برخی کشتی‌ها تا ۲ ماه در آب می‌مانند
برخی کشتی‌ها تا ۲ ماه در آب می‌مانند

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: برخی کشتی‌های حمل کننده کالای وارداتی تا دو ماه در آب می‌مانند و کالاهای آنها در بندرامام تخلیه نمی‌شود. محسن رضایی در حاشیه حضور در مجتمع بندری امام خمینی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این بندر یکی از مهم‌ترین بنادر کشور است که بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی […]

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: برخی کشتی‌های حمل کننده کالای وارداتی تا دو ماه در آب می‌مانند و کالاهای آنها در بندرامام تخلیه نمی‌شود.
محسن رضایی در حاشیه حضور در مجتمع بندری امام خمینی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این بندر یکی از مهم‌ترین بنادر کشور است که بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی کشور از طریق آن وارد کشور می‌شود، بیان کرد: بیشترین حجم صادرات محصولات پتروشیمی که بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی کشور را شامل می‌شود نیز از طریق بندرامام خمینی صادر می‌شود به همین دلیل این بندر برای ما بسیار مهم است.
وی ادامه داد: البته مشکلاتی ما در بندرامام خمینی داریم که این امر نشان می‌دهد ما علاوه بر درگیری با تحریم‌های کشورهای خارجی با تحریم‌های داخلی نیز درگیر هستیم. قطعاً تا زمانی که تحریم‌های داخلی را برطرف نکنیم برداشتن تحریم‌های خارجی نیز تأثیر چندانی بر حل مشکلات کشور نخواهد داشت حتی اگر همین امروز این تحریم‌های برداشته شود.
معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در بندرامام خمینی مشاهده می‌شود این است که برخی کالاهایی که وارد این بندر می‌شود میزان ماندگاری آنها در بندر بسیار طولانی مدت است و حتی برخی کشتی‌ها تا دو ماه روی آب می‌مانند و کالاهای آنها تخلیه نمی‌شود به دلیل مجوزهایی که باید برای ترخیص کالا دریافت شود و عدم هماهنگی که در این زمینه وجود دارد، زمان زیادی کالا در انبارها باقی می‌ماند. نتیجه این تاخیرها در ترخیص کالا از بنادر این است که کالا دیر به مردم برسد یا کالاهای صادراتی دیر به خارج از کشور برود.
رضایی وجود چنین تاخیرهایی را باعث زیان‌های بی شمار برای مردم و کشور دانست و گفت: تأخیر در تخلیه کالاها باعث افزایش قیمت و تورم کالاها در داخل کشور می‌شود.
وی با بیان اینکه هزینه‌های مدیریتی کشور نباید بر مردم تحمیل شود، اظهار کرد: همچنین این تأخیر در صادرات کالاهای تولیدی کشور نیز باعث تحمیل هزینه‌های تجاری برای بازرگانان می‌شود و این موضوع امکان رقابت آنها نسبت به رقبای خارجی خود کاهش می‌دهد.

‌ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:
هیچ فرودگاهی ‌شرایط نگران‌کننده‌‌ از نظر فرونشست زمین ‌ندارد
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: فرودگاه‌های بررسی شده توسط مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، به هیچ‌وجه شرایط نگران‌کننده‌ای از نظر فرونشست زمین ندارد.
‌سیاوش امیرمکری اظهار داشت: بر اساس توافق صورت گرفته بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در زمینه فرونشست زمین در ۱۰ فرودگاه کشور‌ در استان‌های مختلف، تحقیقات انجام می‌شود.
‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد:‌ حدود دو سال پیش، پیش‌بینی کارشناسان این بود که شاید چنین پدیده‌ای در فرودگاه‌های کشورمان اتفاق افتاده باشد یا در حال رخ دادن باشد، به همین دلیل با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، قراردادی منعقد شده تا آنها به بررسی وضعیت ۱۰ فرودگاه کشور‌ از نظر فرونشست زمین اقدام کنند.
وی افزود: در گزارش نهایی این مرکز، مشخص شده است در مناطقی که فرودگاه‌ها واقع شده‌اند، به هیچ‌وجه شرایط نگران کننده‌ای از نظر فرونشست زمین وجود ندارد.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با اشاره به اهمیت فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به عنوان پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور و همچنین پروژه بهسازی باند ۲۹ چپ این فرودگاه به عنوان مهمترین‌ پروژه سال ۱۴۰۰ صنعت فرودگاهی‌ افزود: درباره فرودگاه مهرآباد هم باید به موضوع فرونشست زمین دقت شود و پیش‌بینی‌های لازم در این باره صورت بگیرد.
استاندار سيستان و بلوچستان خواستار مجوز بهره‌برداري از فرودگاه سراوان شد
استاندار ويژه سيستان و بلوچستان با سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ديدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ در این دیدار که در دفتر سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد، در خصوص مجوز بهره برداری از فرودگاه سراوان، برقراری پروازهای برنامه‌ای از این فرودگاه، احداث ترمینال جدید فرودگاه زاهدان و اخذ مجوز مرز هوایی فرودگاه زابل بحث و تبادل نظر شد.
در این نشست همچنین حسین مدرسی خیابانی استاندار ویژه سیستان و بلوچستان خواستار بهره برداری از باند جدید فرودگاه زاهدان با توجه به رفع موانع شد.
علی جزینی‌زاده مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در فرودگاه‌های استان ارائه داد.
مترو کرج حالا حالاها راه‌اندازی نمی‌شود!
شهردار کرج گفت: برای بهره برداری از ایستگاه‌ چهارراه طالقانی تا ۴۵ متری گلشهر اگر همین امروز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم، حدود ۱۱ ماه زمان نیاز است.
مصطفی سعیدی سیرائی در گفت‌وگو با رادیو البرز با اشاره به اولویت‌های پیش روی شهرداری اظهار کرد: ساماندهی بودجه مهمترین اولویت شهرداری است چون برای تصمیم گیری در هر موضوعی لازم است که بودجه واقعی احصاء شده باشد.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: متاسفانه فرایند تصویب بودجه شهرداری کرج در سنوات گذشته واقعی نبوده و همین مشکلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: قطعا امسال برنامه‌ای برای افزایش بودجه نداریم و سعی داریم بر اساس بودجه واقعی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های پیش بینی شده را اولویت بندی کنیم.
وی در ادامه با اشاره به شرایط دشواری که شهرداری با آن مواجه است، توضیح داد: مشکلات اقتصادی، بدهی شهرداری و اعمال تحریم‌ها باعث شده شهرداری برای پیگیری اهداف خود با موانعی روبرو باشد.
این مسئول با اشاره به میزان بدهی شهرداری گفت: در حال حاضر شهرداری ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۴۰۰ میلیارد تومان آن بدهی به بانک شهر است و بخشی از آن هم به اوراق مربوط به قطار شهری، اتوبوسرانی، چک‌های صادر شده برای پروژه‌ها و … مرتبط است.
سیرائی به شفاف سازی در خصوص پروژه قطار شهری و تاخیر در بهره برداری از آن تاکید کرد: برای بهره برداری از ایستگاه‌های F تاK  یعنی از چهارراه طالقانی تا ۴۵ متری گلشهر اگر همین امروز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم، حدود ۱۱ ماه زمان نیاز است.
وی اضافه کرد: بدون شک تامین این اعتبار در شرایط فعلی کار ساده‌ای نیست به همین دلیل ممکن است بهره برداری کامل از این پروژه رساندن آن به مرحله مسافرگیری زمان بیشتری ببرد.
شهردار کرج در خصوص پروژه بزرگراه شمالی هم توضیح داد: تنها برای ساخت پل B۳  این پروژه بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و اگر ۴ هزار میلیارد مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تامین شود، بهره برداری از آن حداقل ۲۴ ماه زمان می برد.
وی اضافه کرد: پروژه بزرگراه شمالی مشکلات متعددی دارد که باعث شده روند تکمیل آن سرعت قابل قبولی نداشته باشد.