افتاد.
همچنین به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران»، وی افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس، اعضا پیشنهاد کردند، ابتدا تمام شرایط و زیرساختهای بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویسهای بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاسهای درس، تهویه کلاسها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانشآموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانشآموزان که دارای بیماریهای زمینهای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاسهای درس تصمیمگیری شود.
این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش تلاش میکند و اصرار دارد که مدارس برای مهر ۱۴۰۰ بازگشایی شود چرا که بر این باور است تعطیلی مدارس موجب شده است آموزش تحتالشعاع قرار گیرد و برخی دانشآموزان از درس عقب بیفتند.
محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰ با تأکید بر «آموزشهای حضوری» بهعنوان یک اصل، گفت: اگر در مهر ۱۴۰۰ با وضعیتی روبرو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، مدارس «حضوری» است اما اگر محدودیت تعداد حضور در کلاس، داشته باشیم دانشآموزان را تقسیمبندی میکنیم تا در جمع کوچکتری از دانشآموزان، مدارس را بازگشایی کنیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: «سلامت دانشآموزان» اولویت اول ما است؛ هرچند بازگشایی مدارس بر افزایش و شیوع کرونا اثری نداشته و ندارد.
حسن ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز درباره سناریوهای بازگشایی مدارس گفت: در ارتباط با آغاز سال تحصیلی سه سناریو محتمل است؛ احتمال نخست در این بخش، برگزاری مدارس و آموزشها بهصورت حضوری و با شرایط عادی است.
وی ادامه داد: سناریوی دوم، آموزش ترکیبی حضوری و مجازی است و شکل سوم یا سناریوی بعدی، برگزاری غیرحضوری مدارس بهصورت کامل است.
امسال هم مانند پارسال
همه اینها در حالی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در آخرین اظهارات خود در بخش گفتوگوی ویژه خبری ساعت ۲۲:۳۰ شبکه دو سیما با اشاره به اتمام واکسیناسیون دوز اول برای ۸۵ درصد از معلمان کشور و آغاز واکسیناسیون دوز دوم تا یک ماه دیگر، صراحتا از بازگشایی مدارس، به ویژه در مناطق کمجمعیت و روستایی با توجه به تعداد اندک دانشآموزان در مدارس گفت. او همچنین تاکید کرد در هر کلاس بر اساس پروتکلهایی که ابلاغ میشود، اجازه حضور بیش از ۱۵ نفر دانشآموز داده نمیشود.
با همه این اوصاف باید منتظر ماند و دید تا ابتدای مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید چه پیش میآید و آیا امسال دانشآموزان از مکافات درس خواندن در بستر اپلیکیشن شاد خلاصی مییابند یا خیر.