بانوی فرهیخته و مدیر ملی
بانوی فرهیخته و مدیر ملی
اگر به وعده‌های مسعود پزشکیان درخصوص تعیین وزیرانش در ایام انتخابات گذر و نظری بیندازیم حتماً خواهیم دید وعده داده بود وزیران از مدیرانِ بدنه وزارت‌خانه باشند، دوره‌های کارشناسی را در همان دستگاه طی کرده باشند، رویکردهای سیاسی و جناحی نداشته باشند و مهم‌تر از همه بر معرفی زن به‌عنوان وزیر نیز تأکید داشت و سرکار خانم «فرزانه صادق» که برای وزارت راه و شهرسازی معرفی شد، تنها فردی است که همه این موارد را یک‌جا با خود دارد.

فرزانه صادق مالواجرد متولد ۱۳۵۵ و از مدیران میانی وزارت راه و شهرسازی، معمار و مدیر اجرایی است که پیش از این به‌عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این وزارت‌خانه فعالیت داشت و در حال حاضر مدیرعامل سازمان اموال و املاک کوثر متعلق به بنیاد شهید است.
وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین دستگاه اجرایی یکی از وزارت‌خانه‌های تخصصی است که هم بر حوزه عمران و توسعه زیرساخت‌های مواصلاتی از محورهای زمینی تا راه‌آهن و مسیرهای هوایی، مدیریت مستقیم دارد و اثرگذار است و هم در بخش‌های خدماتی و نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و همچنین با اجرای درست برخی طرح‌های معماری و مسکن می‌تواند بر سبک زندگی بومی و حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی آثار ماندگار بگذارد.
این وزارت‌خانه با داشتن ۱۴ سازمان مهم و محوری، ۷ شورای عالی و ۶ کرسی معاونت، عریض و طویل‌ترین وزارت‌خانه کشور است و تردیدی نداریم فردی که به این جایگاه گمارده می‌شود هم به سلامت و هم به تخصص و اشراف بر مجموعه باید زبان‌زد باشد و معرفی «فرزانه صادق» توسط مسعود پزشکیان به‌عنوان وزارت راه و شهرسازی، حکایت از آن دارد که وی درحال حاضر و در شرایطی که هنوز به مقام وزارت نرسیده است، یکی از بانوان توانمند این وزارت‌خانه است ضمن این‌که تأیید وی توسط نهادهای نظارتی نیز حکایت از آن دارد که اخبار مربوط به سلامت و صلابت خانم صادق، اخبار دقیقی است.از روزی که این نام طرح شد، موجی از حمایت هم از سوی کارشناسان و مدیران این وزارت‌خانه که بیش از دو دهه با وی کار کرده‌اند و فرزانه صادق را به‌خوبی می‌شناسند و هم از سوی نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها رسید و امیدها را برای داشتن یک وزیر زن با عملکری روشن و درخشان در دولت چهاردهم زیاد کرد. یکی از این موارد، نامه‌ای به امضای مدیران کانون حمل و نقل استانی و همچنین رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران بود که فعالان اصیل بخش خصوصی حوزه حمل و نقل محسوب می‌شوند و از نظر سازمانی نیز با این وزارت‌خانه و بخش‌های تابعه استانی آن ارتباط روزانه دارند. این فعالان حوزه حمل و نقل در نامه مفصل خود به «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی از قول جامعه بزرگ حمل و نقل کالا و مسافر کشور با ۷۵۰ هزار راننده و ۶۵۰ هزار ناوگان که وظیفه باربری و جابه‌جایی بیش از ۷۵۰ میلیون تن کالا و مسافر را به دوش می‌کشند نوشتند از حضور سرکار خانم صادق در معاونت این وزارت‌خانه رضایت کامل داشتند و از نمایندگان خواستند در رأی اعتماد به چنین مدیر توانمند، لایق و پاکدستی که بارها در بخش‌های مختلف همین وزارت‌خانه خود را به اثبات رساند، تلاش کنند. موج حمایت از سرکار خانم فرزانه صادق تنها به این موارد منحصر نیست و بسیاری از نمایندگان در استان‌های مختلف و همچنین مدیران استانی ادوار دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارت‌خانه که در سال‌های گذشته با وی کار کردند نیز در تلاش و تکاپو هستند که نمایندگان مجلس را از این توان و ظرفیت آگاه کنند و در نهایت موفق شوند بانویی فرهیخته، فرزانه و صادق را بر صدر این وزارت‌خانه پیچیده بنشانند. انتخاب «فرزانه صادق» توسط «محمد اسلامی» وزیر اسبق این وزارت‌خانه که خود از مدیران ارشد و مورد وثوق نظام است به سمت معاون شهرسازی و معماری در سال ۹۷، بهترین گواه بر اشراف مدیریتی و تخصص، سلامت نفس و همچنین توانمندی و کارآمدی گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم است.
نکته نهایی ما خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که لازم است ضمن تحقیق و بررسی، به فرزانه صادق رأی اعتماد بدهند. تحقیق و بررسی را از دو جهت گفتیم نخست این‌که نمایندگان محترم مجلس از نظر اخلاقی و شرعی تکلیف دارند پس از تحقیق و بررسی و نه تنها به دلیل قرابت جناحی یا زن و مرد بودن، در دفاع یا رد وزیران پیشنهادی سخنرانی کنند و در نهایت رأی اعتماد یا عدم اعتماد بدهند و دوم این‌که سبقه و سابقه فرزانه صادق به اندازه‌ای پربار و شفاف است که هر نماینده‌ای که بر آن وقوف یابد، رأی اعتماد به وی را وظیفه خود می‌داند و حتی تلاش می‌کند تا رأی اعتماد دیگر نمایندگان را نیز به نفع این بانوی فرهیخته و مدیر ملی جلب کند.