ماهور مهراد / ضرر شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان به علت همهگیری ویروس کرونا ۳۱۴ میلیارد دلار (حدود ۲۴۰ میلیون یورو) براورد شده است. این رقم ۲۵ درصد نسبت به ارزیابی قبلی یاتا که ۲۴ مارس منتشر شد، بالاتر است و نشان دهنده سقوط ۵۵ درصدی درآمدهای حاصل از حمل و نقل مسافران […]
ماهور مهراد /
ضرر شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان به علت همهگیری ویروس کرونا ۳۱۴ میلیارد دلار (حدود ۲۴۰ میلیون یورو) براورد شده است. این رقم ۲۵ درصد نسبت به ارزیابی قبلی یاتا که ۲۴ مارس منتشر شد، بالاتر است و نشان دهنده سقوط ۵۵ درصدی درآمدهای حاصل از حمل و نقل مسافران را نسبت به سال گذشته است. درواقع همهگیری بیماری کوید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا عملا حمل و نقل هوایی را چه داخل کشور و چه در سطح جهان فلج کرده و شرکتهای هواپیمایی قدرت پیشبینی خود را از زمان لغو محدودیتها به دلیل مشخص نبودن زمان مرتفع شدن کرونا از دست داده اند و این زنگ خطری برای این شرکت هاست چراکه با استمرار رکود پروازی، امکان حیات ایشان زیر سوال می رود و دولت ها نیز ممکن است پول کافی برای حمایت از این سنعت نداشته باشند.
این پیش بینی ها در کشور ما پر ریسک تر نیز هست چراکه اساسا اقتصاد ایران وابسته به درآمدهای نفتی است و با تحریم ها و سپس کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر، شرکت های هوایی با زیان غیرقابل جبرانی مواجه شده اند.
حالا اما مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست معاون اول رئیسجمهور که با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی برگزار شده، از کاهش ۸۵ درصدی عملیات پرواز عبوری خبر داد و گفت: چنانچه روند فعلی ادامه دار باشد،احتمال کاهش۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومانی درآمدهای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور در سال جاری وجود دارد.
سیاوش امیرمکری با اشاره به این که شرکت فرودگاهها ۱۰۰ درصد دولتی و بصورت درآمد-هزینه ای اداره می شود،گفت: منبع درآمدی ما عبارت است از منابع حاصل از پروازهای عبوری که ۶۵ درصد از درآمدهای شرکت را شامل می شود، درآمدهای حاصل از ارایه خدمات فرودگاهی به شرکتهای هواپیمایی و مسافران که ۲۵ درصد از درآمدها را به خودش اختصاص می دهد و ۱۰ درصد دیگر سایر درآمدهای شامل اجاره اماکن فرودگاهی و ارایه سرویسهای عملیات هوانوردی به فرودگاههای غیر مالکیتی شرکت است.
وی در ادامه به توضیح مصارف و هزینههای شرکت فرودگاهها پرداخت و گفت: هزینههای جاری راهبری فرودگاهها، خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات، رادارها و سیستمهای کمک ناوبری و ارتباطی و اجرای پروژه های توسعه، نوسازی و بهسازی فرودگاههای کشور از جمله مصارف شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور به شمار می رود.
امیرمکری با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: ایمن سازی فضاهای ترمینالی و فرودگاهی در شرایط کرونا هزینههای قابل توجهی به شرکت تحمیل کرد. وی با بیان این که در سال ۹۸ دو اتفاق ناگوار منجر به کاهش پروازها شد ، گفت: ابتدا سقوط هواپیمای اکراینی باعث کاهش پروازهای عبوری شد و در ادامه شیوع ویروس کرونا به کاهش پروازها دامن زد.
وی افزود: به طور میانگین در سال ۹۸ ،روزانه ۷۵۰ پرواز عبوری داشتیم و در سالهای قبل، گاه تا هزار و ۲۰۰ پرواز را هم تجربه کرده بودیم که با این دو اتفاق تعداد پروازهای عبوری به طور متوسط به ۱۳۰ پرواز کاهش یافت. یعنی در حدود ۸۵ درصد در عملیات پروازی کاهش داشته ایم.
احتمال کاهش ۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومانی درآمدهای شرکت
مدیرعامل شرکت فرودگاهها افزود: اگر این روند ادامه داشته باشد این موضوع باعث کاهش ۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومانی درآمدهای شرکت خواهد شد. او با اشاره به کاهش پروازهای داخلی گفت: در پروازهای داخلی نیز از ۵۰۰ پرواز روزانه در سال ۹۸ به ۱۲۰ پرواز رسیده ایم.
