بخش دوم از گزارش معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درباره بودجه۹۹
بخش دوم از گزارش معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درباره بودجه۹۹

  معاون وزیر راه و شهرسازی با مقایسه‌ای درخصوص نسبت منابع تأمین شده و اهداف تعیین‌شده در این مورد از محل بودجه عمومی کشور اظهار داشت:‌ درحالی‌که فقط در حوزه راه و راه‌آهن تعداد طرح‌های موضوع قانون بودجه در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۸۳ بیش از چهار برابر و از لحاظ حجم کار (با […]

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با مقایسه‌ای درخصوص نسبت منابع تأمین شده و اهداف تعیین‌شده در این مورد از محل بودجه عمومی کشور اظهار داشت:‌ درحالی‌که فقط در حوزه راه و راه‌آهن تعداد طرح‌های موضوع قانون بودجه در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۸۳ بیش از چهار برابر و از لحاظ حجم کار (با مقیاس طول) نیز بیش از سه برابر شده است، اما میزان اعتبار ارزش حال شده در هر دو سال مبنای مقایسه، یکسان مانده است. به‌عبارت دیگر؛ تأمین مالی حوزه راه و راه‌آهن از منابع عمومی با مبنای مشابه نسبت به ۱۵ سال قبل ۷۵ درصدکاهش یافته است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از آثار منفی مهم عدم وجود تناسب بین پروژه‌های مصوب و بودجه‌های تعیین‌شده، طولانی‌شدن غیر قابل قبول زمان اجرای پروژه‌ها است که علاوه بر اینکه هزینه اجرا را بعضاً تا چند برابر میزان پیش‌بینی شده بالا می‌برد، هزینه‌های قابل توجهی چه ازجهت استهلاک و چه ازجهت فرصت و عدم‌النفع به کشور تحمیل می‌کند که نوعاً قابل محاسبه هم نیستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که بودجه ۹۹ چقدر با بودجه ۹۸ با تغییر همراه است، اظهار داشت: به‌لحاظ اعداد و ارقام، ترجیح این است که پس از نهایی شدن لایحه در مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون، تحلیل لازم صورت گیرد تا بتوان از این تحلیل ارزش افزوده‌ای برای آگاهی مخاطبان ایجاد کرد.
وی ادامه داد: اما به‌لحاظ احکام پیش‌بینی شده در لایحه، همانطور که در بالا اشاره شد تلاش شده است تا با آسیب‌شناسی اجرایی و محاسبات دقیق، احکام عملیاتی واجد خصوصیت پایداری بوده و با ایجاد تحول تنظیم شود. در این زمینه و تا این مرحله از رسیدگی‌ها مجلس نیز نهایت همکاری لازم را به عمل آورده است.

نیاز به ۲۵۹ هزار میلیارد ریال بودجه نقدی بابت طرح های
وزارت راه و شهرسازی
غفاری در این خصوص که آیا بودجه ۹۹ با توجه به افزایش قیمت ارز و هزینه‌های بالای پروژه‌ها این امکان را دارد که وزارتخانه را به اهداف خود برساند و اینکه نگاه بیشتر تکمیل آنهاست و آیا ردیفی برای پروژه‌های جدید و کلید خوردن‌شان در نظر گرفته شده اظهار داشت: در این خصوص قابل درک است که در شرایط موجود امکان تخصیص منابع کامل موردنیاز وجود ندارد.
وی ادامه داد: قطعاً سازمان برنامه و بودجه در سال‌های اخیر همه توان و تلاش ممکن برای تدبیر بهینه امور را به‌کار بسته و وزارت راه و شهرسازی هم به سهم خود از تعامل سازنده و مستمر مدیران و کارشناسان و مدیران عالی این سازمان نهایت قدردانی را دارد.
وی تصریح کرد: با این حال چنانچه مقرر باشد منابع لازم برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت راه و شهرسازی موجود در قانون بالحاظ محدودیت‌های ظرفیت توان اجرایی کشور و توان جذب منابع (بدون در نظر گرفتن محدودیت منابع)، برآورد شود به‌رقمی بالغ‌بر۸۴۹ ,۲۵۹ هزار میلیارد ریال بودجه نقدی (نه درقالب اسناد خزانه و امثالهم) نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این رقم با حداکثر آنچه توان تأمین دولت برای حوزه راه و شهرسازی است، اختلاف فاحش دارد. به همین خاطر طبیعی است مدیریت این شرایط بسیار دشوار و پیچیده خواهد بود. اما این وزارتخانه آمادگی دارد با حداکثر توان و تعامل سازنده و با درک شرایط موجود کشور و محدودیت‌های ناخواسته، آن سهم خود را در گذر موفقیت‌آمیز از این گردنه تاریخی ایفا کند تا با هم‌افزایی ایده و عمل با مدیران و کارشناسان کلیه بخش‌های ذیربط به وضعیت بهینه تأمین منابع در حوزه راه و شهرسازی برای سال ۱۳۹۹ دست یابد.

طراحی سناریوهای مختلف در بودجه ۹۹ برای جلوگیری از غافلگیری
وی تصریح کرد: در همین راستا و در اجرای ماده ۲۰ ضوابط مالی تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ که ساماندهی واولویت‌بندی طرح‌ها براساس چارچوب‌‌های مشخص ابلاغی سازمان برنامه توسط دستگاه‌های سیاست‌گذار و مجری انجام می‌شود، این وزارت برای دستیابی به اهداف تعریف شده؛ ضمن رعایت دسته‌بندی موضوع ماده مذکور ضوابط ابلاغی، طرح‌ها و پروژه‌های خود را با لحاظ محورهای مؤثر (ازجمله پیشرفت فیزیکی، توسعه راههای منتهی به مرز و اتصال به پسکرانه، نقش ترانزیتی در کریدور‌های بین‌المللی ایران، محرومیت‌زدایی و برخورداری تا سطح میانگین کشوری و توسعه متوازن حمل‌ونقل، ارتقاء ایمنی، قرار گرفتن در کریدور‌های توسعه‌ای، عملکرد و نقش ملی یا استانی، نظر خبرگان و سایر پارامترها) و با رویکرد ایجاد قابلیت انعطاف‌پذیری در بودجه سال ۱۳۹۹ حوزه راه و شهرسازی متناسب با شرایط مختلف اقتصادی کشور، اولویت‌بندی کرده است.
وی در پایان گفت: در همین راستا؛ با همکاری همه مدیران و کارشناسان ستاد وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه سناریوهای مختلف برای استفاده از منابع محدود موجود طراحی شده تا تحت هیچ شرایطی دچار غافلگیری در مدیریت این حوزه حیاتی برای کشور نشویم.