ماهور مهراد/ شیوع جهانی ویروس کرونا و لغو دهها هزار پرواز در سراسر جهان، شرکتهای هواپیمایی را با چالشهای مالی جدیای مواجه کرد. حالا اما در آستانه برگزاری جلسه وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شرکتهای هواپیمایی در نامه سرگشادهای گفتهاند که آماده استقبال از مسافران همزمان با پایان قرنطینه […]
ماهور مهراد/
شیوع جهانی ویروس کرونا و لغو دهها هزار پرواز در سراسر جهان، شرکتهای هواپیمایی را با چالشهای مالی جدیای مواجه کرد. حالا اما در آستانه برگزاری جلسه وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شرکتهای هواپیمایی در نامه سرگشادهای گفتهاند که آماده استقبال از مسافران همزمان با پایان قرنطینه در برخی کشورهایی اروپایی هستند با این حال تاکید کردهاند که رعایت فاصله گذاری فیزیکی بین مسافران در هواپیما امکانپذیر نیست.
توماس رینارت، مدیر عامل انجمن صنایع هواپیمایی ارویا می گوید: فاصله گذاری اجتماعی نه ضروری و نه قابل اجراست. تدابیر و مقررات باید با سطح خطر متناسب باشد. برخی خطوط هوایی نیز گفته اند که یک صندلی بین مسافران فاصله خواهند گذاشت اما بعنوان نمونه مایکل اولری، مدیر عامل شرکت رایان ایر می گوید تنها در صورت جبران خسارت هایی که فاصله گذاری اجتماعی ایجاد می کند حاضر است فاصله گذاری در هواپیما را اجرا کند در غیر اینصورت با این شرایط که بین مسافران یک صندلی خالی بماند این شرکت از پرواز امتناع می کند.
این در حالی است که متخصصان بهداشت می گویند که خالی گذاشتن یک صندلی در هواپیما بین مسافران که حدود ۴۵ سانتیمتر بین دو مسافر فاصله ایجاد می کند به هیچ وجه با رعایت فاصله دست کم دو متری بین مسافران همخوانی ندارد. اگر خطوط هوایی بخواهند فاصله اجتماعی بهداشتی را رعایت کنند به این معنی خواهد بود هفت صندلی در اطراف مسافر باید خالی بماند.
حالا اما کمیسیون اروپا آماده می شود تا در روزهای آینده مجموعه مقرراتی را برای از سرگیری ایمن سفرهای هوایی وضع کند. اقداماتی مانند اجباری بودن ماسک زدن، ضدعفونی هواپیما و فاصله گذاری اجتماعی و باید دید که برای مهمترین چالش صنعت هوایی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماهاست چه راه حلی پیدا خواهد شد. این در حال است که رعایت نکات فوق و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی تنها راه کار مقابله مقطعی با ویروسی است که تا پیش از کشف واکسنش، نمی توان به مرتفع شدن مشکلات مربوط به آن امیدوار بود.
اخیرا مدیرعامل «هما» نیز اقدامهای این شرکت در خصوص کرونا را نیز یادآور شد و گفت: از ابتدای شیوع این ویروس در کشور، کارگروهی ویژه در سطح کلان در شرکت تشکیل شد که در این کارگروه تمامی موارد مربوط به پروازها و همچنین تامین سلامت مسافران «هما» و کارکنان مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی نیز در این راستا اتخاذ و برای اجرا به بخشهای ذیربط ابلاغ شد.
تورج دهقانی زنگنه به ضدعفونی روزانه ناوگان فعال «هما» اشاره کرد و گفت: از جمله تصمیمات این کارگروه، ضدعفونی ناوگان فعال «هما» بود که مقرر شد در راستای تامین امنیت سلامت عمومی مسافران پروازهای «هما»، تمامی ناوگان فعال، روزانه بعد و قبل از هر پرواز در تمامی ایستگاههای پروازی ضدعفونی شوند. همچنین بسته اقلام بهداشتی شامل یک جفت دستکش، یک عدد ماسک و دستمال ضدعفونی در تمامی پروازهای داخلی و بینالمللی که از فرودگاههای مهرآباد و حضرت امام خمینی(ره) و سایر ایستگاههای پروازی عملیاتی «هما» انجام میشود، به مسافران این پروازها ارائه میشود.
رئیس هیات مدیره و مديرعامل «هما» در خصوص انجام پروازهای فوقالعاده برای مراجعت هموطنان مقیم سایر کشورهای درگیر کرونا به کشور گفت: با انتشار ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و تقاضای هموطنان برای مراجعت به کشور و علیرغم وجود سختگیری سازمان هواپیمایی کشورهای مقصد و تاکید بر انجام پرواز یک طرفه، تاکنون چندین پرواز برای مراجعت هموطنان به کشور توسط «هما» انجام شده است.
او با اشاره به این که دریافت مجوز برای انجام این پروازها با سختگیریهای سازمان هواپیمایی کشوری مقصد همراه بود، تصریح کرد: با وجود سختگیریها، طی هماهنگیهای دو وزارتخانه امورخارجه و بهداشت، «هما» با برنامهریزی و دریافت مجوزهای لازم، چندین پرواز یک طرفه به کشورهای خاورمیانه، آسیا و اروپا انجام داد که با این پروازها هموطنان عزیزمان با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی وارد کشور شدند.
زنگنه در خصوص سایر اقدامات «هما» در ایام کرونا، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، در بخش سرویسهای غذایی مسافران «هما» کلاس، اکونومی، کادر پرواز و کارکنان بازنگری و تغییرات صورت گرفت. حذف وعده سرویس غذایی سرد و جایگزینی آن با میان وعده غذایی در تمامی پروازهای بینالمللی و همچنین حذف انواع غذاهای سرخ کردنی در برنامه فصلی پروازهای بینالمللی از جمله اقدامات در بخش سرویسهای غذایی مسافران بوده است.
افزایش مسیرهای داخلی پرواز در سال ۹۸
مديرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامههای آینده شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بعد از کرونا گفت: تا قبل از ویروس کووید ۱۹ برنامه کوتاه مدت «هما» افزایش شبکه پروازی داخلی بود به طوری که از اردیبهشتماه سال گذشته تا پایان سال ۱۳۹۸، تعداد پروازهای بیناستانی «هما» به بیش از ۶۰ مسیر پروازی افزایش یافت که این امر در راستای توسعه اقتصادی مناطق کمبرخوردار و بهرهگیری از امکانات پروازی برای این مناطق بود که با استقبال هموطنان مواجه شد.
او در خصوص افزایش تعداد مسیرهای «هما» در آینده اظهار کرد: با کاهش شیوع ویروس کرونا در آینده، افزایش مقاصد جدیدی را در اروپا، آسیا و خاورمیانه خواهیم داشت و این موضوع در کنار افزایش پروازهای بیناستانی داخل کشور خواهد بود.
گفتنی است که ۹۸ تعداد صندلی عرضه شده حدود ۳۷۷ هزار با ضریب ظرفیت مسافر ۶۷ درصد بوده که این میزان در ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۷۳ هزار صندلی و۶۶ درصد بوده است، به عبارتی دیگرهماعلاوه بر افزایش یک درصدی ضریب ظرفیت مسافر، در میزان صندلی عرضه شده ۳۹ درصد رشد داشته است.