بررسی «جمله» از میزان خودکفایی ایران در صنعت هوایی؛ سازمان هواپیمایی کشوری به همه مقررات ایکائو پایبند است
بررسی «جمله» از میزان خودکفایی ایران در صنعت هوایی؛ سازمان هواپیمایی کشوری به همه مقررات ایکائو پایبند است

پیش از انقلاب، بیشتر تجهیزات ناوبری ساخت کشورهای غربی بودند که تا همین حالا نیز برخی از این تحهیزات کارکرد دارند اما با تحریم دوباره کشور توسط دولت امریکا متخصصان ایرانی توانستند تعمیر و نگهداری این تجهیزات را انجام دهند و در حفظ ایمنی و حیات صنعت حمل و نقل هوایی موثر بودند. عملکردی که […]

پیش از انقلاب، بیشتر تجهیزات ناوبری ساخت کشورهای غربی بودند که تا همین حالا نیز برخی از این تحهیزات کارکرد دارند اما با تحریم دوباره کشور توسط دولت امریکا متخصصان ایرانی توانستند تعمیر و نگهداری این تجهیزات را انجام دهند و در حفظ ایمنی و حیات صنعت حمل و نقل هوایی موثر بودند. عملکردی که اگر بیشتر از آن حمایت شود، می تواند منجربه مهندسی معکوس در ساخت بعضی از نیازهای این صنعت شود. اما به زعم کارشناسان این صنعت در حال حاضر نمی تواند خودکفایی در صنعت هوایی و یا ساخت هواپیما در داخل کشور را هدف قرار دهد.
به گزارش جمله؛ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در همین زمینه و در راستای بومی‌سازی تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی، سال گذشته قرارداد و موافقت‌نامه‌هایی به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد ریال در به امضا رساند. براساس این قرارداد که میان این شرکت، دانشگاه صنعتی اصفهان و شیراز منعقد شد، پنج سیستم کامل رادار MSSR مجهز به مدS توسط آن دانشگاه و صاشیراز ساخته و در پنج ایستگاه هوایی چابهار، بیرجند، کرمانشاه، آبادان و حدفاصل تبریز و زنجان نصب خواهد شد. همچنین افتتاح رادار ترمینال هوایی تهران در مجموعه راداری کوشک بزم و توانمندی در زمینه تعمیر قطعات موردنیاز صنعت از توانمندی‌های اخیر ایران درخصوص استانداردسازی صنعت هوایی است.

تاکید بر خودکفایی ایران در صنعت هوایی
این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز ضمن تأکید بر خودکفایی ایران در صنعت هوایی طی دهه‌های اخیر گفت: صنعت هوایی کشور از روزی که ترامپ کلید دوباره تحریم را زد همچنان در حال حرکت است و امروزه سازمان هواپیمایی کشوری در شرایطی قرار دارد که در حوزه حرفه‌ای گری تمامی مقررات ایکائو را رعایت می‌کند.
علی عابدزاده که در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس دانشکده هواپیمایی کشوری سخن می‌گفت، ادامه داد: دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری حدود هفتاد سال است که تأسیس شده و شناسنامه حمل‌ونقل هوایی در حوزه آموزش به شمار می‌رود. امیدواریم که تعداد دانشجویان این دانشکده به مرور با تدابیر مهندس اسلامی افزایش یابد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری دانشگاه و صنعت عجین شده است یادآور شد: تمام تلاش دولت در سال‌های اخیر این بوده که دانشگاه و صنعت را به هم پیوند بزند که درخصوص دانشکده صنعت هوایی این ویژگی وجود دارد.
عابدزاده تأکید کرد: در دوران پس از انقلاب دانشجویان همین دانشکده صنعت هوایی را حفظ کرده و زنده نگه داشته‌اند و تولیدات این دانشکده امروزه موجب خودکفایی نسبی در صنعت هوانوردی کشور شده است که امیدواریم دانشجویان جدید‌الورود نیز با تلاش و همت خود بر غنای دانشکده بیفزایند و موجب خودکفایی هرچه بیشتر کشور در صنعت هوایی شوند.
عابدزاده یکی از اهداف دانشکده را ایجاد رشته‌های جدید عنوان و تصریح کرد: در حوزه حرفه‌ایگری سازمان هواپیمایی کشوری تمام مقررات ایکائو را رعایت می‌کند. وی با اشاره به اینکه در صنعت هوایی ایستایی وجود ندارد توضیح داد: به رغم تمامی مشکلاتی که بر این صنعت در سالیان اخیر وارد آمده است امروز شاهد خودکفایی در صنعت هوایی کشور هستیم و از روزی که ترامپ کلید دوباره تحریم را زد صنعت هوایی ما همچنان پویا و فعال در حال حرکت است. عابدزاده یادآور شد: امروز در شرایطی هستیم که سخت‌ترین قطعات هواپیما را می‌سازیم و شاهد هستیم که دانشکده‌های معتبر در این حوزه گسترش یافته است.
گفتنی است که خرید هواپیما یکی از دستاوردهای مهم برجام بود اما دولت‌های مختلف برای ساخت هواپیما طرح‌هایی داشته‌اند اما به دلیل هزینه‌های بالا و مشکلاتی که وجود دارد تاکنون نتوانسته به موفقیت چندانی برسد. تصمیم برای ساخت و مونتاژ هواپیمای آنتونوف که به ایران ۱۴۰ تغییر نام داده شد نمونه‌ای از اقدام برای ساخت هواپیما در داخل است که به دلیل سقوط ۴ هواپیما از این دست پرواز آن ممنوع شد.
پس از این آزمون و خطاها، باید گفت که خرید هواپیما برای نوسازی ناوگان هرگز به این معنی نیست که دولت با توسعه فناوری و حمایت از متخصصان داخلی برای ساخت هواپیما و قطعات مورد نیاز در داخل مخالف است. چراکه ایران دانش، تکنولوژی و تجربه ساخت هواپیماهای کوچک تا سقف ۵۰ نفر و توان تعمیر و نگهداری این نوع هواپیماها را دارد اما به عنوان مثال هواپیماهای ایرباسی که ایران خریداری کرده از نوع ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفره است که در رده هواپیماهای مسافری پهن پیکر قرار می‌گیرند و به گفته کارشناسان نباید انتظار داشته باشیم با خرید این نوع هواپیما بسرعت به سازنده آن نیز تبدیل شویم و برای آن هزینه‌های سنگین بپردازیم.
نیاز به خرید هواپیما نیازی فوری در کشور است که نمی‌توان به بهانه ساخت در داخل، سال‌های سال آن را معطل کرد. از طرفی به این دلیل که صنعت هوایی از نظر امنیتی و اقتصادی یکی از نمادهای اصلی توسعه محسوب می‌شود ساخت ١٠ تا ٢٠درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد که با توان متخصصان داحلی هم اکنون امکان ساخت بعضی از قطعات فراهم شده است.
نکته آخر این است که فراموض نکنیم که توليد ناخالص داخلي در صنعت هوانوردي جهان بيش از ۲۴۰۰ ميليارد دلار و معادل ۳٫۴ درصد توليد ناخالص جهاني است، اين در حالي است كه بيش از ۲۵ هزار فروند هواپيماي تجاري در جهان وجود دارد و بيش از ۲٫۸ ميليارد نفر در سال از طريق حمل و نقل هوايي جابه‌جا و ۳۵ هزار كريدور در جهان وجود دارد.