این اتفاق به قدری تکرار شده که اکنون چیزهایی که گم میشوند، مشمول طیف گستردهای هستند و داراییهای اقتصادی، مادی، معنوی، پول، سمت و روند بروکراسی اداری، هر یک امکان گم شدن و البته دیگر پیدا نشدن را دارند. درواقع آنچه که میشنویم تنها گم شدن است؛ هیچوقت از پیدا شدنها چیزی به گوش نمیرسد. گم شدن دکل نفتی، ۳ هزار میلیارد تومان پول و تابلوهای نفیس موزه امام علی (ع)، نمونههای بسیار معروف و ملموس گم شدنها در کشور هستند. به تازگی یک گمشده تازه به لیست اشیای مفقودی اضافه شده و آن هم ونهای شهر تهران است. پایتختنشینها میدانند که کمبود ون در برخی مسیرها (معمولا پایانههای مترو) چه مشکل عذابآوری آن هم در نیمه دوم سال است. مشکلی که اتفاقا با باز شدن مدارس و دانشگاهها بزرگتر به نظر میرسد و چون خبرهایی مبنی بر تجهیز ناوگان کشور به گوش جامعه رسیده بود، امروز این سوال شده که چرا تغییری حاصل نشده است؟ و البته پاسخ مدیران شهرداری گم شدن ونهاست.
برعکس آنچه بار معنایی این گروه کلمات به ذهن متبادر میکند، گم شدن به این معنا نیست که چیزی امروز وجود داشته و فردا دیگر نباشد. معمولا اینگونه است که طی انعقاد یک قرارداد، خدمتی، تجهیزاتی، محصولی یا امثالهم واگذار میشود، هزینه هم پرداخت میشود اما همه چیز در همین مرحله باقی میماند. زمانی هم که جای خالی موضوع قرارداد احساس میشود، میشنویم که گم شده است. در خصوص ونها، ماجرا از این قرار است که وزارت کشور طی انعقاد قراردادی با شرکت خودرو دیزل، ۵ هزار ون را به شهرداریهای کل کشور به منظور جبران کمبود این ناوگان تزریق کرد. قرار بر این شد که ۷۰ درصد هزینه ونها را وزارت کشور و دولت بپردازد و شهرداریها هم ۳۰ درصد را. سهم شهرداری تهران از این ناوگان ۶۳۰ دستگاه مقرر شد و در صورتجلسه تاکید شد که این پول باید پرداخت شود و ناوگان تحویلی به بخش خصوصی واگذار و مبالغ پرداختی مجدداً به خزانه واگذار شود. این سهم ۳۰ درصدی برای شهرداری تهران معادل ۱۹۲ میلیارد و ۷۸۰ هزار تومان است. این ۶۳۰ دستگاه را تا امروز هیچکس ندیده است و دولت یک بار ۱۹۲ دستگاه و یکمرتبه ۶۰ دستگاه به شهرداری تحویل داد. مسئله بدتر اینکه شرکت خصوصی که ونها به آن ها واگذار شده، شرکت گسترش فناوری کاشان و شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند است. هر دو این شرکتها غیر فعال و از رده خارج هستند و همین امر، پیگیری باقیمانده ونها را تقریبا غیر ممکن خواهد کرد. باورش بسیار سخت است که زمان واگذاری امتیاز این ونها هیچ هماهنگی با شرکت خصوصی مدنظر انجام نشده است.
به گزارش عصر ایران، «سیدجعفر تشکریهاشمی»، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص تشریح کرد: «در گام اول ۳۰ دستگاه ون و در گام دوم ۵۰ دستگاه خودرو تحویل شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت شده که هیچ ردی از این شرکت در ثبت شرکتها پیدا نکردیم و آدرس این شرکت در سایت کاشان است و در حوزه اینترنت اشیا و پلتفرمهای حمل و نقلی و سامانههای اطلاعات جغرافیایی فعالیت میکند نه حوزه حملونقل. از سوی دیگر برای واگذاری ونها قراردادی تدوین نشده است. از آنجایی که هیچ اطلاعاتی به ما ارائه نشد ما مجبور شدیم به صورت میدانی سوار ونها شویم. از طریق اپلیکیشن صندلی رزرو کردیم اما دو بار ونها در خط حضور نداشتند و با راننده تماس گرفتیم گفت؛ به دلیل نبود مسافر سرویسدهی ندارند. با گذشت چند روز هنوز کرایه پرداخت شده نیز قابل برداشت نیست.»
وی افزود: «بخش دیگری از ونها نیز به شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند واگذار شده است. این شرکت تا حدودی شرکت تابعه شهروند و سالهاست که غیرفعال است. اما نکته مهم اینکه شرکت تجارت الکترونیک پارسشهروند نیز در حوزه آی.تی فعالیت دارد. جالب است در این قرارداد قید شده شرکت پارس الکترونیک شهروند خودرو را دریافت کند و به شرکتهای دیگر تحویل دهد که هنوز نمیدانیم خودروها به چه شرکتی تحویل شده است. ونها را در سامانه معلولان در پایانه طرشت کشف کردیم که تعداد انبوهی از ونها زیر غبار و آفتاب ماندهاند و در حال نابود شدن هستند. پس از بررسی میدانی ما هم ونها به جای نامعلومی منتقل شدهاند.»
امروز صدای بحث و اختلاف در شهرداری تهران زیاد به گوش میرسد اما برخلاف سروصدای فراوانی که دارد، هنوز به مرحلهای که از «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران طرح سوال شود نرسیده است چراکه استیضاحکنندگان او ده نفر هم نیستند. درواقع کسانی که در نهایت معطل میمانند، مردمی هستند که مثلا در این اتفاق به عنوان مشتی نمونه خروار، از امکانات کافی برای حمل و نقل برخوردار نخواهند بود و این مطالبات در گیر و دار احتمال طرح سوال از این و استیضاح آن، گم خواهد شد.
بلند بالا شدن لیست مفقودیها
برچسب ها
گفت وگوی روزنامه جمله با «امین پورامینایی» مدیرعامل شرکت راهسازی و عمران ایران؛ تاثیر بینظیر جوانی و تخصص در اجرای کلانپروژهها
مدیرعامل منطقه آزاد ارس در نمایشگاه اوراسیا: دومین ژئوپارک خاورمیانه، تمامقد آماده جذب گردشگر
تاثیر بینظیر جوانی و تخصص در اجرای کلانپروژهها
امین پورامینایی، مدیرعامل شرکت راهسازی و عمران ایران وابسته به وزارت دفاع، مدیری جوان و متولد سال ۱۳۶۸ است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران و دارای ۱۵ سال فعالیت حرفهای در زمینه عمرانی و پروژههای متنوعی در حوزه سد، تونل، راه، ساختمان، در سراسر ایران از استانهای مختلف شمال، جنوب، شرق و غرب است.
دومین ژئوپارک خاورمیانه، تمامقد آماده جذب گردشگر
هادی مقدمزاده، مدیرعامل منطقه آزاد ارس، درخصوص تمهیدات اندیشیدهشده برای جذب گردشگر در این ناحیه همزمان با عید نوروز و ماه مبارک رمضان، به خبرنگار روزنامه جمله گفت: «منطقه آزاد ارس دارای ظرفیتهای مختلفی است که یکی از آنها ظرفیت منحصربهفرد گردشگری است؛ بهطوریکه دومین ژئوپارک خاورمیانه، ارس است و بر همین اساس ثبت شده است.»
لزوم عملگرایی ایران در روابط اقتصادی
حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، در گفتوگو با روزنامه جمله گفت: «ما فرصتهای خوبی برای ارتباط با کشورهای اوراسیا و کشورهای عضو سازمان اقتصادی اکو داریم. اکنون ۱۰ کشور عضو اکو و ۶ کشور عضو اوراسیا هستند و این منطقه با حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت، میتواند زمینه ارتباط اقتصادی مؤثری باشد. تعداد این نمایشگاهها تاکنون کم بوده و مناطق آزاد تجاری-صنعتی، که میتوانند نقطه اتصال این ارتباطات باشند، از این نمایشگاه بهره خواهند برد.»
