باز هم مطالبه مردم، بازهم تناقض مسئولین
باز هم مطالبه مردم، بازهم تناقض مسئولین
رقابت‌های المپیک برای ایران با کسب دوازده مدال ارزشمند و افتخارآفرینی در رشته‌های تکواندو و کشتی به پایان رسید و حال اکنون چیزی به شروع رقابت‌های پارالمپیک باقی نمانده است.

به گزارش مشرق، کاروان ورزش ایران با نام «فرزندان ایران و شعار ایمان، ایثار و افتخار» در این دوره بازی ها شرکت می‌کند. این رقابتها ۷ تا ۱۸ شهریور در پاریس برگزار خواهد شد. یکی از مباحثی که این روزها در خصوص بازیهای پارالمپیک مطرح است، مبلغ جایزه‌ی مدال‌آوران این رقابتهاست. درست که جمله وزین و شعارگونه معلولیت محدودیت نیست، توجیح زیبایی برای نگاه برابر به ورزش معلولان و افراد بدون نیازهای ویژه است، اما بر همه ما واضح و مبرهن است که ورزشکاران پارالمپیک سختی‌ها و مصائب بیشتری را متحمل می شوند و با توجه به جنس نیازهای ویژه خود، ممکن است به امکانات بیشتری نیز نیاز داشته باشند. حال تا رسیدن به این مرحله‌ای که بتوانیم تفهیم کنیم که نگاه عادلانه، صرفا تخصیص برابر منابع و بودجه نیست و گاهی لازم است به گروهی و افرادی توجه بیشتری شود، فاصله داریم. فعلا تا همین حدود که همان جایزه مدال‌آوران المپیک به مدال‌آوران پارالمپیک اهدا شود، جامعه و دغدغه‌مندان این حوزه را اقناع خواهد کرد. حال روز گذشته در همین خصوص از جانب مسئولان مربوطه، اظهارات ضد و نقیضی به گوش رسید.
به گزارش طرفداری، «محمد پولادگر»، سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس در نشست خبری اظهار داشت: در خصوص پاداش پای سکو بستگی به اعتبار و تخصیص منابع دارد. بر همین اساس اعلام می‌کنم که برای طلا ۴ میلیارد، نقره ۱.۵ میلیارد و برنز یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. البته مسائل فرهنگی نیز در نظر گرفته شده است، به همین دلیل ما ۲۵ درصد تشویق برای کسانی که این موارد را رعایت کنند و به لحاظ الگو بودن موردتوجه مردم باشند، جداگانه در نظر گرفته‌ایم.
وی افزود: برای رشته‌های تیمی هم که ۷۵ درصد پاداش اصلی را در نظر گرفته‌ایم که هر کدام ۷۵ درصد پاداش انفرادی را دریافت می‌کنند.
مسلما اینکه پاداش پارالمپیکی‌ها به میزان قابل توجه از مدال‌آوران المپیک کمتر است، انتقاداتی را به دنبال داشت. برای مدال طلا، وزارت ورزش ۸ میلیارد و کمیته ملی المپیک ۱۰ میلیارد تومان را به‌عنوان پاداش مدال‌آوران المپیکی در نظر گرفته بود. مبلغ اعلام شده برای قهرمانان با نیازهای ویژه، کمتر از یک چهارم این مقدار است. این در حالی است که «کیومرث هاشمی»، وزیر ورزش و جوانان بعد از صحبت‌های پولادگر، کاملا مباحث دیگری مطرح کرد. به گزارش ایسنا، وی درباره مبلغ پاداش مدال‌آوران پارالمپیک گفت: مانند پاداش عزیزان مدال‌آور المپیک، پاداش قهرمانان پارالمپیکی ما نیز نسبت به دوره قبلی بازی‌ها با افزایش چهار برابری روبرو شده و مبالغ پاداش‌های پارالمپیکی‌ها همچون دوره قبل با المپیکی‌ها یکسان خواهد بود.
وی افزود: بر این اساس مدال‌آوران طلایی ۸ میلیارد تومان، نقره‌ای ۴ میلیارد تومان و برنزی ۲ میلیارد تومان پاداش دریافت خواهند کرد.
اگر واقعا چنین است، مبالغی که سرپرست کاروان ایران در پاریس از آن‌ها سخن گفت از کجا آمده است؟ اگر چنین نیست یعنی به ناگهان هاشمی به این نتیجه رسیده که جایزه ها باید برابر باشند؟ احتمالی که از بعید هم بعیدتر است.
هرکدام از این دو نفر اظهارات درست را مطرح کرده باشند خبر خوبی نیست. اگر هاشمی درست بگوید، باید به حال این همه عدم هماهنگی در پیکره ورزش ایران تاسف خورد. در یک روز دو اظهار نظر کاملا متفاوت، در خصوص سوالی که پاسخش برای جامعه مهم است، ضعف مدیریتی است. اگر پولادگر درست بگوید هم باید به همان مباحث ابتدای متن بازگردیم؛ اینکه با چه منطقی پارالمپیکی‌ها با نیازهای ویژه و شرایط به مراتب سخت‌تر نسبت به المپیکی‌ها باید جایزه کمتری دریافت کنند؟ احتمالاتی که باید تا زمان انتشار تکذیبیه یکی از این دو نفر در خصوص اظهاراتشان، صبر کنیم و سپس به یقین برسیم. فی‌الحال امیدواریم وزیر ورزش باشد که درست گفته است و مشکلات در حدود همان عدم هماهنگی در پیکره ورزش باشد.