بدخیم های سیاسی چه کسانی هستند؟
بدخیم های سیاسی چه کسانی هستند؟
حدود پنج ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در روز جمعه 11اسفند زمان باقی مانده است و شواهد نشان می‌دهد بخشی از طیف اصولگرا، از فضای بسته سیاسی حمایت می‌کنند و ابداً تمایلی به باز کردن فضا و افزایش مشارکت ندارند.

سرویس سیاسی جمله- حدود پنج ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در روز جمعه ۱۱اسفند زمان باقی مانده است و شواهد نشان می‌دهد بخشی از طیف اصولگرا، از فضای بسته سیاسی حمایت می‌کنند و ابداً تمایلی به باز کردن فضا و افزایش مشارکت ندارند اما بخشی دیگر از عقلای اصولگرا، برعکس بر این نظر هستند که لازم است اصلاح‌طلبان میانه‌رو را دعوت به مشارکت کرد.
اگر بخواهم از ابتکار «محمدرضا باهنر» بهره بگیریم باید بگوییم اصولگرایان بدخیم با باز کردن فضا مخالف هستند اما اصولگرایان خوش‌خیم باوری دیگر دارند.
محمد رضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام که چندی پیش اصلاح‌طلبان را مورد تهدید ضمنی قرار داد که باید در انتخابات مشارکت کنند، روز گذشته با خبرگزاری ایرنا مصاحبه کرد و بر باز کردن کنترل‌شده فضا و مشارکت اصلاح‌طلبان تأکید کرد.
وی در بخشی از این گفت‌وگو ضمن دفاع از تشکیل فراکسیون اقلیت قوی و قدرتمند در مجلس آینده، بار دیگر گفت: اصلاح‌طلبان در سطح بالا به دو بخش تقسیم شده‌اند؛ بخشی از آن‌ها عملاً دنبال تحریم انتخابات هستند؛ اسم این‌ها را می‌شود هنجارشکن یا هر چیز دیگری گذاشت. اما من اطلاع دارم که تعدادی دیگر از اصلاح‌طلبان مشهور کشور، باورشان این است که اگر بخواهند به قدرت برگردند، باید در انتخابات شرکت کنند. باید به «اصلاح‌طلبان خوش‌خیم» و سایر کسانی که حاضرند در چارچوب نظام کار کنند، میدان داد و از آن‌ها دعوت کرد. البته اگر برخی بخواهند قدرت را در خیابان‌ها و از طریق راهپیمایی و آتش‌زدن به‌دست بیاورند، مشخص است که با هسته سخت نظام روبه‌رو خواهند شد؛ این دیگر رقابت حزبی نیست بلکه رقابت با نظام است، اما برای کسانی که حاضرند پای صندوق رأی بیایند، باید تا حد امکان میدان را برای‌شان باز کرد.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا بین اصلاح‌طلبان طرفدار مشارکت در انتخابات، اعتدالیون و اصولگرایانِ هم‌طیف شما نقطه اشتراک وجود دارد، گفت: این‌ها فقط می‌توانند در یک نقطه با یکدیگر اشتراک داشته باشند، اینکه افراد خیلی تند و تیز به مجلس راه پیدا نکنند؛ در غیر این صورت، من هیچ‌گاه نمی‌توانم تصور کنم که آقای لاریجانی بتواند با تفکر اصلاح‌طلبی همراه و هماهنگ شود.
درخصوص این سخن بکر و این اصطلاح جدید چند نکته را باید متذکر شویم:
نخست این‌که جریان اصولگرایی و در صدر آن افرادی چون باهنر که به نوعی میانه‌روی سیاسی شهره بودند نیز در برخی بزنگاه‌ها شأنی برای مخالف قائل نیستند و حتی اصلاح‌طلبان را با اصطلاحاتی که اختصاص به عارضه و بیماری دارد، تقسیم‌بندی می‌کنند.
این رویکرد معنایی جز آن ندارد که اصولگرایان که از سوی برخی مخالفان سیاسی خود «تمامت‌خواه» لقب رفتند، هیچ سطحی در حوزه تقسیم قانونی قدرت، برای مخالفان سیاسی خود قائل نیستند و اگر در زمان انتخابات، سراغی از آنان می‌گیرند یا وانمود می‌کنند که با حضور آنان مشکلی ندارند، تنها به انگیزه گرم‌کردن تنور انتخابات است آن هم با این هدف که بتوانند تنور انتخابات را گرم کنند و به هدف خود برسند و در نهایت و پس از یک روزی شیرین، پُز یک انتخابات پرشور را به رقیب بدهند.
اطلاق خوش‌خیم و بدخیم که به بیماری‌های لاعلاج و سرطان اختصاص دارد به گروه‌های سیاسی که عمدتاً حُسن نیت خود را نشان داده‌اند از سوی کسی چون باهنر که جزو میانه‌روهای جناح حاکم است، به‌خوبی گویای این حقیقت است که فضا برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به هیچ روی، مهیا نیست و اصلاح‌طلبان اگر تصمیم به ترک کامل فضای انتخابات بگیرند، مقصر آن افرادی چون باهنر هستند.
جای تأسف است زمانی که محمدرضا باهنر اصلاح‌طلبان را به خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌کند دیگر از امثال نبویان و مجتبی ذوالنور چه توقعی می‎توان داشت ؟
نکته مهم بعدی که جناب باهنر به آن توجهی ندارد این است که اساساً مشارکت در انتخابات امری فرایندی است و این‌گونه که محمدرضا باهنر تهدیدی بکند و اَنگی بزند یا فردی دیگر توصیه‌ای بکند حاصل نخواهد شد. مشارکت قابل‌قبول مردم در انتخابات زمانی حاصل خواهد شد که مجموعه آن فرایندها، گام به گام انجام شده باشد.
توقع از مشارکت مردم یا احزاب منتقد در زمانی که تقریباً هیچ کدام از فرایندهای مورد نیاز برای مشارکت انجام نشده است، امر به محال است به‌ویژه این‌که محمدرضا باهنر تلاش دارد آن را با ادبیاتی ویژه و بی‌سابقه طرح کند که قطعاً به نتیجه نخواهد رسید.
نکته آخر این‌که به باور ما بدخیم‌های سیاسی نه اصلاح‌طلبان که اصولگرایانی هستند که چنین انسداد سیاسی را به کشور تحمیل کردند و در شرایطی که همواره ادعا داشتند با حذف رقبا و یک‌دست کردن حاکمیت، از پس حل مشکلات بر می‌آیند امروز حتی در درک عمق مشکلات هم
عاجز ماندند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی