برخوردهای خشونت‌آمیز به هیچ وجه  در امر حجاب جواب نمی‌دهد
برخوردهای خشونت‌آمیز به هیچ وجه  در امر حجاب جواب نمی‌دهد

یک استاد حوزه علمیه خواهران و دانشگاه با بیان اینکه حجاب قطعاً به آموزش، گفت و گو، پاسخ به شبهات، تربیت و درونی‌سازی نیاز دارد و آموزش آن از خانواده‌ها شروع می‌شود، تأکید کرد: برخوردهای خشونت‌آمیز به هیچ وجه در امر حجاب جواب نمی‌دهد. دکتر فریبا علاسوند عضو هیأت علمی پژوهشی مرکز مطالعات و تحقیقات […]

یک استاد حوزه علمیه خواهران و دانشگاه با بیان اینکه حجاب قطعاً به آموزش، گفت و گو، پاسخ به شبهات، تربیت و درونی‌سازی نیاز دارد و آموزش آن از خانواده‌ها شروع می‌شود، تأکید کرد: برخوردهای خشونت‌آمیز به هیچ وجه در امر حجاب جواب نمی‌دهد.
دکتر فریبا علاسوند عضو هیأت علمی پژوهشی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در گفتگو با جماران اظهار داشت: حجاب برای زن مسلمان جلوۀ بیرونی و نماد و سمبل است. من در اجلاس‌های مختلف زیادی با زنان مسلمان کشورهای اسلامی شرکت کرده‌ام. آنان درباره حجاب من می‌پرسیدند و من می‌گفتم: حرف من با شما بر اساس ظاهر است و باطن انسان‌ها را خدا می‌شناسد. در ظاهر کسانی که ما را در کنفرانس می‌بینند خیلی صریح متوجه می‌شوند که من زن مسلمان هستم اما شما را متوجه نمی‌شوند، چون حجاب نماد، پرچم، نشان و مدال مسلمانی من است. یعنی به لحاظ بیرونی، حجاب کارکردهایی دارد که وقتی یک زن مسلمان حجاب ندارد آن کارکردها را نخواهد داشت.
وی افزود: من این تعبیر را چند سال پیش از یکی از دوستان شنیدم و خیلی پسندیدم که زن محجبه یک مسجد متحرک است. لذا حجاب نشان است و چون یک نشان و علامت بیرونی برای مسلمانی است و نشان و علامت بیرونی دلالت‌های مبتنی بر عفت و پاکدامنی را به دیگران می‌رساند، به همین دلیل زمانی که جهان استکبار به دنبال از بین بردن جوامع مسلمان است اولین کاری که می‌کند این است که نمادهای مسلمانان را می‌زند. مثل اینکه هر چند درباره اربعین روایت داریم اما امروزه برای جامعه شیعه، اربعین یک نماد وحدت و عشق است؛ شعار خوبی ساختند که «حب الحسین یجمعنا» این حرف درستی است و زدن نمادها برای جریان‌های سیاسی مهم است.
این استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: پس از این جهت نمی‌گویم که حجاب هیچ وجهِ سیاسی ندارد و خوب نیست که روی آن کار کنیم، ولی پیش‌درآمد آن این است که اول یک زن مسلمان حجاب را به عنوان امر دینی بشناسد و از منازعه خارج کند. جهان استکبار هم روی حجاب بیشتر فشار می‌آورد تا روی نماد، این خیلی واضح است. به دلیل اینکه اگر در دنیا دو میلیارد مسلمان ساکت و بی‌علامت وجود داشته باشد که دین‌شان کاملاً خانگی و فردی است، برای آن‌ها بهتر است تا یک میلیون مسلمانی که بُعد سیاسی هم دارند. دنیای استکبار با امام حسین(ع) خیلی می‌جنگد تا غزالی. بنابراین حجاب قطعاً به آموزش، گفت و گو، پاسخ به شبهات، تربیت و درونی‌سازی نیاز دارد و آموزش آن از خانواده‌ها شروع می‌شود. لذا مجموعه‌هایی که شما نام بردید موظف هستند در این راستا کار کنند و برخوردهای خشونت‌آمیز به هیچ وجه در امر حجاب جواب نمی‌دهد.