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

زنان خسته از سرگردانی در بازار کار
اشتغال زنان نقش کلیدی در رشد اقتصادی و افزایش سطح رفاه جامعه دارد.
نقش زنان در منطقه دیده شود
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درمورد نقش زنان در منطقه توضیحاتی ارائه کرد.
حقیقتی که گم شده است
در دنیای امروز، رسانههای اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی، نقش پررنگی در شکلدهی به آگاهی عمومی دارند. اما این ابزار قدرتمند به همان اندازه که توانایی انتقال اطلاعات را دارد، میتواند بستری برای گمراهی و ایجاد آگاهی کاذب باشد.
پایه وفاق، پذیرش درک تفاوتها است/همه یکصدا برای ایران باشیم
سخنگوی دولت در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی عنوان کرد: پایه وفاق، پذیرش درک تفاوتها است بلکه همه با وحدت و همدلی، یکصدا برای ایران باشیم.
قانون حجاب و اتفاقات سوریه !
اصولگرایان تندرو و طیف پایداری قصدی برای کوتاه آمدن ندارند و عزم خود را برای ابلاغ قانون حجاب در تاریخ 23 آذر جزم کردند آن هم در شرایطی که بسیاری از دلسوزان حوزه دین و معارف بر آن نقدهای جدی وارد کردهاند و مدیران ارشد دولت چهاردهم بهعنوان مجری قانون نیز بندهایی از آن را غیرقابل اجرا میدانند و بسیاری از سیاسیون هم تأکید کردند با توجه به نیاز به تصمیمات سختی که در شرایط فعلی وجود دارد و ضرورت همراهی و هماهنگی مردم با این تصمیمات، اجرای این قانون که مخالفان بسیاری در میان شهروندان دارد، در حال حاضر به مصلحت نیست.

آینده قرضی
آخرین آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که وضعیت خانوارهای ایرانی در یک دهه اخير مدام بدتر شده و هرسال ناچار شدهاند برای تامین آینده خود دست به استقراض بیشتری بزنند
نبرد تن به تن دولت با گرانی مواد غذایی
در دی ماه ۱۴۰۳ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۳۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است.
«نوسان» ۷ میلیونی شد
همزمان با اعلام رسمی آتشبس در غزه از بین سریالها و برنامههای متعدد تلویزیون، آمار بازدید برنامه «نوسان» شبکه دو که بهصورت تخصصی به مقاومت و غزه میپردازد در تلوبیون به بیش از ۷ میلیون رسید.
دستهای کوچک زنگزده
چهارمین نشست تخصصی اورژانس اجتماعی در حوزه کودکان کار و خیابان با موضوع مسئولیت اجتماعی و چگونگی جلب مشارکتهای مردمی، با حضور دستیار رئیس سازمان بهزیستی در حوزه مسئولیت اجتماعی، معاون اورژانس اجتماعی و کارشناسان مرتبط برگزار شد.
تحقق اقتصاد دریامحور و سرانجام رسیدن طرح های شیلاتی چشم انتظار نگاه ویژه رئیس جمهوری
تحقق اقتصاد دریامحور و سرانجام رسیدن طرح های شیلاتی و اهمیت توجه به توسعه دریامحور و تاثیر آن در تثبیت اشتغال 31 هزار 867 صیاد قایق و لنج بصورت مستقیم و 100 هزار نفر بصورت غیر مستقیم در بحث بازار و صنایع تبدیلی مرتبط، نیازمند توجه و تخصیص ویژه اعتبارات توسط رئیس جمهوری است که امیدواریم تمام پیشنهادات حوزه شیلات با نگاه ویژه عملیاتی شوند.
دانشآموز شایسته مازندرانی؛ با درخشش مثالزدنی، قهرمان مسابقات انتخابی تیم ملی تنیس روی میز شد
دانشآموز شایسته مازندرانی؛ با درخشش مثالزدنی، قهرمان مسابقات انتخابی تیم ملی تنیس روی میز شد.
