عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: متولی مالیات های بخش مسکن نباید وزارت اقتصادی و سازمان مالیاتی باشد بلکه مسئول اصلی این امر باید وزارت راه و شهرسازی باشد. به گزارش خبرنگار مهر، اقبال شاکری با اشاره به وضعیت بازار مسکن که در دولت گذشته بسیاری از مردم عملاً بی خانمان شدند، گفت: چرا سازمان استاندارد […]
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: متولی مالیات های بخش مسکن نباید وزارت اقتصادی و سازمان مالیاتی باشد بلکه مسئول اصلی این امر باید وزارت راه و شهرسازی باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، اقبال شاکری با اشاره به وضعیت بازار مسکن که در دولت گذشته بسیاری از مردم عملاً بی خانمان شدند، گفت: چرا سازمان استاندارد وارد موضوع صنعتی سازی مسکن شده است مرکز تحقیقات راه و مسکن باید به این موضوع ورود کند.
وی ادامه داد: بازار مسکن به معنی مجموعه عواملی است که بر چرخه مسکن اثرگذار است و اگر کنترل نشود مسکن از حالت سرمایهای خارج نمیشود.
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه هیچ سازندهای تمایل به کیفی سازی و افزایش عمر ساختمن ندارد، گفت: تا زیرساختهای چنگیز وار مسکن حل نشود به سمت کیفی سازی ساختمان نمیرویم. تا زمانی که مالیاتهای بخش مسکن شامل مالیات بر خانههای خالی و مالیات بر عایدی سرمایه جای خود را در دولت باز نکند مسکن از حالت سرمایهای خارج نمیشود. وی مخاطبان اصلی ساخت مسکن در نهضت ملی را دهکهای پایین عنوان و اظهار کرد: در شورای عالی مسکن رئیس جمهور قاطعانه اعلام کرده مسئول بازار مسکن وزارت راه و شهرسازی است نه وزارت صمت یا اقتصاد. چرا در قانون مالیات بر خانههای خالی و عایدی سرمایه سازمان امور مالیاتی جولان میدهد نه وزارت راه و شهرسازی؟ در نشستهای تخصصی کمیسیون عمران و اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای بررسی قانون مالیات بر عایدی سرمایه نماینده از وزارت راه و شهرسازی نمیآید حال آنکه پایه اصلی این قانون وزارت راه و شهرسازی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با تاکید بر اینکه اگر واحدهای نهضت ملی مسکن به دست دهکهای پایین نرسد یا دلالان ورود میکنند یا فاسدان و رانت خواران گفت: اگر آورده نهضت ملی بالا باشد یا رقم اقساط سنگین باشد متقاضی واقعی وقتی نمیتواند قسط بدهد مجبور به فروش واحد خود با قیمت پایین به بنگاههای مسکن میشوند.
شاکری ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی به شدت به دنبال ارزان سازی مسکن است اما مقاومت سنگینی از طرف بانکداران در جلسات شورای عالی مسکن میشود.
وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند، در هنگام پالایش ۵۰ درصد ریزش کرد و ۷۰۰ هزار نفر به بانک معرفی شدند اما تنها ۲۳۰ هزار نفر توانستند ودیعه مسکن بگیرند. یعنی ۱۳ درصد متقاضیان به این تسهیلات دست یافتند. عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر قرار است ۴ میلیون مسکن بسازیم باید ۴ میلیون متقاضی واقعی داشته باشیم. در غیر این صورت یا پروژهها ناتمام میماند و آثار باستانی تحویل میدهیم یا به دست دلالان میرسد یا اینکه پای فاسدان و رانت خواران باز شده و رانت ساخت و ساز به آنها میرسد. شاکری یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی عزم خود را جزم کرده تا ۴ میلیون مسکن به دست ۴ میلیون متقاضی واقعی برسانند اما باید برای ساخت این پروژهها شیوههای تأمین مالی متعددی ایجاد کرد، روش پادگان سازی و بلندمرتبه سازی دیگر جواب نمیدهد، باید به مردم زمین و وام بدهیم تا خودشان مسکن بسازند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری:
۶۵ هزار واحد فرسوده در دست نوسازی است
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: سالانه باید ۲۰۰ هزار واحد فرسوده نوسازی شود اما در حال حاضر ۶۵ هزار واحد در دست ساخت است.
محمد آئینی با بیان اینکه ۶۶ هزار هکتار مساحت بافتهای نابسامان شهری در ستاد ملی بازآفرینی مصوب شده، گفت: یک سوم مساحت شهرهای ما بافت فرسوده بوده و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که ۱۰ میلیون نفر در این بناها زندگی میکنند.
وی افزود: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ناپایدار، امکان ساخت ۷.۵ میلیون واحد جدید وجود دارد بدون آنکه نیازی به الحاق اراضی جدید به شهرها باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از دیگر شرایط نوسازی بافتهای فرسوده امکان کوچک سازی در این بافتها است اما در بافتهایی که قرار است جدیداً به شهر الحاق شود، باید واحدها بزرگ متراژ بوده و تا ۱۰۰ متر احداث شود.
