فیلم کوتاه «باغ وحش» به نویسندگی و کارگردانی نفیسه زارع در ادامه حضور جهانی خود در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم «آدانا» و بخش رقابتی جشنواره فیلم کودک «یونیورسال» ترکیه به رقابت میپردازد. به گزارش ایرنا از مشاور رسانهای پروژه، فیلم کوتاه باغ وحش به کارگردانی و نویسندگی نفیسه زارع و تهیهکنندگی کاوه […]
فیلم کوتاه «باغ وحش» به نویسندگی و کارگردانی نفیسه زارع در ادامه حضور جهانی خود در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم «آدانا» و بخش رقابتی جشنواره فیلم کودک «یونیورسال» ترکیه به رقابت میپردازد.
به گزارش ایرنا از مشاور رسانهای پروژه، فیلم کوتاه باغ وحش به کارگردانی و نویسندگی نفیسه زارع و تهیهکنندگی کاوه مظاهری و سورنا اکباتانی در ادامه حضور بینالمللی خود به بخش مسابقه بینالمللی فیلمهای کوتاه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم «آدانا» و بخش رقابتی جشنواره فیلم کودک «یونیورسال» ترکیه راه یافت.
فینالیستهای بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم مخروط طلایی «آدانا» در بخش مسابقه بینالمللی فیلم کوتاه معرفی
شدند. ۲۰ فیلم از میان صدها درخواست، بازبینی را پشت سر گذاشتند و به مسابقه راه یافتند. همچنین علاوه بر فیلم «باغ وحش» ۲ فیلم دیگر نیز از فیلمسازان ایرانی در این رقابت حضور دارند. این جشنواره ۲۱ تا ۲۷ شهریورماه مصادف با ۱۲ تا ۱۸ سپتامبر در ترکیه برگزار میشود.
جشنواره فیلم کودک «یونیورسال» ترکیه نیز با هدف ترویج مهربانی و تبلیغ برای دنیایی سرشار از صلح و دوستی و احیای حقوق کودکان در شهر استانبول ترکیه برگزار میشود که «باغ وحش» در این جشنواره نیز حضور دارد. سونیا سنجری، ترنم آهنگر و داریوش رشادت در این فیلم کوتاه ایفای
نقش دارند.
در خلاصه داستان «باغ وحش» آمده است: «میان حیوانهای باغوحش، رعنا بهدنبال گوزنیست که در خواب دیده، و مادرش بهدنبال فرصتی تا خبر مهمی را به او بگوید.»
تدارک موزه سینما برای روز سینما
موزه سینما همزمان با روز سینما ۲۱ شهریور ماه علاوه بر بازدید مرسوماش از تالارها، میزبان نمایش فیلمهای روز در سالنهای سینمایی اش خواهد بود و همچنین دو نمایشگاه پوستر وعکس فیلم های خاطرهانگیز را میزبانی میکند.
بازدید از تالارها از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر برقرار است و فیلمهای روز همچون «بانکزدهها»، «ابلق»، «تی تی»، «پسر دلفینی»، «شین»، «درخت خاموش»،«تارا»، «دو زیست» و… در سالنهای سینماتوگراف، فردوسی، تمدن به نمایش درمیآیند. همچنین محوطه باز موزه سینما از ۲۱ شهریور به مدت پنج روز پوستر فیلمهای خاطره انگیز سینمای ایران را به نمایش می گذارد.
این نمایشگاه شامل پوستر فیلمهایی همچون: مادر ساخته زنده یاد علی حاتمی، عقابها ساخته ساموئل خاچیکیان، اجاره نشین ها ساخته داریوش مهرجویی، بازمانده زنده یاد سیف الله داد، کفش های میرزا نوروز ساخته محمد متوسلانی، ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی، حکم ساخته مسعود کیمیایی، مهمان مامان ساخته داریوش مهرجویی،خانه دوست کجاست ساخته زنده یاد عباس کیارستمی، دونده ساخته امیر نادری، غریبانه ساخته احمد امینی، سفر به چزابه ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور، رنگ خدا ساخته مجید مجیدی، دوئل ساخته احمدرضا درویش،روسری آبی ساخته رخشان بنی اعتماد، شکارچی شنبه ساخته پرویز شیخ طادی، باشگاه سری ساخته جمال شورجه، از کرخه تا راین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، خواهران غریب ساخته کیومرث پوراحمد، دو فیلم با یک بلیت ساخته داریوش فرهنگ، دزد عروسک ها ساخته محمدرضا هنرمند، دستهای آلوده ساخته سیروس الوند، چهارشنبه سوری ساخته اصغر فرهادی، زرد قناری ساخته رخشان بنی اعتماد، کیما ساخته احمدرضا درویش، همسر ساخته مهدی فخیم زاده، سناتور ساخته مهدی صباغ زاده، گلهای داوودی ساخته رسول صدرعاملی و شیرسنگی ساخته مسعود
جعفری جوزانی می باشد.
جنبشهای دانشجویی و رادیکالیسم سیاسی
یکی از مهمترین پدیدههای قرن بیستم ظهور و گسترش جنبشهای دانشجویی بود. این جنبشها در سرتاسر جهان عموماً با نوعی رادیکالیسم و چپگرایی شناخته میشوند چرا که مفروض این است که این جنبشها مخالف سازوکارهای موجودِ اقتصادی و سیاسی در جامعه و مشخصاً در دانشگاه هستند. تجربه جنبشهای دانشجویی در اواخر دهه ۱۹۶۰ که مهمترین مقطع تاثیرگذاریِ آنها بود، احتمالاً به تثبیت این ایده کمک کرده و از آن زمان نقطه ارجاعی برای غالب فعالیتهای دانشجویی بوده است. اما تبارشناسی جنبش دانشجویی نشان میدهد که تغییری اساسی را در همان قرن بیستم از سرگذرانده است و آن تغییر مسامحتاً این بود که جریانات دانشجویی و اساساً فیگور دانشجو که در نیمه اول قرن بیستم غیرسیاسی و حتی میتوان گفت محافظهکار بودند، بتدریج در نیمه دوم قرن بیستم به رادیکالیسم سیاسی میل پیدا میکنند. جدای از تغییرات اقتصادی و سیاسی در جوامع سرمایهداری چه عاملی این تغییر را رقم زد؟ به نظر میرسد بتوان با متغیرهای جمعیتشناختی و پیامدهای سیاسی و اقتصادی این تغییرات تحلیلی از این رخداد به دست داد.
در فاصله پایان جنگ جهانی دوم تا سالهای آخر دهه ۱۹۶۰، تعداد دانشجویان در رشتههای مختلف بخصوص رشتههای علوم اجتماعی چند برابر شد. مورد فرانسه به عنوان کانون اعتراضات دانشجویی جالب توجه است. «تعداد دانشجویان فرانسوی در پایان جنگ جهانی دوم کمتر از ۱۰۰ هزار نفر بود. در سال ۱۹۶۰ این تعداد به بیش از ۲۰۰ هزار نفر رسید و طی ده سال بعدی به سه برابر یعنی به ۶۵۱ هزار رسید. در طی این ده سال تعداد دانشجویان رشتههای علوم انسانی تقریباً سه برابر و نیم و تعداد دانشجویان علوم اجتماعی چهار برابر شد». تا زمانیکه جمعیت دانشجویان کم بود و درصد کوچکی از جمعیت را تشکیل میداد نیروی سیاسی تاثیرگذاری نبودند و عموماً هم غیرسیاسی یا دست راستی بودند. اما افزایش دانشجویان اوضاع را دگرگون کرد. خود همین مسئله تنشی اساسی ایجاد کرد بین موج ورود دانشجویان و سازوکارها و نهادهایی که توان جذب آنها را نداشت.
نکته دیگر اینکه نسلهای پیشین دانشجویان در سالهای پیش از جنگ با هر خاستگاه طبقاتی (البته غالب دانشجویان نسلهای اول از طبقات برخوردار بودند) چشم اندازی از اشتغال پایدار یا حتی تحرک طبقاتی پیش روی خود میدیدند. آنها عموماً و به سهولت در مشاغل بالای صنعتی یا مدیریتی یا در خود دانشگاه جذب میشدند. افزایش تعداد دانشجویان به ویژه در رشتههای علوم اجتماعی این چشم انداز حرفهای را دگرگون کرد. آدورنو در درسگفتارهای مقدماتیاش در باب جامعه شناسی به این نکته اشاره می کند و از افزایش چندبرابری دانشجویان جامعه شناسی در آلمان سخن میگوید و اینکه کماکان خودِ دانشگاه مصرفکننده اصلی محصولات خود است و همین هم دارد اشباع میشود و چشم انداز شغلی این رشته ها بسیار مبهم است. مجموعه این متغیرهای جمعیتی دانشجویان را به مسیر جدیدی سوق داد.
از سوی دیگر افزایش جمعیت دانشجویان بر توان و تاثیرگذاری سیاسی آنها افزود. در بخشی از کشورها آنها سه درصد جمعیت را شکل میدادند. در عین حال جریانات دانشجویی خصلتی بینالمللی و چندملیتی پیدا کردند و تجسم اعتراض و نارضایتی شدند. و به تعبیر هابزبام در کشورهای دیکتاتوری «تنها گروه شهروندان بودند که در کشورهای دیکتاتوری قادر به عمل اجتماعی جمعی» بودند. همه این اتفاقات به تثبیت موقعیت دانشجو و جنبش دانشجویی به عنوان ضدسیستم یا طرف رادیکالیسم سیاسی کمک کرد.