ماهور مهراد / امسال از سوی مقام معظم رهبری بهعنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده است. ۱۰۰ درصد این ناوگان ریلی در فروردین امسال در شرکتهای داخلی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۴۳ درصد رشد نشان میدهد. این در حالی است که در فروردین ماه سال جاری در […]
ماهور مهراد /
امسال از سوی مقام معظم رهبری بهعنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده است. ۱۰۰ درصد این ناوگان ریلی در فروردین امسال در شرکتهای داخلی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۴۳ درصد رشد نشان میدهد. این در حالی است که در فروردین ماه سال جاری در مجموع ۵۰ دستگاه واگن باری، ۲ دستگاه واگن مسافری،۲ دستگاه لکوموتیو در ۴ شرکت داخلی تولید شد و ۲ دستگاه لکوموتیو پس از بازسازی کامل وارد شبکه ریلی کشور شدند.
حالا روز چهارشنبه دهم اردیبهشتماه با حضور وزیر راه و شهرسازی در ایستگاه راهآهن تهران ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی به بهرهبرداری رسیده است. محمد اسلامی در این برنامه از توسعه ۱۲۰۰ کیلومتری شبکه ریلی تا پایان دولت خبر داد و گفت: سهم ریل از ترانزیت کالا افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه گفت: هدفی که ما در سال جهش تولید دنبال میکنیم را شاید بتوان در این شعار معنادار بیان کرد که سال ۹۹ برای راهآهن جمهوری اسلامی ایران سالی است که بهینهتر، ایمنتر، سریعتر و اقتصادیتر بتوانیم حمل و نقل ریلی را در کشور به منصه ظهور برسانیم. اسلامی کاهش مدت خواب واگنها و قطارها، بالا بردن ضریب ایمنی نقل و انتقالات و استفاده حداکثری از توان مویرگی راهآهن را از جمله مواردی خواند که بهینهسازی شده و میشوند و بر ضرورت سرعت گرفتن بازسازی خطوط، افزایش ضریب ایمنی در تقاطعهای ریلی و ساخت خطوط دوم برای بالا بردن ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی تاکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهینه سازی انجامشده در خط آهن میانه-بستانآباد عنوان کرد: انشاالله در سال جاری ادامه این مسیر تا تبریز نیز بهرهبرداری میشود، مدت سیر قطار در این مسیر به میزان ۵/۵ ساعت کاهش مییابد؛ همچنین راندمان حرکت قطارها بیشتر خواهد شد و بهمعنای واقعی کلمه، شاهد اقتصادیتر شدن سیر ناوگان ریلی و مسافری خواهیم بود.
او گفت: شرکت راهآهن باید بازسازی خطوط، بهینهسازی و بازسازی واگنها و لکوموتیوها را بهصورت جدی در دستور کار قرار دهد تا دورانی که قطارها کمتر آراسته بودند را فراموش کنیم. ناوگان ریلی باید با سرعت خوب و مطمئن و حداقل تاخیر حرکت کند و انشاالله با تحقق این موارد، شاهد جهش تولید و گسترش حمل و نقل ریلی در داخل کشور و مسیرهای ترانزیتی باشیم.
اسلامی ایام کرونا را فرصت بسیار خوبی برای بازسازی، ایمنسازی خطوط ریلی خواند و زبر لزوم یباسازی واگنها به صورت جدی برای رضایت مسافران تاکید کرد.
اسلامی رشد ۲۵ درصدی سهم ریل در جابهجایی بار در دوره ۳۵ روزه را در دوره ۳۵ روزه یک گام مثبت برای تحقق اهداف تعریف شده در این حوزه خواند و بیان کرد: امسال میتوانیم سهم بیشتری را در ترانزیت بار داشته باشیم و سهم ریل را در حمل بار افزایش دهیم. ما امیدواریم در سال جاری و تا قبل از پایان دولت، ۱۲۰۰ کیلومتر راهآهن به شبکه ریلی کشور اضافه کنیم. شرکت راهآهن متعهد است حداقل ۲۰۰ و حداکثر ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی را بهرهبرداری برساند. او تکمیل پروژههای خط دوم را از دیگر دستورکارها در حوزه ریلی برشمرد و خاطرنشان کرد: خطوط ریلی بافق به اصفهان و کرج به قزوین از جمله خطوط مهمی هستند که دو خطه شدن آنها به زودی عملیاتی میشود. وزیر راه و شهرسازی مجموع خط دوم ریلی که باید اجرایی شود را ۸۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: مهمترین خطی که هماکنون با ترافیک سنگینی روبهرو شده بافق به تربتحیدریه است که باید هرچه سریعتر خط دوم آن ایجاد شود و ما تلاش خواهیم کرد با توسعه زیرساختها خط دوم این محور را بهرهبرداری کنیم. به گفته وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی وارد شبکه شد و دستیابی به دو هزار ناوگان جدید ریلی از اهداف سال جاری است تا بدین ترتیب شاهد راه آهنی با حداکثر توسعهیافتگی و کارآمدی در کشور باشیم.
رشد ۱۵۱ درصدی صادرات و واردات از طریق ریل
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم از رشد ۱۴۳ درصدی تولید ناوگان ریلی داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. سعید رسولی ذدر آیین بهرهبرداری از ناوگان جدید ریلی در سال جهش تولید گفت: علیرغم اینکه در فروردینماه امسال به دلیل شرایط خاص شیوع ویروس کرونا تولیدات صنعتی با رکود مواجه بود با همت عالی شرکتهای سرمایهگذار و کارخانجات تولیدی کشور موفق شدیم ۵۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی را آماده ورود به شبکه کنیم.
او با اشاره به رشد ۱۴۳ درصدی تولید ناوگان ریلی داخلی نسبتبه مدت مشابه افزود: با هماهنگی خوبی که در سال گذشته بین همه بازیگران این عرصه در حمایت از تولید داخل انجام شد، موفق شدیم در اولینماه سال جهش تولید ۵۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی را با سرمایهگذاری ۱۲۵ میلیارد تومانی افتتاح کنیم که نویدبخش سالی پرتولید در حوزه حمل و نقل ریلی است.
رسولی، مپنا لوکوموتیو، واگن پارس، فولاد درخشان و کارخانجات واگنسازی کرج را از تولید کنندگان این ناوگان خواند و بیان کرد: شرکت راه آهن و شرکت رجا از جمله سفارشدهندگان این واگنها بودند.
او عنوان کرد: خوشبختانه در روز هفتم اردیبهشتماه سالجاری شرکتهای حمل و نقل ریلی موفق شدند رکورد حمل روزانه بار در شبکه ریلی کشور را در تاریخ راهآهن بشکنند و با حمل ۱۳۲ تن بار بر کیلومتر از ابتدای سال تا هفت اردیبهشت، شاهد رشد ۴ درصدی حمل در تناژ بودهایم. رسولی با اشاره به رشد ۸ برابری حمل گندم در کشور گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۶۸ هزار تن گندم توسط ریل جابهجا شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۸ برابری دارد. رسولی گفت: حمل مستقیم بار بعد از ۱۵ سال از کشتی به قطار نیز یک اتفاق مبارک است که با قدرت در حال انجام است. این اقدامات حاصل تلاش جمعی و تیمی است و اثرات مثبت آن برای اقتصاد کشور و مردم محسوس است. امسال ما در فروردینماه موفق شدیم ۱۶۸ هزار تن بار جدید به شبکه ریلی جذب کنیم و این اقدام از اهداف عمده در ارتباط با صادرات و واردات از طریق ریل است.
مدیرعامل شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: در شرایط خاص کنونی که با محدودیتهایی روبرو بودهایم با استقرار گروههای ضدعفونیکننده در مبادی مرزی و رعایت پروتکلهای بهداشتی، حمل بار در بخش ترانزیت ۱۵۱ درصد رشد داشته است و همچنان مشغول توسعه ظرفیتها در مبادی ورودی و خروجی هستیم. او خواستار تشدید حمایت از شبکه ریلی برای رونق اقتصاد حمل و نقل در این بخش شد و گفت: اگر این اقتصاد پویا باشد، شاهد شکوفایی صنعت ریلی خواهیم بود و این مهم در شرایطی که شرکتهای باری و مسافری با مشکلاتی مواجه هستند، بسیار کارگشا خواهد بود. رسولی افزود: خوشبختانه در ارتباط با ساخت چرخ قطار که پیش از این برای تامین آن صددرصد به خارج از کشور وابستگی داشتهایم، مراحل فنی و تست چرخ تولید داخلی انجام شده است و ظرف دو هفته آتی هشت چرخ زیر واگن قرار خواهد گرفت و تست عملیاتی آن انجام خواهد شد. انشاءالله با انجام این تستها به طور کامل از واردات این محصول بینیاز خواهیم شد و ظرفیت تولید داخل به طور کامل جوابگوی نیازمان خواهد بود.
لازم به تاکید است که برای تولید این تعداد ناوگان ریلی در شرکتهای داخلی، بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان توسط ۶ شرکت حملونقل ریلی سرمایهگذاری شده است.