امیرمکری با بیان این که اجاره ۲ ماه اماکن متعلق به شرکت به بهره بردارانی که فعالیت اشان درترمینالها متوقف یا کاهش شدید داشته بخشیده شده است، اظهار کرد: چنانچه این شرایط ادامه پیدا کند حدود ۹۰ درصد درآمدهای شرکت از اماکن تحقق نخواهد یافت.
گفتنی است که انجمن شرکت های هوایی از وزیر راه خواسته است که شهرداریها برای چند ماه پیگیری وصول عوارض شهرداری را از شرکتهای هواپیمایی به تعویق بیندازند. همچنین در حوزه تأمین سوخت هواپیما پیشنهاد شد تأمین سوخت به صورت اعتباری باشد و شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در حوزه پیگیری مطالبات چند ماهی به شرکتهای هواپیمایی مهلت دهد.
استمهال اقساط بدهی بانکی شرکتهای هواپیمایی تا شش ماه آینده و معافیت در پرداخت سهم کارفرما تا خرداد ۹۹، همچنین معافیت در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، از دیگر مواردی بود که شرکتهای هواپیمایی پیشنهاد دادند. همچنین استمهال اقساط تسهیلات صندوق توسعه ملی برای چند ماه و اختصاص کمک به شرکتها به صورت تسهیلات بانکی با حداقل سود و اقساط بلندمدت از دیگر درخواست شرکتهای هواپیمایی برای حمایت از آنها است.
همچنین خواسته شده است، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نسبت به پیگیری مطالبات خود چند ماهی مهلت دهند، ضمن آنکه در حوزه عوارض فرودگاهی نیز تسهیلاتی برای شرکتهای هواپیمایی در نظر گرفته شود.
این در حالی است که امیرمکری درباره زیان شرکت ها افزود: با ادامه این روندازپیش بینی بودجه ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی سال جاری عملا ۸۰۰ میلیارد تومان تحقق خواهد یافت.
امیرمکری اضافه کرد: در طی این مدت تمام فرودگاههای کشور عملیاتی بوده اما به دلیل مدیریت هزینه، متناسب با آمار پروازی زمان فعالیت را کاهش دادیم علاوه بر این نیروی انسانی را از باب حضور شان در محل کار برابرمصوبات هیات محترم وزیران تعدیل کردیم.
اصلاح تعرفه عوارض
در حالی که در برآوردهای اولیه، میزان خسارت تا ۱۵ فروردین ۹۹ رقم ۲ هزار میلیارد تومان براورد شده اما حالا این زقم افزایش چشمگیری یافته است. امیرمکری درباره راه های برون رفت از این وضعیت با بیان این که جذب پروازهای عبوری نکته ای، است که باید در شرایط بعد از کرونا به آن پرداخت،گفت: همان طور که عنوان کردم از هزار و ۲۰۰ پرواز عبوری در سالهای ۹۳و۹۴درسال۹۸ به ۷۵۰ پرواز عبوری رسیدهایم که دلیل عمده آن هزینه بالای عوارض ناوبری هوایی در کشور است. بر اساس ماده ۶۳ قانون وصول این تعرفهها باید به تصویب هیات وزیران برسد. پیرو نامه ای که وزیر راه و شهرسازی به ریاست جمهور ارسال کردند، پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی تعیین وصول در دو بخش مطرح شده است. یکی از پیشنهادها این است که برای پروازهای عبوری تسهیلات و مشوقهایی در نظر گرفته شود، دراین صورت حضور شرکتهای هواپیمایی بزرگ در آسمان کشور افزایش خواهد یافت. وی افزود: پیشنهاد دیگر مربوط به توسعه هوانوردی عمومی در کشور است، برای این کار نیاز است تا عوارض و هزینه های هوانوردی عمومی تعدیل شود تا افراد برای ورود به این عرصه تشویق شوند و امیدواریم با دستور و مساعدت دولت این کار انجام شود.
گفتنی است که اداره فرودگاهها، راهبری، مدیریت و توسعه ۵۳ فرودگاه مالکیتی از ۷۰ فرودگاه غیر نظامی کشور، ارایه سرویسهای هوانوردی به پروازهای عبوری داخلی و خارجی، انجام عملیات وارسی پرواز دستگاههای کمک ناوبری با یک دستگاه هواپیمای فلایت چک از وظایف تعیین شده شرکت فرودگاهها به شمار می رود که با توجه به حجم وظایف، کمک به این بخش بسیار واجب خواهد بود.