برای «طبیب»، تعیین تکلیف نکنید!
برای «طبیب»، تعیین تکلیف نکنید!
صداقت توأم با واقع‌بینی دو شرط اولای درستی یک تحلیل است و ما نیز همواره تلاش کردیم این دو پیش‌نیاز را در تحلیلی که در صفحه دوم روزنامه «جمله» برابر شما خوانندگان گرامی قرار دادیم، رعایت کنیم و تحلیلی ننویسیم که فاقد یکی از دو شرط «صداقت» یا «واقع‌بینی» باشد.

سرویس سیاسی جمله، صداقت توأم با واقع‌بینی دو شرط اولای درستی یک تحلیل است و ما نیز همواره تلاش کردیم این دو پیش‌نیاز را در تحلیلی که در صفحه دوم روزنامه «جمله» برابر شما خوانندگان گرامی قرار دادیم، رعایت کنیم و تحلیلی ننویسیم که فاقد یکی از دو شرط «صداقت» یا «واقع‌بینی» باشد.
امروز نیر با رعایت همین دو شرط باید تأکید کنیم که «مسعود پزشکیان» در ابتدای مأموریتی بسیار دشوار با موانع بی‌شمار در مسیری پر از سنگلاخ قرار دارد و نباید این‌گونه تصور کرد که با عبور موفقیت‌آمیز از انتخابات دشواری که در ۸ و ۱۵ تیرماه پشت سر گذاشت، باید نفس راحت بکشد و خود را در خانه پیروزی تصور کند و همه مردم اعم از کسانی که به وی رأی دادند یا ندادند، کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا در قهر ماندند وظیفه ملی -میهنی و همچنین تعهد اخلاقی دارند کنار مسعود پزشکیان بمانند تا در اجرای مأموریت خود دقیق و بدون خطا عمل کند که فرصتی برای آزمون و خطا نداریم.
مسعود پزشکیان با همه آبرو و اعتبار خود به میدان آمد تا بیماری را درمان کند و کشوری را نجات دهد که در برخی زمینه‌ها دستاوردهایی خیره‌کننده دارد و در برخی زمینه‌ها، با بیماری‌هایی صعب‌العلاج و کشنده دست به گریبان است. اگر به این موارد، احتمال بالای قدرت گرفتن دونالد ترامپ در ریاست‌جمهوری آمریکا در ۱۵ آبان را بدهیم باید تصدیق کنیم چه راه دشواری پیش روی دولت چهاردهم است که بدون همراهی و همکاری همه جناح‌ها و احزاب سیاسی باز نخواهد شد.
حدود سه سال قبل و تنها چند ماه پس از پیروزی مرحوم شهید سید ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ که عکسی از وی و «احسان خاندوزی» در یک اتاق جراحی تیتر رسانه‌ها شد، همه از جراحی نوشتند که اقتصاد ملی برای زنده ماندن به آن نیاز داشت و ادعا کرده بودند که بیمار به دست جراحان حاذق سپرده شد.
چندی بعد که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حرکتی نزولی گرفت و رکود و تورّم تشدید شد، برخی رسانه‌ها نوشتند بیمار در زیر جراحی اقتصادی از دست رفت و پیامدهای منفی اقتصادی، نشانه مرگ بیمار زیر عمل جراحی است و حتی برخی در فضای مجازی مزاح می‌کردند که آنچه که انجام گرفته بود، نه جراحی اقتصادی که کالبدشکافی جسد اقتصاد ملی بود.
از این تحلیل‌ها و نظرها که بگذریم امروز سه سال از آن جراحی اقتصادی گذشته است و اقتصاد ملی به شدت بیمار است هرچند ما باور داریم که راه‌های درمان این بیمار، بسیار است و نخستین گام آن در همگرایی و همدلی دولت و ملت و پس از آن تعامل با جهان است.
نخستین گروه‌ها و طیف‌هایی که در کمک به مسعود پزشکیان باید همراه و همدل باشند، گروه‌های سیاسی مخالف و رقبای انتخاباتی‌اش هستند که در نهادی مهم و حیاتی چون مجلس شورای اسلامی، حضوری پررنگ دارند و لازم است مسیرهای قانونی را برای دولت مسعود باز کنند و موانع احتمالی را از سر راه وی بردارند.
این جریانات سیاسی نباید منطق «دیگی که برای من نمی‌جوشه بذار ……. » را شعار خود سازند و از همراهی و کمک به دولت چهاردهم به بهانه‌هایی چون اصلاح‌طلب بودن، سر باز زنند یا حتی مانند برخی مواقع در گذشته که دولت و مجلس از نظر خط و مشی سیاسی ناهماهنگ بودند، بر سر راه دولت سنگ‌اندازی کنند چون دود چنین اختلافاتی تنها به چشم مردم خواهد رفت و در آینده نیز از این رجال سیاسی، بدنامی در افکار عمومی خواهد ماند.
نکته مهم بعدی ما خطاب به اصولگرایان که بر ادامه مسیر مرحوم آیت‌الله رییسی تأکید دارند است. در صدق این نکته که رییس‌جمهور شهید در مسیر خدمت بود و در همین مسیر جان به جان آفرین داد و اجر شهید دارد، کسی تردیدی ندارد و این نکته که رییس‌جمهور فقید دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف داشت نیز غیرقابل انکار است اما این حقیقت را نیز نمی‌توان انکار کرد که رییسی در حوزه اقتصاد و معیشت، اقدام خاصی نکرد و اگر دیدیم در روز ۱۵ تیرماه، با همه حمایتی که شد مجموعه آرای حدوداً ۱۸ میلیونی شهید رییسی، ریزش داشت و حدود ۱۳ میلیون به سبد سعید جلیلی رفت، نشان از این دارد که شهروندان نیز در این بخش از عملکرد دولت سیزدهم ناراضی بودند و نباید به دولت بعدی آدرس غلط بدهیم و در پوشش ادامه مسیر آیت‌الله رییسی، برای اقتصاد و معیشت مردم طرحی جدید در دست نداشته باشیم.
امیدواریم همه آحاد مردم، ارکان قدرت و احزاب و جریانات سیاسی تلاش کنند تا دولت مسعود پزشکیان به مسیر مستقل خود برود و با توجه به صدق نیتی که در وی سراغ داریم و با توجه به صبر و تحمل مردم، یقین می‌دانیم مشکلات رفته‌رفته حل خواهند شد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی