برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ابر پروژه گذرگاه جنوبی تهران در سال ۹۹
برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ابر پروژه گذرگاه جنوبی تهران در سال ۹۹

    ماهور مهراد/ آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از کریدور‌های استراتژیک جاده‌ای کشور، با سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی قرارگاه خاتم، پیمانکاری قرارگاه و استفاده از توان بخش خصوصی، قرار بود تا پایان پارسال تحویل مردم ‌شود؛ اما اگرچه این کریدور جزو پروژه‌های عمرانی بود که عملیات ساخت آن در کشور طبق برنامه زمان‌بندی […]

 

 

ماهور مهراد/

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از کریدور‌های استراتژیک جاده‌ای کشور، با سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی قرارگاه خاتم، پیمانکاری قرارگاه و استفاده از توان بخش خصوصی، قرار بود تا پایان پارسال تحویل مردم ‌شود؛ اما اگرچه این کریدور جزو پروژه‌های عمرانی بود که عملیات ساخت آن در کشور طبق برنامه زمان‌بندی پیش رفت اما بیشتر به دلیل شرایط سخت اقتصادی کنونی کشور و البته بعضی کم کاری‌ها تاریخ افتتاح آن به تعویق افتاده است.
گیش از این سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم در این‌باره گفته است که با توجه به شرایط تحریم، قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا تلاش کرده است به دولت کمک کند و پروژه‌های عمرانی را تا جایی که می‌تواند فعال نگه دارد.
این در حالی است که آزادراه‌ها اخیرا بیشتر به صورت مشارکتی احداث می شوند و این مشارکت یا با بخش خصوصی و یا از طریق همکاری دولت با سپاه انجام می شوند. در حال حاضر قرارگاه خاتم ۱۱۰۰ کیلومتر آزادراه تکمیل کرده یا در دست احداث دارد که از این رقم ۴۰۰ کیلومتر تحویل شده، ۵۰۰ کیلومتر در دست احداث است و ۲۰۰ کیلومتر در دست مذاکره قرار دارد. از این ۱۱۰۰ کیلومتر آزادراه نیز خاتم در ۸۰۰ کیلومتر با وزارت راه و شهرسازی مشارکت کرده است.
یعنی قرارگاه خاتم در این ۸۰۰ کیلومتر بخشی از سرمایه‌گذاری را بر عهده داشته است. این در حالی است که آزادراهِ مورد بجث ما نیز دارای ۳۶۶ پل کوچک و بزرگ به طول ۲۲۵۴ متر و ۱۵ زیرگذر و روگذر به طول ۲۰۸ متر و در نوع خود پروژه بزرگی است. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در مسیر رفت دارای ۱۶ پارکینگ است و در مسیر برگشت نیز ۱۶ پارکینگ دارد.
حالا اما مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بازدید دیروز خود از آزادراه گذرگاه جنوبی تهران این پروژه‌ را یکی از مهمترین پروژه‌ها در سال جهش تولید در بخش حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌های کشور در سال ۹۹ دانست.
خیراله خادمی، در جریان بازدید خود از آخرین مراحل پیشرفت ابرپروژه آزادراه گذرگاه جنوبی تهران اظهار داشت: آزادراه گذرگاه جنوبی تهران و بهره‌برداری از آن در واقع یکی از مهم ترین پروژه‌های راهسازی کشور بوده که در اولویت خاصی قرار دارد.
وی افزود: این پروژه یکی از مهمترین پروژه‌های آزادراهی کشور به شمار می‌آید چرا که گلوگاه ترافیکی شرقی و غربی، هم اکنون از داخل شهر تهران و کرج و کل شهرهای اطراف این دو شهر بزرگ عبور می‌کنند. به همین خاطر تمام این مسیر گلوگاه برای ترانزیت شرق به غرب است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به واسطه این تلاقی و به خاطر ترافیک سنگینی که در این کریدور شرق به غرب عبور می کند در کنار ترافیک داخل پایتخت و استان البرز که حتی قزوین را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، این مساله در این محور ۱۵۰ کیلومتری تبدیل به یک گره شده که مردم را گرفتار کرده است.
وی افزود: این گره ترافیکی هم برای افرادی که قصد ورود به شهرهای ذکر شده را دارند و هم برای کسانی که صرفا از این شهرها عبور می‌کنند، مشکل ساز است. به شکلی که مردم باید ساعت ها بین کرج و تهران، در ورودی های این شهرها و حتی در مسیر به سمت قزوین و در مسیر شرق به سمت سمنان معطل شوند. این مساله به خصوص در پیک ترافیکی به یک معضل تبدیل شده و به همین واسطه راه حل این مشکل احداث گذرگاهی جنوبی تهران به صورت آزادراهی بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه احداث این آزادراه روند خوبی دارد، تصریح کرد: این آزادراه به طول ۱۶۰ کیلومتر از آبیک شروع شده و به شرق و آزادراه حرم تا حرم اتصال پیدا می کند. به این ترتیب ترافیک در طول این ۱۶۰ کیلومتر از کل مسیر فعلی خارج شده و آن را از قسمت جنوبی تهران و کرج عبور می دهد.
خادمی با بیان‌این‌که این آزادراه به شکل تقاطع‌های غیرهمسطح از روی کل آزادراه‌های منشعب شده تهران و کرج به سمت جنوب، غرب و شرق عبور خواهد کرد، اظهار داشت: حدود ۱۴ تقاطع غیرهمسطح بسیار بزرگ برای عبور این آزادراه از روی آزادراه‌هایی همچون تهران – قم، تهران – ساوه، کرج-قزوین و راه‌آهن‌هایی که به این سمت عبور می کنند، در این مسیر ساخته شده است.
وی افزود: در این ابر پروژه با احداث این تقاطع‌های غیرهمسطح طول ساخت حدود ۲۱۰ کیلومتر خواهد شد که عملیات جاده‌سازی روی آن به صورت شش خطه انجام می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره مبلغ برآورد شده برای احداث و تکمیل این پروژه گفت: مبلغ برآورد شده برای ساخت این پروژه حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان است. در این خصوص قرار است در این پروژه قراردگاه خاتم الانبیاء به عنوان سرمایه گذار ۷۰ درصد این مبلغ را تامین و مابقی به میزان ۳۰ درصد توسط دولت تامین شده تا ساخت این آزادراه به سرانجام برسد.
وی با اشاره به این که تا کنون نزدیک به ۲هزار میلیارد در این پروژه هزینه شده است، ادامه داد: امیدواریم به نسبت ۷۰ درصد قرارگاه خاتم الانبیاء و ۳۰ درصد دولت که تاکنون در این پروژه هزینه شده است، به همین ترتیب تا پایان پروژه مابقی اعتبار مورد نیاز توسط طرفین تامین شود.
خادمی در پایان گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۸۰ درصد است و برنامه ریزی انجام شده به شکلی است که این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های مهم بخش حمل‌ونقل و توسعه زیرساخت‌های کشور در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، به بهره‌برداری برسد.
گفتنی است که طبق سخنان پیشین وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز رئیس‌جمهور در تماس با ایشان بر تسریع در تکمیل و آماده افتتاح کردن آزادراه کنارگذر جنوبی تهران-چرمشهر-آبیک در آبان‌ماه سال جاری تاکید کرده است. محمد اسلامی دراینباره افزود: رئیس‌جمهور در این مکالمه احداث و تکمیل بخش میانی آزادراه قزوین-رشت در منطقه منجیل رودبار را نیز مورد تاکید قرار داد و رفع موانعی که موجب توقف طولانی و ترافیک می‌شود را خواستار شد.