بدهی ۴۸۷ میلیارد تومانی راه آهن به شرکت پخش تسویه شد
بدهی ۴۸۷ میلیارد تومانی راه آهن به شرکت پخش تسویه شد

  بدهی شرکت راه آهن بابت سوخت دریافتی لوکوموتیوها با مطالبات این شرکت بابت صرفه جویی در مصرف سوخت با تصویب هیئت دولت تسویه شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیئت دولت در خصوص تسویه بدهی‌های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با طلب راه آهن از […]

 

بدهی شرکت راه آهن بابت سوخت دریافتی لوکوموتیوها با مطالبات این شرکت بابت صرفه جویی در مصرف سوخت با تصویب هیئت دولت تسویه شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیئت دولت در خصوص تسویه بدهی‌های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با طلب راه آهن از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به وزرای راه، نفت، اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد. بر اساس مصوبه دولت، بدهی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به مبلغ ۴۸۷ میلیارد تومان به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تا پایان سال ۱۳۹۹، تسویه و شرکت‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف‌اند تسویه مندرج در تصویب نامه هیئت وزیران را حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ در صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ خود اعمال کنند. این مصوبه به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بوده و در راستای تسویه بدهی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بابت بهای سوخت دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از یک سو و تهاتر آن با بدهی شرکت راه آهن بابت سوخت مصرفی لکوموتیوها بوده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

بهار ۱۴۰۰ و افزايش محسوس شاخص‌های

فرودگاهی کشور

رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران از افزايش چشمگير نشست و برخاست، اعزام و پذيرش مسافر و ارسال و پذيرش بار در فرودگاه‌های کشور طی بهار ۱۴۰۰ نسبت به سه ماه نخست سال گذشته خبر داد. سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بهار امسال در مجموع ۷۷ هزار و ۲۱۱ نشست و برخاست با اعزام و پذیرش حدود شش میلیون مسافر و جابه جایی بیش از ۵۲ هزار تن بار در فرودگاه‌های کشور انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در نشست و برخاست ۶۸ درصد در اعزام و پذیرش مسافر۴۳ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۶۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. امیرمکری با اشاره به افزایش ۶۵ درصدی نشست و برخاست و رشد ۴۰ درصدی جابه جایی مسافران پروازهای داخلی در بهار ۱۴۰۰ از افزایش ۱۰۰ درصدی این شاخص‌ها در پروازهای بین المللی خبر داد. وی همچنین تعداد پروازهای فرودگاه‌های کشور طی خرداد امسال را ۲۸ هزار و ۴۷۶ سورتی با جابه جایی حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر و ۱۹ هزار تن بار اعلام کرد و افزود: این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست ۲۹ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۱۱ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۲۱ درصد افزایش داشته است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: پروازهای فرودگاه های تحت مالکیت شرکت در خرداد امسال نسبت به ماه اردیبهشت در نشست و برخاست ۲۱ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۳۴ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۳۶ درصد افزایش یافته است. وی همچنین با اشاره به اینکه پروازهای عبوری خرداد ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۶۶ درصد افزایش یافته است، افزود: خرداد ۱۳۹۹ در مجموع ۵۳۷۳ پرواز عبوری داشتیم که خرداد امسال به ۸۹۳۸ سورتی رسیده است. همچنین پروازهای عبوری بهار ۱۴۰۰ درمجموع ۳۰ هزار و ۴۴۸ سورتی بوده که نسبت به بهار ۱۳۹۹ رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

 

معاون امور بندری سازمان بنادر:

بسیاری از تعرفه‌های بندری در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکرده است

معاون امور بندری سازمان بنادر گفت: بسیاری از تعرفه‌های بندری در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکرده است. فرهاد منتصر کوهساری در رابطه با تعرفه‌های خدمات بندری در سال جاری و اینکه چه مسائلی در رابطه با تدوین تعرفه‌ها در این بخش مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ تمامی مراحل استصوابی را پشت سر گذاشته و به تمامی بنادر کشور جهت اجرا ابلاغ شده و هم‌اکنون فعالیت‌ها بر این اساس، در حال انجام است. وی ادامه داد: در سال جاری بسیاری از تعرفه‌های سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به سال گذشته از قبیل تعرفه‌های مترتب بر کشتی و THC ( نرخ تخلیه و بارگیری کانتینر) هیچ گونه تغییری نداشته است.