آئینی افزود: تاکنون ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار تخریب و به جای آن ۶۷۰ هزار واحد جدید ساخته شده است. همچنین ۳۰ هزار مالک واحدهای ناپایدار و فرسوده را تاکنون به بانک عامل بخش مسکن برای دریافت تسهیلات معرفی کردهایم.
مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: باید سالیانه ۲۰۰ واحد نوسازی شود اما در حال حاضر ۶۵ هزار واحد فرسوده در دست نوسازی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم استفاده از فناوریهای نوین در نوسازی بافتهای فرسوده، تصریح کرد: از مشوقهایی که میتوان به سازنده برای نوسازی این بافتها ارائه داد، امکان تأمین سیمان و فولاد به صورت اقساط است.
به گفته این مقام مسئول سهم شرکتهای دانش بنیان از نوسازی بافتهای فرسوده تقریباً صفر است. از دانش بنیانها میخواهیم به کمک بافت فرسوده بیایند. اگر فناوریهای نوین بتوانند دوره ساخت بافتهای فرسوده را از دو سال به ۶ ماه کاهش دهند، مردم متقاعد میشوند که ظرف ۶ ماه جابجا شده و واحدهای فرسوده نوسازی شود. همچنین صنعتی سازی کمک میکند تا هزینههای تمام شده نوسازی بافت فرسوده کاهش یابد.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن:
صنعتیسازی راهکاری برای جبران عقب ماندگیها درحوزه مسکن است
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، صنعتیسازی را راهکاری برای جبران عقب ماندگیها درحوزه مسکن دانست و گفت: کاهش هزینه و سوخت، جلوگیری از هدر رفت مصالح و افزایش سرعت و کیفیت ساخت از جمله مزیتهای صنعتیسازی است و همه طرحهای مسکنی باید به سمت صنعتیسازی هدایت شود.
علیرضا فخاری مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در همایش نخستین رویداد فناورانه ساختمان و مسکن که در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، خاطرنشان کرد: میزان تقاضا و سهم عرضه حاکی از آن است که با انباشت نیازمندی از نظر فضا و محیط زندگی مواجه هستیم.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: سابقه صنعتیسازی در کشور به پیش از انقلاب باز میگردد که کارخانههای خانهسازی در کشور ایجاد شد و نیروهای مسلح به واردات تجهیزات مربوطه اقدام کردند اما به نقطه اوج صنعتیسازی نرسیدیم.
وی با بیان اینکه حرکت به سمت صنعتیسازی با رویکرد جدید باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در طرحهای تامین مسکن عمومی باید با هدف جبران عقبماندگی گذشته هم در تولید هم در تکنولوژی، به سمت مزیت صنعتیسازی برویم.
فخاری با طرح این سوال که چرا نمیتوان اندیشه صنعتیسازی را عملیاتی کرد، گفت: هنوز صنعتیسازی به عنوان یک امر ضروری قبول نشده و مردم نمیدانند صنعتیسازی با امنیت در سازه و کاهش هزینههای نگهداری، تا چه اندازه میتواند به تحقق مسکن امن و ارزان کمک کند.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: کاهش هزینه و سوخت، جلوگیری از هدر رفت مصالح و افزایش سرعت و کیفیت ساخت از جمله مزیتهای صنعتیسازی است و همه طرحهای مسکنی باید به سمت صنعتیسازی هدایت شود.
وی با بیان اینکه ارزانسازی از طریق صنعتیسازی برای مردم آرزو شده است، افزود: در پیوند آموزش و دانش چگونگی ساخت مسکن صنعتی ضعف وجود دارد. فخاری خاطر نشان کرد: انتظار میرود در یک تعامل منظم بین وزارت راه شهرسازی و معاونت ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات دبیرخانهای فعال تشکیل شده و جایگاهی برای رجوع و پاسخگویی همه صاحبنظران در حوزه صنعتیسازی باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گذشت سه ماه از پروژه ساخت مسکن در قزوین از طریق صنعتیسازی گفت: چنین پروژههایی نشان میدهد میتوان با استفاده از دانش و توان صنعتیسازی به نقطه مطلوبی رسید که البته نیازمند تعامل چند جانبه و پشتیبانیهای لازم از سوی دولت و بخش خصوصی است.
با حضور معاون بنیاد مسکن؛
نزدیک به یکهزارو۵۰۰ واحد مسکن روستایی در گلستان به بهرهبرداری رسید
با حضور معاون نوسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، هزار و ۴۱۵ واحد مسکونی در روستاهای گلستان به بهرهبرداری رسید.
مراسم بهرهبرداری متمرکز هزار و ۴۱۵ واحد مسکونی روستایی با حضور معاون بنیاد مسکن کشور، در آق قلا برگزار شد.
این واحدهای مسکونی با اعتباری افزون بر ۱۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسیده است.
این واحدهای مسکونی ۳۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دریافت کردند و همچنین برای ساخت این واحدهای مسکونی ۱۱۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی اعطا شده که ۱۰۰ میلیون تومان آن در قالب طرح ویژه و ۱۵ میلیون تومان آن تسهیلات معیشتی است.
سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در خصوص سایت جدیدالاحداث روستای وحدت آق قلا هم گفت: در این سایت ۶۰ واحدی مسکن حمایتی پیش بینی شده بود که امروز ۴۰ واحد آن به بهره برداری رسید و ۲۰ واحد دیگر هم بزودی آماده بهرهبرداری میشود. همچنین در آیینی دیگر ۵۰۰ جلد سند مالکیت روستایی در گلستان اهدا شد.
معاون بنیاد مسکن:
شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی گلستان به ۷۵ درصد خواهد رسید
معاون نوسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با برنامهریزیهای انجام شده، طی سه سال شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی در گلستان به ۷۵ درصد میرسد.
مجید جودی در افتتاح متمرکز هزار و ۴۱۵ واحد روستایی در آق قلا، اظهارکرد: باید شاخصهای اجتماعی و اقتصادی را رونق داده و محرومیت زدایی از اولویتهای اصلی دولت سیزدهم است.
معاون نوسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: ۴۵ درصد ساکنان گلستان جزو سه دهک پایین جامعه بوده که باید با تلاش بیشتر مشکل مسکن این افراد را برطرف کرد.
وی با اشاره به این طی سه سال شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی در گلستان به ۷۵ درصد میرسد، گفت: هم اکنون هم پیشرفت طرح مقاوم سازی خانههای روستایی در گلستان هفت درصد از میانگین کشوری بیشتر بود و ۵۷ درصد است.
جودی بیان کرد: در هفته دولت هزار پروژه با اعتبار بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان افتتاح و یا کلنگزنی شود و این در شرایطی است که شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی بر کشور حاکم است.
در پایان این مراسم بهره برداری متمرکز از هزار و ۴۱۵ خانه روستایی با اعتبار هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال آغاز شد. همچنین در این مراسم ۵۰۰ سند مالکیت به روستاییان گلستان اهدا شد
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعت ساختمان:
فرصت کمی برای برگشت به رقابتپذیری مسکن در اختیار داریم
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعت ساختمان، فقدان ضوابط و معیارهای طراحی و تولید صنعتی مسکن و برنامهریزی راهبردی را از موانع صنعتیسازی مسکن نام برد و گفت: کشور با بحران عقبماندگی در این صنعت مواجه است.
عبدالرضا نائینی با بیان اینکه فرصت کمی برای برگشت به رقابتپذیری مسکن در اختیار داریم، افزود: ما در مسیر بحران برای تحقق توسعه صنعتیسازی مسکن قرار داریم، از این رو اجرای طرح نهضت ملی مسکن را غنیمت میدانیم تا با تمام تلاش، اهداف این حوزه را محقق کنیم. وی ادامه داد: ساخت مسکن ارزانقیمت برای اقشار کم درآمد در طرح نهضت ملی مسکن یک اقدام شجاعانه است و اگر منابع آن را تامین کنیم، قادر خواهیم بود به نحو احسن طرح را اجرایی کنیم، ولی آنچه که به نظر میرسد، تحقق این طرح دشوار است.
نائینی با بیان اینکه ما طرح مسکن مهر را از دست دادیم، ابراز امیدواری کرد که با همفکری هم فرصت نهضت ملی مسکن از دست نرود.
رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان و فناوران صنعت ساختمان اجرای طرحهای عظیم ملی را نیازمند عزم ملی، سرمایه گذاری و ساماندهی دانست و یادآور شد: در بخش ساخت و ساز، کشور با بحران عقب ماندگی مواجه است و تمرکز بر فناوری از اولویتهای کافی برخوردار نیست و در آن همه ظرفیتهای دانشی چون دانشگاهها و جامعه مهندسین وجود ندارد. وی با بیان اینکه در حوزه صنعت ساختمانسازی با ظرفیتهای اساسی تولید و طراحی به میدان نیامدهایم، افزود: در پروژههای کلان، تامین منابع از مسائل گلوگاهی است. وی با طرح این سوال که چرا با ساخت گرانقیمت پارکینگ برای ساختمانها، زمان ساخت را افزایش میدهیم، گفت: ما با تصمیم گیریهای درست، میتوانیم ۲۰ تا ۲۴ درصد منابع مالی را کنترل کنیم. نایینی، فقدان ضوابط و معیارهای طراحی و تولید صنعتی مسکن، فقدان برنامهریزی راهبردی از جمله طراحی جامع توسعه مسکن، عدم ساماندهی زیر ساختهای طراحی و تولید مسکن، فقدان نظام ساختاری مناسب با تحول بنیادی در فرایند طراحی و بسترسازی نظری توسعه صنعت مسکن را از جمله موانع در توسعه صنعتیسازی مسکن نام برد.