مشکل پرسپولیس؟ همان همیشگی
پرسپولیس در فصول اخیر دچار مشکلات متعددی در خط دفاعی بوده است که در اکثر بازیها و بهویژه در دیدارهای حساس به وضوح خود را نشان دادهاند. یکی از مهمترین مشکلات این تیم دریافت گلهای سریع و به ویژه از روی ضربات شروع مجدد است. در دیدار سوپرجام ۱۴۰۳، گل سریع سپاهان در دقیقه ۳، از طریق یک ارسال پرتاب اوت بلند و ضربه سر استیون انزونزی، بار دیگر این ضعف را به وضوح نمایان کرد. این گل که به دست پرسپولیس جام سوپرجام را گرفت، یکی از نمونههای تکراری مشکلات دفاعی این تیم است که در سالهای اخیر همچنان ادامه داشته است.
۷ بازیکن در آستانه جدایی از آبیها
نیمفصل اول لیگ برتر فوتبال ایران به لحظات حساس خود نزدیک میشود، و استقلال، بهعنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی، با دو بازی سرنوشتساز مقابل چادرملو و سپاهان، فرصت دارد تا هم جایگاه خود در جدول را تقویت کند و هم تکلیف بازیکنان نامطمئن را مشخص کند.
چرا نیما میرزازاد باید الگوی بهتری باشد؟
حواشی پیرامون نیما میرزازاد، دروازهبان دوم تیم فوتبال سپاهان، بار دیگر نشان داد که مسئولیتهای اجتماعی ورزشکاران حرفهای، به ویژه در رشتههایی همچون فوتبال که از محبوبیت ویژهای برخوردار است، تا چه حد میتواند تأثیرگذار باشد. این بازیکن 27 ساله پس از دیدار حساس سپاهان و پرسپولیس در هفته دوازدهم لیگ برتر، با انتشار ویدئویی در فضای مجازی مورد انتقادات گسترده قرار گرفت و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز با صدور دستور موقت، او را تا اطلاع ثانوی از حضور در میادین محروم کرد.
به یاد صدف خالقی، قلبی که همیشه عاشقانه میتپید
هواداران تیمهای ورزشی، این گروه از افراد پرشور و وفادار، همیشه در کنار تیمهای خود ایستادهاند، چه در روزهای خوب و چه در روزهای بد. آنها نه تنها به تیمها در میادین ورزشی، بلکه در زندگی روزمره نیز وفاداری نشان میدهند.
حمایت از مسکن اقتصادی در خانه ملت
موضوع مسکن به موضوعی کهنه و چالشی همیشگی برای مردم ایران تبدیل شده است.
فرسودگی ناوگان؛ متهم اصلی
جای شکرگزاری است که بهدلیل مشکلات مالی بخش اعظمی از جامعه، تمایل به سفر با هواپیما در کشور بسیار پایین است تا جاییکه پایین بودن تعداد هواپیماهای مسافربری در کشور احساس نمیشود و بسیاری از شهروندان ترجیح میدهند مسیرهای سفر را با خودرو طی کنند به این دلیل که توان مالی برای پرداخت هواپیما را ندارند.
فروش کلیه به دلیل هزینه رهن خانه!
زارع، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر واقعا بخش خصوصی جهت ساخت متراژ ۲۵متری ورود داشته باشد دولت موفقیت بسیاری بدست میآورد.
تامین آرامش جوانان با ساخت مسکنهای کوچکمقیاس
ذاکر، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید مشکل مسکن را حل کند نه متراژ؛ متراژها براساس سلیقه مردم متفاوت است.
رسانههای بیگانه، واقعیت مسکن اقتصادی را مخدوش میکنند
نماینده مجلس با بیان اینکه رسانه های بیگانه واقعیت مسکن اقتصادی را مخدوش می کنند و با اشاره به بحران مسکن در شهرهای بزرگ مانند تهران، پیشنهاد ساخت واحدهای مسکونی کوچک و مقرونبهصرفه را مطرح کرد. وی تأکید کرد که این طرح میتواند به جوانان تازهازدواجکرده کمک کند تا با هزینههای کمتر، صاحب خانه شوند و از فشار اجارهبها رهایی یابند.