بن‌بست مطلق
بن‌بست مطلق
بنزین به یکی از بزرگترین چالش‌های دولت رئیسی بدل شده آنهم در حالی‌که دولت با انواع روش‌ها سعی دارد تا به صورت غیرمستقیم نرخ سوخت را افزایش دهد و همزمان با بالا بردن درآمد خود از گرانی بنزین از شر خشم عمومی هم در امان بماند.

بنزین به یکی از بزرگترین چالش‌های دولت رئیسی بدل شده آنهم در حالی‌که دولت با انواع روش‌ها سعی دارد تا به صورت غیرمستقیم نرخ سوخت را افزایش دهد و همزمان با بالا بردن درآمد خود از گرانی بنزین از شر خشم عمومی هم در امان بماند.
برخی از کارشناسان دولت سیزدهم معتقدند همانطور که دولت جراحی اقتصادی را با افزایش نرخ ارز و چشم بستن بر تورم تمام کالاهای مصرفی اجرایی کرد و خبری از اعتراض عمومی نشد، می‌تواند همین نسخه را در مورد بنزین هم پیاده کند و با چرب زبانی نام گرانی را به تعدیل تغییر دهد.
در تایید این گمانه‌زنی نشانه‌های فراوانی وجود دارد از جمله اظهارات اخیر علی آبادی وزیر صمت سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درونسوز و نفت.
وزیر صمت با بیان اینکه تامین بنزین برای تمام جمعیت کشور منطقی نیست، گفت: مگر می‌شود برای تمامی ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور فقط از سوخت فسیلی استفاده کرد و به دلایل بسیاری این امر منطقی نیست. بنزین در حال تبدیل شدن به یک بن بست مطلق است و تامین منابع آن برای خودرو امکان پذیر نیست.
باید توجه داشت که این نخستین بار است که شخصی در حد وزیر از ترکیب بن بست مطلق برای بنزین استفاده می‌کند که ناگفته پیداست منظورش رسیدن به خط پایان و ناچاری دولت برای کاهش خودروهای بنزین سوز یا افزایش قیمت بنزین است که بعید است در کوتاه مدت راهی جز افزایش قیمت وجود داشته باشد.
راهی که دولت به صورت زیرپوستی درحال امتحان کردن آن است و تمامی شواهد حاکی از احتمال بالای افزایش قیمت بنزین در سال آینده است. در همین رابطه سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت گفت: از ۱۲ روز پیش با هدف مدیریت بهتر توزیع سوخت و عمل به مصوبه قانونی مجلس، سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی و کارت اضطراری جایگاه تغییر کرد.
رضا نواز با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ را با دو ابرچالش آغاز کردیم، افزایش بالای مصرف و مصوبه مجلس در خصوص الزام استفاده از کارت سوخت شخصی، این دو چالش بود، اظهار کرد: هرچه جلوتر آمدیم استفاده مردم از کارت سوخت بیشتر شد اما با افزایش مصرف نیز مواجه بودیم. در نهایت تصمیم‌گیران ۱۲ روز است که محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر بار را در جایگاه‌های سوخت پیاده‌سازی کردند، بدین شکل که به چهار مدل ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر برای کارت آزاد جایگاه‌ها در هر بار سوخت‌گیری در کشور مواجه هستیم.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت با بیان اینکه برای کارت‌های شخصی نیز ۳۰ لیتر، ۴۰ لیتر و ۶۰ لیتر را مواجه هستیم که در هر بار مراجعه می‌توان از آن استفاده کرد، گفت: برای خودروهای شخصی زمانی که خودرو یکبار ۶۰ لیتر را دریافت می‌کند، ۶۰ لیتر دوم را بین سه تا هشت ساعت زمان لازم دارد تا مجدد بتواند دریافت کند.
در این طرح اگر فرد از استان خارج شود، می‌تواند بلافاصله سوخت‌گیری کند و ممانعتی در این باره وجود ندارد، در تهران نیز صرفا در کارت آزاد جایگاه از ۶۰ لیتر به ۴۰ لیتر کاهش پیدا کرده، در کارت سوخت شخصی، ۶۰ لیتر است اما با فاصله‌های چند ساعته مردم می‌توانند استفاده کنند.
نکته تاسف‌بار این ماجرا مثل همیشگی بی تجربگی و خیال پردازی های دولتمردان است. مثلا سخنگوی دولت از ضرورت افزایش نرخ بنزین بدون افزایش تورم سخن گفته است. این حرفها درحالی زده می‌شود که بیش از دو سال از عمر دولت گذشته اما همچنان از درک ساده‌ترین اصول اقتصادی هم عاجز است. درست مثل همین ادعای بهادری جهرمی که نمی‌داند افزایش نرخ بنزین بدون تورم غیر ممکن است. حرفی که درباره جراحی اقتصادی هم زده شد و دولت آن را انکار کرد اما انکار دولت موجب نشد حقیقت با شدت هرچه تمام‌تر به صورت ملت اصابت نکند.

  • نویسنده : ملیحه منوری-سردبیر