برنامه‌های وزیر اقتصاد و مدیریت جدید سازمان بورس، امید را به بازار بازگردانده است
برنامه‌های وزیر اقتصاد و مدیریت جدید سازمان بورس، امید را به بازار بازگردانده است
نخستین مدیر عامل فرابورس ایران گفت: به دنبال ارائه برنامه‌های وزیر اقتصاد و تیم جدید مدیریت سازمان بورس، امید به بازار سهام بازگشته و همزمان با کاهش اثر ریسک‌های سیاسی، روند بورس نیز بیشتر تحت تاثیر مولفه‌های اقتصادی قرار گرفته است.

مصطفی امیدقائمی به رشد بازار سرمایه در ۲ روز پایانی هفته گذشته اشاره کرد و افزود: دولت باید اولویت و اراده فعالیت خود را در جهت اعتمادسازی دوباره در بازار سرمایه قرار دهد و حمایت‌ خود را برای بازگشت رونق به بورس به کار بگیرد و قوانین ابهام‌زا را در بازار سرمایه مورد تجدیدنظر قرار دهد.

اثر بودجه بر بورس

مصطفی امیدقائمی به تاثیرپذیری بازار سرمایه از لایحه بودجه اشاره کرد و افزود: همیشه از مهر ماه روند تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه آغاز می‌شود و کلیات آن پس از ارایه به دولت، برای تصویب تقدیم مجلس خواهد شد.

او با بیان اینکه ارقام عجیب مالیاتی و نرخ خوراک در لایحه بودجه باعث ایجاد نوسانات شدید در روند بورس می‌شود، گفت: در بسیاری از مواقع بندهای منفی گنجانده شده در لایحه بودجه، به تصویب نهایی نمی‌رسد اما این اتفاق تاثیر منفی خود را بر بورس می‌گذارد و بازار سرمایه را دچار چالش می‌کند.

امیدقائمی تاکید کرد: هر سال در چارچوب قانون بودجه،برخی نرخ‌گذاری‌ها و مالیات‌گذاری‌ها، به تدوین برخی آیین‌نامه‌ها مرتبط می‌شود، به این معنی که مجلس دولت را به تهیه این نوع آیین‌نامه‌ها ملزم می‌کند،این امر باعث می‌شود بعضا بین ۳ تا ۹ ماه شاهد تاثیر منفی بودجه بر بازار سرمایه باشیم.

مدیر عامل اسبق فرابورس ایران با اعلام اینکه در چند سال گذشته چالش‌های لایحه بودجه مشکلات بسیار زیادی را برای فعالیت شرکت‌های بازار سرمایه ایجاد کرده، یادآور شد: در چند سال گذشته در لایحه بودجه با مواردی مانند اعمال مالیات بسیار سنگین برای برخی از شرکت‌ها، نرخ گاز، برق و خوراک دست به گریبان بوده‌ایم، مواردی که به کلی باعث تغییر روند بازار سهام شد.

راهکاری برای رفع مشکل بودجه

او با ارائه راه‌کاری برای حل این معضل، افزود: سازمان بورس باید این معضل حاکم بر بازار را پیگیری کند تا برخی از موارد و بندهای دائمی و تاثیرگذار لایحه بودجه بر بورس در قانون دائمی گنجانده شود.

امیدقائمی ادامه داد: برای مثال اگر قرار است، قانون جدیدی برای مقوله مهم مالیاتی در نظر گرفته شود باید اجرای آن به ۳ سال بعد موکول شود، این اقدام مانع از بهم ریختگی ذهن فعالان بازار و تغییر روند معاملات بازار سهام خواهد شد.

نخستین رئیس هیئت‌مدیره بورس اوراق بهادار تهران، با اعتقاد بر این‌که باید به سهامداران فرصت تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بورس داده شود، گفت: اتخاذ هرگونه تصمیمی در لایحه بودجه باید از قبل اطلاع‌رسانی شود تا سهامداران از آن مطلع شوند و در صورت نبود تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس،به خروج از این بازار اقدام کنند.

اوبا بیان این‌که در قوانین دائمی نباید نرخ گاز، نرخ خوراک و نرخ برق براساس فرمول سالانه باشد بلکه باید طبق فرمول بلندمدت در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاران از قبل تکلیف خود را برای ورود سرمایه‌هایشان در بازار بدانند، گفت: از این طریق باید اقدامی صورت بگیرد تا لایحه بودجه تاثیری بر بازار نداشته باشد، در غیر این‌صورت بورس لطمه می‌خورد و دیگر نمی‌تواند ایفاکننده نقش خود در اقتصاد کشور باشد.

امیدقائمی به آسیب امنیت سرمایه‌گذاری در بورس و اعتماد به بازار سهام از لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: باید کاری کرد تا در قوانین بودجه تصمیم‌گیری درخصوص مسایلی مانند نرخ مالیات، نرخ برق، نرخ گاز و عوارض مالکانه که تاثیرگذار در روند بازار هستند، بلندمدت باشد و در قوانین بودجه غیرقابل تغییر باشند.