 

افزایش تعرفه‌ها بر اساس ۳ شاخص

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در برخی بخش‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز، حقوق کارگران و نرخ تورم، افزایش تعرفه مدنظر قرار گرفته است، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی سعی کرده است، علاوه بر صرفه و صلاح بخش‌های خصوصی فعال در بنادر کشور به صرفه و صلاح صاحبان کالا توجه ویژه‌ای داشته باشد. کوهساری با اشاره به اینکه در مجموع می‌توان اعلام کرد یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین فعالیت‌هایی که در سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌شود، تعیین تعرفه‌های خدمات دریایی و بندری است، گفت: چنانچه فعالیت بخش خصوصی فعال با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهد مقرون به صرفه نباشد، قدرت سرمایه‌گذاری در بنادر کشور کاهش پیدا می‌کند و بنادر کشور دیگر امکان ارائه خدمات مطلوب را نخواهد داشت.

 

افزایش چشمگیر تعرفه‌ها؛ عامل کاهش قدرت رقابت پذیری بنادر

وی افزود: اگر افزایش تعرفه‌های خدمات دریایی و بندری افزایش چشمگیری داشته باشد، ضمن اینکه از قدرت رقابت پذیری بنادر با بنادر منطقه‌ای کاسته خواهد شد، هزینه صاحبان کالا نیز افزایش پیدا می‌کند. معاون امور بندری و دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه تعرفه گذاری مناسب در حوزه امور خدمات دریایی و بندری موجب می‌شود علاوه بر افزایش بازدهی اقتصادی برای فعالان اقتصادی، نیازهای سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: به طور حتم قیمت گذاری بهینه خدمات بندری و دریایی موجب ارتقا عملیات تخلیه و بارگیری و پهلودهی امن برای شناورها خواهد شد.

 

گمرک ابلاغ کرد؛

الزام به ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده

در برابر واردات، لغو شد

مدیرکل واردات گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی الزام به ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده برای واردات کامیون های دست دوم اروپایی را لغو کرد.  علی وکیلی مدیرکل واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد که ارائه گواهی اسقاط کامیون‌های فرسوده در برابر واردات کامیون‌های زیر ۳ سال ساخت، در صورت صرف نظر واردکننده از دریافت تخفیف ۲۵ درصدی عوارض گمرکی، الزامی نیست. در این بخشنامه آمده: در صورت عدم ارائه گواهی اسقاط در طول فرآیند انجام تشریفات گمرکی و قبل از ترخیص کامیون‌های مورد نظر به شرط پرداخت کامل حقوق ورودی و عدم احتساب تخفیف سود بازرگانی ۲۵ درصد، پذیرش و ترخیص کالا با رعایت کامل سایر مقررات بلامانع است. بدیهی است با توجه به انتقال ارائه مجوز مزبور به قبل از شماره گذاری، در صورت ارائه مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مهلت ماده ١٣٥ قانون امور گمرکی و با رعایت سایر مقررات استرداد تفاوت حقوق ورودی به میزان تخفیف پیش بینی شده میسر است.

گفتنی است بر اساس بند ث ماده ٣٠ قانون احکام دائمی کشور، واردات کامیون‌های زیر ۳ سال ساخت اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در صورتی که منجر به صدور گواهی اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده به ازای هر یک دستگاه وارداتی می‌شود، از تخفیف ۲۵ درصدی عوارض گمرکی برخوردار خواهد شد.