بنزین؛ گروگان زمستانی گاز
بنزین؛ گروگان زمستانی گاز
مصرف بالای بنزین در ایران برای خودرو‌ها و کمبود گاز برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها اکنون به یک چالش جدید در بخش انرژی کشور بدل شده است. اکنون که زمزمه‌هایی از واردات بنزین و گازوئیل به گوش‌می‌رسد، کارشناسان نیز اعلام خطر کرده‌اند که در صورت ادامه افت تولید گاز و در پی آن کاهش تولید میعانات، شاهد تاثیر آن بر کاهش تولید بنزین باشیم که به ناچار ایران را در صف واردکنندگان بنزین قرار می‌دهد.

سرویس سیاسی جمله – مصرف بالای بنزین در ایران برای خودرو‌ها و کمبود گاز برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها اکنون به یک چالش جدید در بخش انرژی کشور بدل شده است. اکنون که زمزمه‌هایی از واردات بنزین و گازوئیل به گوش‌می‌رسد، کارشناسان نیز اعلام خطر کرده‌اند که در صورت ادامه افت تولید گاز و در پی آن کاهش تولید میعانات، شاهد تاثیر آن بر کاهش تولید بنزین باشیم که به ناچار ایران را در صف واردکنندگان بنزین قرار می‌دهد.
به گزارش جمله بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران سالانه بیش از ۲۴۰میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌شود؛ در حالی‌ که مصرف کل ۵۰ کشور اروپایی، با جمعیت ۷۵۰ میلیون نفر، ۵۴۱ میلیاردمکعب است. به همین دلیل در سال‌های اخیر، شدت مصرف انرژی درکشور، به عنوان یک مساله مورد بررسی قرار گرفته اما دولت‌ها هیچ برنامه روشنی برای حل این مشکل ارائه نکرده‌اند.هرچند دولت جدید از سوآپ بنزین خبر می‌دهد اما این روش نیز پیشتر امتحان خود را پس داده و در بهترین حالت می‌تواند حکم یک چسب زخم را داشته باشد که پس از مدتی از کارایی می‌افتد و زخم دوباره سر باز می‌کند.متاسفانه عدم سرمایه‌گذاری مناسب در انرژی کشور موجب عدم تنوع سبد مصرفی شده و بهره‌وری اندک صنایع، کشاورزی و نیروگاه‌های تولید برق نیز به چالش‌های اخیر دامن زده است.
در همین رابطه دکتر اورعی استاد دانشگاه شریف اظهار داشت: اکنون ظرفیت تولید ۱۱۰میلیون لیتر و رقم مصرف ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است، در ۶ ماهه اول سال جاری متوسط مصرف ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود ۳ میلیارد دلار باید پول برای واردات بنزین داشته باشیم، زیرا باتوجه به کمبود گاز و همچنین رشد مصرف کیفیت بنزین کاهش یافته تا تولید بالا برود. بنابراین باتوجه به کمبود گاز و میعانات تولید بنزین کاهش می‌یابد و کافی است ۱۰ درصد ظرفیت از دست برود ۱۱ میلیون لیتر در روز از دست می‌رود و در خوشبینانه‌ترین حالت تا پایان سال کاملا محتمل است که ۱۰ درصد بنزین را از دست می‌دهیم و باید واردات داشته باشیم.
وی یادآور شد: سال‌هاست گفته می‌شود مصرف خودروها بالا است ولی هیچ کاری نشده و همچنان سالی یک تا ۱.۵ میلیون خودرو جدید هم وارد بازار می‌کنیم یعنی مصرف را بالا می‌بریم به طوری که در ۶ماهه اول سال نسبت به پارسال ۱۳.۵ درصد تقاضای بنزین افزایش یافت و اکنون صحبت از روزی ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر قاچاق هم است، نتیجه اینکه تشکیل صف برای بنزین بعید نیست، کمااینکه در مناطق مرزی این اتفاق افتاده است.
آنچه تاسف ایرانیان از وضعیت بغرنج فعلی را بیشتر می‌کند این است که ایران با داشتن ۳۲ هزار میلیارد متر مکعب دومین کشور دارنده ذخایر گاز در دنیا پس از روسیه است. این میزان ذخایر در حدود ۱۸ درصد کل ذخایر محسوب می‌شود. روسیه با در اختیار داشتن ۳۷هزار میلیارد متر مکعب، بزرگترین و نخستین کشور دارنده این منبع انرژی ارزشمند و پاک محسوب می‌شود.از منظر تولید گاز نیز، ایران با تولید ۲۵۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال ۲۰۲۱، سومین کشور جهان به شمار می‌آید. این در حالی است که آمریکا با تولید ۹۱۴ میلیارد متر مکعب و روسیه با ۶۳۸ میلیارد مترمکعب نخستین و دومین کشور بزرگ تولیدکننده گاز در جهان هستند.بنابراین مردم ایران حق دارند از کمبود گاز و بنزین در ایران متعجب و عصبانی باشند.
به طور مشخص دو منبع برای تولید و تامین گاز در کشور وجود دارد؛ منبع اصلی میدان گازی پارس جنوبی است که حدود ۷۰ درصد از گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. این رقم بین ۶۸ تا ۷۵ درصد برحسب فصل، ماه، انجام تعمیرات دوره‌ای، ظرفیت و برنامه تولید تغییر می‌کند اما در زمستان می تواند تا ۷۵ درصد برسد.
مابقی نیز در قالب ۲۰ درصد از میدان های مستقل و ۵ درصد از بخش های نفتی تامین می‌شود.اما عدم سرمایه‌گذاری مناسب در میدان پارس جنوبی و قدیمی بودن تجهیزات به علاوه آثار تحریم‌های طولانی مدت صنعت انرژی ایران را به شدت فرسوده کرده است.مردم در آستانه زمستان امسال نیز مانند سال گذشته نگران کمبود و گرانی انرژی هستند، هرچند نسبت به سال گذشته وضعیت حداقل در یک مورد بهتر شده و آنهم اینکه دیگر کسی برای اروپایی‌ها خط و نشان زمستان سخت نخواهد کشید.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی