برای نخستین بار، حمل ریلی بیش از ۵هزار تن  کالای اساسی از امیرآباد
برای نخستین بار، حمل ریلی بیش از ۵هزار تن  کالای اساسی از امیرآباد

  زهرا ایران‌شاهی/ منطقه ویژه اقتصادى بندر امیرآباد در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد. این منطقه ویژه اقتصادى با داشتن اراضى وسیع پشتیبانى به مساحت ۱۰۶۰ هکتار، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال-جنوب و بهره مندى از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمى را در ابعاد ملى […]

 

زهرا ایران‌شاهی/

منطقه ویژه اقتصادى بندر امیرآباد در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد. این منطقه ویژه اقتصادى با داشتن اراضى وسیع پشتیبانى به مساحت ۱۰۶۰ هکتار، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال-جنوب و بهره مندى از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمى را در ابعاد ملى و منطقه اى به عهده گرفته است.
این در حالی است که توجهی که به این بندر و بنادر تجاری شمال کشور صورت گرفته، به اندازه توجه به بنادر جنوبی نبوده است و بیشتر، کاربریِ تفریحی این بنادر مدنظر بوده است. در حال حاضر اما سازمان بنادرودریانوردی بر آن است تا با توجه به اهمیت استراتژیکی دریای مازندران و وجود بازارهاى عظیم اطراف آن همراه با پتانسیل‌هاى اقتصادى و تجارى فراوان مانند استخراج و سواپ منابع انرژى،‌ حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت کالا توسعه مجتمع عظیم بندری امیراباد را مورد توجه ویژه قرار دهد. بنابراین انتظار می رود که این بندر با اجرای طرح توسعه در سال‌های آینده جایگاه شایسته‌ای را به ویژه با فعال‌تر شدن کریدور شمال جنوب و افزایش سرمایه گذاری در اراضی پشتیبانی در عرصه تجارت بین‌المللى ایفا کند. چراکه این بندر می تواند در زمینه خدمات غله، کالای عمومی، نفتی، رورو، کانتینری، نگهداری و پردازش کالا برای صاحبان کالا و بخش های دولتی به ارائه خدمت بپردازد.
این در حالی است که اتصال این بندر به شبکه ریلی می تواند خدمتی در جهت تسهیل و تسریع تجارت کالا قلمداد شود. بنابراین بر همین اساس دیروز برای نخستین بار ذرت به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی و بهره‌برداری از سیستم حمل‌و‌نقل چند وجهی از بندر امیرآباد به مقصد خراسان رضوی بارگیری شده است.
محمدصادق رنگ آور، معاون امور بندری و اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در اینباره اظهار داشت: بندر امیرآباد از بستر لازم جهت استفاده از حمل و نقل چندوجهی برخوردار بوده و ظرفیت ریلی و اتصال به شبکه سراسری راه‌آهن را دارد. بر این اساس بیش از ۵ هزار تن ذرت که از کشور روسیه با کشتی وارد بندر امیرآباد شد، توسط ۹۰ واگن طی رام های قطاری متعدد به مقصد خراسان رضوی بارگیری و ارسال خواهد شد.
گفتنی است که بندر امیرآباد پایلوت غلات شمال کشور است و قرارداد ساخت سیلوی نگهداری غلات با ظرفیت ۳۰ هزار تن در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد نیز خبر دیگری است که این روزها می تواند در جهت رشد این بندر بهره برداری شود. درواقع یک شرکت با انعقاد قراردادی به ارزش ۳۳۰ میلیارد ریال، سیلوی غلات با ظرفیت نگهداری ۳۰ هزار تن را در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد احداث خواهد کرد. قرارداد این سرمایه‌گذاری نیز به صورت B.O.T و در زمینی به مساحت تقریبی۷ هزار متر مربع اجرا خواهد شد و ساخت این سیلو دو سال به طول می انجامد.
مدیر بندرامیرآباد نیز دراینباره با اشاره به اینکه با بهره برداری از این پروژه برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود، خاطر نشان کرد: سرمایه گذار در این قرارداد متعهد شده است سالانه بیش از ۲۱۰ هزار تن غلات در این سیلوها نگهداری شود.
اصل سعیدی پور افزود: در حال حاضر ظرفیت سیلوهای غلات منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ۴۷۰ هزار تن است که از این میزان ۲۳۵ هزار تن به بهره برداری رسیده و ۲۳۵ هزار تن دیگر در حال ساخت است.

