برای مدیریت صحیح آب به داده‌های موثق و کافی برای تدوین برنامه‌های واقع‌گرایانه نیاز داریم
برای مدیریت صحیح آب به داده‌های موثق و کافی برای تدوین برنامه‌های واقع‌گرایانه نیاز داریم
بیست و دومین نشست اندیشگاه رضوی با تحلیل و بررسی کتاب «مدیریت آب» از انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این نشست که با حضور صمیمی نویسنده کتاب دکتر کامران داوری رئيس پژوهشکده آب و محيط زيست دانشگاه فردوسي مشهد همراه بود، جمعی از علاقمندان این موضوع راهبردی شنبه۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دکتر کامران داوری، استاد گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی در ابتدا با تشکر از اقدام اندیشگاه رضوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي در برپایی این نشست، اظهار داشت: مطالعات ما که در کتاب مدیریت آب منعکس شده است، نشان می‌دهد گسترده ‌شدن دخالت انسان در یک قرن اخیر، اثرات منفی بر منابع آب داشته و پایایی این سیستم‌ها را دچار مخاطره کرده است و باید توجه داشت که اثرات مثبت و منفی تصمیم‌گیری‌های مدیریتی برای توسعه اقتصادی-اجتماعی، مستقیما بر سیستم طبیعی بازتاب می‌یابد.
داوری تاکید کرد که مدیریت آب برای حفظ پایایی سیستم منابع-مصارف و يا بازيابي پايايي آن، نیازمند شناسایی زودهنگام این پیشرانه‌ها و واکنش نشان دادن به‌موقع و متناسب به آنها است که این واکنش، با تدوین هوشمندانه قواعد (قوانین و ضوابط) و برنامه‌های واقع‌گرایانه و مشارکت دادن کنشگران کليدي در فرآيند تصميم‌گيري و سياستگذاري ممکن می‌شود.
نقش اصولی داده و سنجش
رئيس پژوهشکده آب و محيط زيست دانشگاه فردوسي مشهد افزود: مدیریت آب برای هدایت برنامه‌های خود در دستیابی به اصلاح و یا تعدیل سیستم، نیازمند یک نظام پایش و ارزیابی راهبردی و عملیاتی است تا به کمک آن بتواند پیشرفت اقدامات یعنی بعد عملیاتی و همچنین مثمر ثمر بودن به معنای بعد راهبردی را بررسی و تحلیل کند.
استاد علوم و مهندسی آب خاطرنشان کرد: امروزه در ایران، برای مدیریت یکپارچه آب، باید بر مفاهیم و اهمیت پایش و ارزیابی و نقش اصولی داده و سنجش در مدیریت تاکید شود. برای اتخاذ تصمیمات صحیح در سطوح مختلف مدیریت یکپارچه آب، داده‌های اندازه‌گیری شده هم باید موثق و کافی باشد و هم متناسب با نیازهای گوناگون گردآوری شود.
سه اصل مدیریت آب
رئيس پژوهشکده آب و محيط زيست دانشگاه فردوسي مشهد تصریح کرد، در این راستا و برای تضمین پایایی به رسمیت شناخته شدن حقابه اکوسیستم از آب تجدیدپذیر و عدم قطعیت در برآوردهای آینده مسائلی چون تغییر اقلیم، تحولات اقتصادی، و رشد جمعیت ضروری است.
و همواره باید به سه اصل مهم توسعه عمودی کشاورزی و افزایش بهره‌وری این بخش، مدیریت جامع تقاضای آب با توجه به نقش مردم و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، و تبعیت بدون استثناء تمامی سیاست‌های مرتبط از آن، پایبند باشیم.
در ادامه با مدیریت دکتر علي‌اصغر محکي، دکتراي علوم ارتباطات و روابط بين‌الملل، به‌عنوان کارشناس، جلسه با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان بویژه درباره مسائل آب در شهر مشهد ادامه یافت که ‌در جریان این بحث‌ها نیز دکتر داوری بار دیگر بر اهمیت داده‌های موثق و کافی برای تدوین برنامه‌های واقع‌گرایانه تاکید کرد.
پایان این نشست با عکس دسته‌جمعی حضار و تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران انتشار کتاب مدیریت آب همراه بود.

  • نویسنده : جواد لگزیان