با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه حمل ونقل دریایی برای اقتصاد کل کشور، حالا مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موضوعات راهبردی و مطالعات بازار در خصوص بندر چابهار و ضرورت ایجاد جاذبه در این بندر، گفته است که ایجاد مزیت و ارزش افزوده برای صاحبان کالا و مشتریان در بندر […]
با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه حمل ونقل دریایی برای اقتصاد کل کشور، حالا مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موضوعات راهبردی و مطالعات بازار در خصوص بندر چابهار و ضرورت ایجاد جاذبه در این بندر، گفته است که ایجاد مزیت و ارزش افزوده برای صاحبان کالا و مشتریان در بندر چابهار باید از اولویت ها باشد.
محمد راستاد که در جلسه بررسی موانع، مشکلات و ارائه راهکارهای توسعه ای بندر چابهار سخن می گفت، اظهار داشت: ایجاد جاذبه اقتصادی در بندر چابهار مستلزم ارتباط و افزایش تعامل با سایر بخش ها است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه « پروژه های زیربنایی باید در حداقل زمان در بندر چابهار تکمیل شود، افزود: به موزات اجرای سریع پروژه های زیربنایی و جمع شدن کار کارگاهی در بندر، پروژه های سرمایه گذاری نیز باید، به عنوان یک اولویت، به سرعت تعیین تکلیف و فعال شود.
راستاد با اشاره به الزام اجرای پروژه های خاص در بندر چابهار، گفت: بر اساس طرح جامع توسعه بندر، تا سال آینده باید عملیات اجرایی اسکله نفتی در بندر چابهار شروع شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تعمیرات اساسی انبار های بندر چابهار، تصریح کرد: انبار های موجود در بندر چابهار، فاقد استاندارد های لازم است و باید به سرعت، قوت و قدرت به انبارهای استاندارد تبدیل شود.
راستاد با تاکید بر « تامین ناجی جدید برای بندر چابهار «، در خصوص ایجاد جاده دسترسی بندر ، گفت: درصورتی که این طرح در وزارت راه تعیین تکلیف نهایی شود، سازمان بنادر به منظور متناسب سازی ظرفیت بندری با ظرفیت های جاده ای آمادگی کامل اجرای این پروژه در محدوده ۲۰ کیلو متر را دارد و همه اجزای آن اعم از انتخاب پیمانکار، منابع مالی مورد نیاز و تجهیز کارگاه توسط این سازمان تعیین و فراهم شده است.
همکاریهای بندری و دریایی ایران و الجزایر بررسی شد
هیأتی از مدیران وزارت حمل و نقل الجزایر در سفر به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) زمینههای توسعه همکارهای بندری و دریایی را با هدف اجراییسازی تفاهم خواهرخواندگی بین بندر امام(ره) و بنادر الجزایر را بررسی کردند.
عادل دریس؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به سفر دو روزه هیأت الجزایری به مجتمع بندری امام خمینی(ره) و دیگر بنادر خوزستان، گفت: در جریان این سفر مدیران وزارت حمل و نقل الجزایراز نزدیک امکانات و دستاورهای بنادر خوزستان را بازدید کرده و زمینه های همکاری بیشتر در زمینه مبارزه با آلودگی دریایی، تخلیه و بارگیری کشتی ها، مشارکت بخش خصوصی در توسعه روساخت ها را بررسی میکنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، تفاهم خواهر خواندگی بین بندر امام خمینی(ره) وبندربجایا الجزایر را، آغاز حرکت به سمت توسعه بیشتر همکارهای فنی در حوزه فعالیتهای بندری و دریایی برشمرده و افزود: در حال حاضر دو طرف در زمینه توسعه همکاری های آموزشی در مباحث بندری و انتقال تجربیات تأکید داشته اند.
مدیر بندر بجایا الجزایر نیز، توسعه همکاری بین بنادر دو کشور را هدف اصلی این سفر عنوان کرد و افزود: حمل و نقل دریایی، انتقال تجارب فنی و در نهایت افزایش سطح و حجم مبادلات بازرگانی از اهم توانمندی هایی است که می توان برای به فعلیت رساندن تفاهم خواهرخواندگی بین بنادر امام خمینی(ره) و بجایا بر روی آن تمرکز کرد.
مدیر بندر بجایا الجزایر اظهار امیدواری کرد: به دنبال بازدیدهایی که از بنادر ایران انجام میدهیم توانمندهای دریایی و بندری شناخته میشود و به دنبال آن نیز مبادلات تجاری و همکاری مشترک فنی و آموزشی افزایش می یابد.
وی در تشریح بازدید خود از بندر امام خمینی(ره) بیان داشت: این بندر به عنوان بندر کانونی تخلیه و بارگیری غلات، فرصتهایی را برای سرمایهگذارن بخش خصوصی، فرآوری مواد خام و ایجاد ارزش افزوده فراهم کرده است که به عنوان الگویی الهام بخش برای ما مغتنم و ارزشمند است و انتقال این تجربه ها به بنادر الجزایر و بهرهمندی از آنها، میتواند موجب گسترش همکاریها و فرصتهای بازرگانی بین دو کشور شود.
سازمان بنادر با حداکثر توان تخلیه و بارگیری کالاها را انجام می دهد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همین ارتباط گفت: با حداکثر توان نیازهای کشور را با ورود و خروج کشتی ها و تخلیه و بارگیری کالاها انجام می دهیم.
محمد راستاد در همایش معاونان برنامه ریزی و توسعه منابع این سازمان بنادر و دریانوردی، اظهارداشت: در حال حاضر کشف نیروی انسانی با استعداد، با انگیزه و دارای خلاقیت، باید از اولویت های معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع باشد و نسل جدید مدیریتی را برای پذیرفتن مسئولیت خطیر در پست های حساس آماده سازد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش میانگین سن مدیریتی در سازمان بنادر، مستلزم ارزیابی نظام مند نیروهای انسانی فعال در این سازمان است، گفت: نسل مدیریتی سازمان بنادر به جوانگرایی و به کارگیری مدیران خلاق، پر انرژی و با استعداد نیاز دارد.
مدبرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شرایط خطیر کشور در حوزه اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه و تاثیر آن به فعالیت های بندری و دریایی، خاطرنشان کرد: نظام و مردم از ما به عنوان متولیان پایانه های بندری انتظار دارند تا با حداکثر توان مان نیازهای کشور را با ورود و خروج کشتی ها و تخلیه و بارگیری محموله ها تامین کنیم.
وی همچنین، « کاهش هزینه ها « ؛ « ارتقای بهره وری « و « رقابت پذیری محصولات صادراتی با حداقل شدن هزینه ها در بنادر « را از دیگر انتظارات مردم و نظام عنوان و خاطرنشان کرد: سازمان بنادر در جهت حمایت از صادرات غیر نفتی برنامه های متعددی دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان اش بر « رعایت انضباط مالی» تاکید کرد و افزود: رعایت انضباط مالی مستلزم کنترل دقیق بودجه و جلوگیری از انحرافات بودجه ای است، از سوی رعایت صرفه جویی در شرایط سخت اقتصادی، یک اصل مهم برای سازمان بنادر محسوب می شود.
راستاد، تامین به موقع نیازهای منابع انسانی را یکی از مهم ترین چالش های این سازمان برشمرد و گفت: با توجه به خروج بسیار زیاد نیروی انسانی ناشی از بازنشستگی نیروهای متخصص این سازمان تا سال ۱۴۰۳ تامین، آموزش و ارتقای نسل جدید مدیریتی، از مهم ترین مسائل سازمان بنادر است.