فعالیت ۲۰ واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد
این در حالی است که پیش از این نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در اینباره گفته است که ۲۰ واحد تولیدی در بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری فعال است و هزار و ۸۰۰ نفر نیز در این واحدها اشتغال دارند.
محمد راستاد با اشاره به اینکه دراین بندر بیش از هزار هکتار زمین برای سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد و سازمان بنادر و دریانوردی نیز از سرمایه گذاران حمایت خواهد کرد، افزود: ۱۰ واحد جدید نیز با سرمایه گذاری بیش از هزار میلیاردریال دردست اجرا است.
وی بهره گیری از زیرساخت ها را برای توسعه صادرات ضروری دانست و اظهارداشت: در این بندر ۷,۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری وجود دارد که باید این ظرفیت برای صادرات بیشتر به کار گرفته شود
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مردم جهت اشتغال از انتظار به حقی برخوردار هستند، تأکید کرد این توقع باید با توسعه صادرات و سرمایه گذاری بخش خصوصی محقق شود. راستاد اظهارداشت: تمام جذب سرمایه گذاری باید با توجه به حفظ محیط زیست صورت گیرد.
گفتنی است که براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور رونق صنعت گردشگری دریایی به ویژه در بنادر شمالی کشور از برنامه های جدی در بنادر است و سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این نیز اعلام آمادگی کرده تا برای تقویت کارکرد گردشگری در بنادر ایران و خرید ناوگان مسافری دریایی تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. اقدامی که هم اکنون نیز در جریان است.
همچنین لازم به توضیج است که این منطقه در سه فاز با ۳۴ پست اسکله طراحی شده‌است که اکنون فاز اول آن تکمیل شده‌است. این منطقه همین حالا هم زیرساخت حمل و نقل مدرن و چند وجهی دارد که بازار مصرف کشورهای مستقل همسود با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر را فراهم آورده و توانسته نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای ایفا نماید. اما عملیات احداث این مجتمع بندری از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است و استعداد این بندر باعث شد در سال ۱۳۷۶ از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب برسد. این در حالی است که پس از پنج سال تلاش، اولین نشانه‌های بندری بزرگ پدیدار شد و در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ فاز اضطراری بندر بدست رحمان دادمان، وزیر وقت راه و ترابری افتتاح شد.
از ویژگی های منحصر بفرد این بندر این است که بزرگترین بندرنسل سوم حاشیه دریای خزر است که از اسکله منحصر بفرد رو – رو ریلی نیز برخوردار است. بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷٬۵ میلیون تن، ۱۰۶۰ هکتار اراضی پشتیبانی جهت سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف، برخورداری از تجهیزات مدرن دریایی و بندری به عنوان پایلوت غلات شمال کشور و حلقه اصلی اتصال کریدور راه‌گذر بین‌المللی شمال–جنوب نیز از دیگر ویژگی های این بندر است که باعث شده با موقعیتی استراتژیک، نقش مهمی در تجارت کشور ایفا کند. امید که سایر بنادر شمال کشور نیز رویه ای همانند بندر امیرآباد را در راستای تسهیل تجارت و رونق گردشگری منطقه ایفا کنند تا با رعایت اصول زیست محیطی حاکم بر این بنادر، بتوان رونق اقتصادی بیشتری نیز برای مردم این مناطق و کل کشور به ارمغان آورد.