برنامه ساخت یک میلیون مسکن آماده شده است
برنامه ساخت یک میلیون مسکن آماده شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌های اجرایی را در خصوص قانون جهش تولید و تامین مسکن و هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد تهیه کرده‌ایم که در اولین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محترم جمهوری و دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه می‌کنیم. محمود محمودزاده اظهار کرد: بالغ بر ۵۳۴ هزار واحد مسکن ملی در حال […]

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌های اجرایی را در خصوص قانون جهش تولید و تامین مسکن و هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد تهیه کرده‌ایم که در اولین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محترم جمهوری و دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه می‌کنیم.
محمود محمودزاده اظهار کرد: بالغ بر ۵۳۴ هزار واحد مسکن ملی در حال احداث داریم و ۴۰ هزار واحد نیز بهره‌برداری شده است. پروژه‌های افتتاح شده بعضا بدون اتکا به منابع مصوب طرح اقدام ملی پیش رفت. به طور مثال حدود ۲۰۰۰ واحد توسط یک تعاونی در شهر سیرجان ساخته شد که از دولت زمین گرفتند و با خرید اوراق، تسهیلات دریافت کردند.
وی افزود: بخش دیگر، پروژه‌هایی است که در بافت فرسوه احداث شده که تسهیلات ۹ درصدی این مناطق را استفاده کردند و مابقی منابع از سوی مالکان تامین شد. این بخش سرفصل جداگانه‌ای با بانک مسکن دارد که حدود ۴۰ هزار واحد از طریق شرکت بازآفرینی معرفی شدند و برای ۲۰ هزار واحد تسهیلات پرداخت شده است. مدل سوم کسانی هستند که زمین گرفتند و بدون دریافت وام ساختند. این گروهها جلوتر از دیگر پروژه‌ها هستند و در مرحله بهره‌برداری قرار دارند.
محمودزاده تصریح کرد: برخی پروژه‌های اقدام ملی به صورت گروه‌های کوچک به مردم واگذار شده و ما فقط درخصوص مدیریت و بحثهای فنی کمک می‌کنیم. این افراد بعضا تسهیلات می‌گیرند و اگر نیاز نداشته باشند تسهیلات دریافت نمی‌کنند. همچنین تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های دولتی نیز شرایط خوبی دارند و جلو می‌روند.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۳۴ هزار واحد اقدام ملی در مراحل مخلتف اجرا هستند، گفت: امیدوارم با ابلاغ قانون جهش تولید که اخیرا به تایید نهایی شورای نگهبان رسیده گشایش‌های بیشتری در حوزه تسهیل‌گری در موضوعات مسکن ایجاد شود و همزمان با پروژه‌های نهضت ملی مسکن که جزو تعهدات دولت و طبیعتا وزارت راه و شهرسازی است به زودی شاهد جهش بزرگتری در تولید و عرضه مسکن باشیم.
وی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی اظهار کرد: ما برنامه‌های اجرایی را درخصوص قانون جهش تولید و تامین مسکن تهیه کرده‌ایم که در شرف نهایی شدن است و در اولین جلسه شورای عالی مسکن که به ریاست محترم جمهوری با شرکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در این حوزه تشکیل می‌شود این برنامه به جمع بندی و تصویب نهایی می‌رسد. احتمالا این جلسه تا پایان شهریورماه برگزار می‌شود.

ریزش قیمت مسکن در محله‌های هدف سفته‌بازان
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در محله‌هایی از تهران که دارای ماهیت سرمایه‌ای هستند با افت بیشتری نسبت به مناطق مصرفی مواجه شده است گفت: معتقدم تقاضای واقعی هیچگاه دچار رکود نمی‌شود و دولت از سازندگانی که در این بخش اقدام به ساخت و ساز کنند حمایت می‌کند.
محمود محمودزاده اظهار کرد: بهترین راه برای کاهش قیمت خانه این است که مسکن مصرفی احداث کنیم و بازار را از حالت سرمایه‌ای بیرون بیاوریم. یعنی به شکل هدفمند واحدهایی برای متقاضیان واقعی و واجد شرایط احداث کنیم.
وی افزود: یکی از دلایلی که دولت سیاست تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال را مطرح کرده این است که مسکن در استطاعت برای خانوارها ساخته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن در شش ماه گذشته به ثبات رسیده است گفت: اگر آمار را به تفکیک محلات بررسی کنیم می‌بینیم در بسیاری از مناطق تهران که ماهیت سوداگری دارد با کاهش قیمت‌های به مراتب بیش از میانگین کل مواجه شده‌ایم. بنابراین بازار در حوزه سرمایه‌گذاری که در تراز ارز و سکه قرار می‌گیرد کشش ندارد اما در بخش مصرفی شرایط متفاوت است.
محمودزاده تاکید کرد: بازار مسکن را از نظر ماهیتی باید به دو شاخه کلی تقسیم‌بندی کرد؛ یک بخش تقاضای واقعی است که به اعتقاد من یک فعالیت دائمی است و رکود ندارد. اگر سازندگان سودهای متعارف و منطقی را در نظر بگیرند همواره در بخش تقاضای واقعی، کار هست و دولت نیز با طرحهای تشویقی از سازندگان حمایت می‌کند.
وی، بخش دیگر را حوزه سوداگری بازار مسکن دانست و گفت: بازار سرمایه‌ای هم‌اکنون در رکود به سر می‌برد اما سر جای خودش است و کسی جلوی آن را نمی‌گیرد. موقعی که توجیه اقتصادی داشته باشد سرمایه‌گذاران به مناطقی که معمولا خرید و فروشهای سرمایه‌ای در جریان است ورود می‌کنند.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی اعلام کرد:
گسل کشف‌رود، گسل مسبب زلزله ۵.۲ قوچان
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام جزئیاتی از زلزله ۲/۵ قوچان در خراسان‌رضوی بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای شهری و روستایی تاکید کرد.
علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیایی از زلزله ۵/۲خراسان رضوی که دیروز ۲۲ شهریور ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه در عمق ۶ کیلومتری و به فاصله ۳۱ کیلومتری قوچان، ۳۶ کیلومتری چاپشلو و ۴۳ کیلومتری چکنه و در فاصله مستقیم ۶۸۶ کیلومتری تهران به وقوع پیوست را اعلام کرد.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف آن، ۷ شهر با جمعیتی معادل ۱۳۵ هزار و ۵۱۱ نفر و ۴۳۴ آبادی با جمعیتی معادل ۱۳۵ هزار و ۱۰۶ نفر تحت‌تاثیر زلزله قرار گرفتند.

خسارت‌ها جزئی است
عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳۷۰ هزار و ۶۱۷ نفر جمعیت ساکن شهری و روستایی در محدوده شدت محسوس زلزله ۲/۵ قوچان برآورد شدند، افزود: بر اساس برآوردهای اولیه انتظار می رود در محدوده ۵ آبادی نزدیک به رومرکز زلزله، خسارت نه چندان بالائی رخ دهد.
بیت‌اللهی جمعیت شهری و روستایی را در فاصله ۵۵ کیلومتری از مرکز زلزله معادل ۳۲۵ هزار و ۸۵۸ نفر برشمرد و گفت: دراین محدوده تعداد کل واحدهای مسکونی ۸۹ هزار و ۶۶۴ نفر گزارش شده است که از این تعداد ۶۳ هزار و ۶۰۹ واحد فاقد اسلکت هستند.
به گفته وی، گسل مسبب زلزله ۵/۲ قوچان، قطعات و شاخه‌های موازی با گسل لرزه‌زای کشف‌رود مجاورت رومرکز زلزله باشد که جنبایی آن سبب رخداد زلزله ۵.۲ قوچان استان خراسان رضوی شده است.

مردم مراقب ‌پس‌لرزه‌ها باشند
بیت‌اللهی توضیح داد: زمین‌لرزه‌های ۱۵ سال اخیر در منطقه معرف لرزه‌خیزی بالای آن محدوده را دارد. بر اساس داده‌ها در ۱۵ سال گذشته تعداد  ۵۰۹ زلزله با بزرگی ۲/۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله ۲/۵ دیروز ۲۲ شهریور قوچان ثبت شده است. از این تعداد، ۲زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۹ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.
وی در بیان پیشنهادهای مرکز برای رویارویی با زلزله‌های دیگر، گفت: در هنگام رخداد زلزله و بعد از آن با حفظ و رعایت ملاحظات آموزشی، ساکنان و مسئولان، مراقب پس‌لرزه‌ها باشند. همچنین ارتقای کیفی ساخت‌وساز و به‌ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله، پیوسته دنبال شود. بیت‌اللهی همچنین بر آموزش‌های عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله برای عموم مردم تاکید کرد.