زهرا ایرانشاهی/ هفته ای که در حال سپری کردن آن هستیم را بیشتر به دلیل اتفاقات مثبتی که در حوزه حمل ونقل هوایی پس یک دوره ۵ ماهه رکود بر اثر کرونا رخ داده، به این حوزه حمل ونقلی اختصاص دادیم. حالا تکمیل کننده آن خبرهای خوب، این است که پروازهای خارجی تا […]
زهرا ایرانشاهی/
هفته ای که در حال سپری کردن آن هستیم را بیشتر به دلیل اتفاقات مثبتی که در حوزه حمل ونقل هوایی پس یک دوره ۵ ماهه رکود بر اثر کرونا رخ داده، به این حوزه حمل ونقلی اختصاص دادیم. حالا تکمیل کننده آن خبرهای خوب، این است که پروازهای خارجی تا یک ماه دیگر احیا می شوند. این اتفاق در مورد برخی از کشورهای اروپایی و همسایه مان همین الان هم افتاده، اما بطور عام تر قرار است به زودی این اتفاق بیفتد و صنعت هوایی از رخوتی که ماه هاست دچار آن شده خلاصی یابد. این اتفاق اما گوشزد می کند که ممکن است باز هم از این دست اتفاق ها بیفتد و اگرچه کرونا ضررهای اقتصادی بسیاری بر دوش کشور تحریم زده ما گذاشت اما یک اثر مثبت داشت و آن این بود که دولت و بخش خصوصی را بیش از گذشته به همدیگر نزدیک کرد و یادآور شد که چقدر منافع کنشگران اقتصادی کشور و در سطحی وسیعتر، منطقه و جهان می تواند به یکدیگر گره بخورد. این در حالی است که اگر تاریخ شیوع ویروس ها در جهان از قرون وسطی اروپا تا همین ۱۰۰ سال پیشِ کشور خودمان بررسی شود خواهیم دید که همیشه دوره پس اینگونه اپیدمی ها، دورات همزیستی مسالمت آمیزتر افراد و جامعه و اقتصاد بوده است که در سایه این همزیستی صنایعی همچون صنعت حمل ونقل نیز در کشورهای مختلف رونق خود را بازیافته اند و یا رشد چشمگیری کرده اند.
در همین زمینه، حالا مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفته است که از اواخر ماه اوت، پروازهای خارجی راهاندازی می شود و فقط مدتی زمان میبرد تا به حالت عادی و اوج خود برسد اما امیدواریم حداکثر تا یک ماه آینده شرایط پروازهای خارجی بهتر شود.
محمد مهدی کربلایی که در مراسم تبادل تفاهمنامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، درباره منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) سخن می گفت، در اینباره تصریح کرد: ظرفیت قانونی منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و منطقه ویژه اقتصادی، سالها قبل ایجاد شده است و در سال ۹۷ نیز افتتاح شد، اما به دلیل اینکه این منطقه آزاد در حوزه کاری وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و یک مقدار جدا از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بود، بخشی از فعالیت آن در فرایندها دچار مشکل بود.
کربلایی با بیان این که طی هماهنگی با وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، امروز تفاهمنامهای تنظیم و تبادل شد تا این فرایند را تسهیل کند، افزود: طی این فرایندها قرار شد که منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان هشتمین منطقه آزاد کشور مطرح باشد و بخشی از واردات کالاهای مورد نیاز کشور از این طریق وارد شود، با توجه به اینکه گمرک منطقه آزاد را از قبل راهاندازی کردهایم، در واقع شروع و محرکی برای تبدیل شدن منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام(ره) به یک منطقه آزاد واقعی در پهنههای تعریفشده با حضور سرمایهگذاران خواهد بود.
او با بیان اینکه همه مقررات مناطق آزاد در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) لحاظ میشود، اضافه کرد: ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزادو ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی است و زیرساختها برای حضور سرمایهگذاران و کسب و کارهای مختلف ایجاد میشود. ایجاد مناطق آزاد، راهاندازی گمرک و ایجاد کارخانهها و مراکز صنعتی دانشبنیان از مزیتهای این حوزه در بخش جهش تولید است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)تصریح کرد : اشتغالزایی یکی از مزایای منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) است، زیرا در نزدیکی پایتخت کشور این ظرفیت ایجاد شده است و با توجه به مشوقهای قانونی که در منطقه آزاد ایجاد شده است، آنجا هم میتواند تولید با هزینههای کمتر انجام شود و سپس صادراتی از آنجا با توجه به کاهش هزینههای تولید به صورت رقابتپذیر رخ دهد، بنابراین در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) پهنههای خدماتی و تولیدی، کشاورزی، بهداشتی و غیره ایجاد میشود و ظرفیت خوبی در حوزه اشتغالزایی دارد.
او در ادامه درباره آخرین وضعیت پروازهای بینالمللی در فرودگاه امام خمینی(ره) توضیح داد: در دوران شیوع کرونا و رکود پروازهای بینالمللی در سه تا چهار ماه گذشته از فرصتها استفاده کردیم تا فرایندها را اصلاح کنیم و مشکلاتی که در فرودگاه داشتیم که موجب کاهش خدمات میشد، به تدریج رفع شد و این تهدید به فرصت تبدیل شد.
کربلایی ادامه داد: حدود ۹۲ درصد کاهش پروازهای بینالمللی به دلیل شیوع کرونا داشتیم و تعداد مسافر هم همین حدود کاهش یافت، اما امیدوار هستیم با مذاکراتی که با خطوط هوایی بینالمللی مختلف انجام شده است، از اواخر ماه اوت، پروازها راهاندازی شود، فقط مدتی زمان میبرد تا به حالت عادی و اوج خود برسد اما امیدواریم حداکثر تا یک ماه آینده شرایط پروازهای خارجی بهتر شود.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: با کشورهای مختلف در حوزه برقراری مجدد پروازهای خارجی مذاکره شده است که در این باره میتوان به کشورهایی نظیر ترکیه و برخی ایرلاینهای خارجی اشاره کرد که البته ترکیه منتظر مجوز سازمان هواپیمایی کشوری برای برقراری پرواز است.
این در حالی است که یک کارشناس صنعت هوایی در اینباره بر ضرورت حمایت بیشتر از صنعت زیاندیده هوایی تاکید دارد. علی لطفی می افزاید: تزریق حمایتهای مالی، مالیاتی و بیمهای بخشی از راهکارهاست که در شرایط فعلی میتواند برای استمرار پروازها، احیای شرکتهای هواپیمایی و بالطبع صنعت هوانوردی تدبیر نمود. اگرچه، مؤسسات مالی و اعتباری، شرکتهای دولتی مرتبط با فعالیت شرکتهای هواپیمایی از جمله شرکتهای حوزه فرودگاهی و سوختگیری و متولیان حوزه عوارض و مالیاتها نیز برای هر گونه مساعدت نیازمند ضوابط و مقررات هستند.
گفتنی است که ارتقای سطح خدمات رسانی در فرودگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی، رشد تولید بومیِ قطعات صنعت هوایی و بازگشت پروازهای داخلی و خارجی و همچنین انجام ۹۹ وارسی پروازی و خدمات هوایی از ۱۲ تا ۲۳ خرداد ۹۹ توسطِ دستگاههای کمک ناوبری هفت فرودگاه کشور و کارشناسان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و اداره استاندارد پرواز نشان از این ارتقای سطح عملکرد که در بالا عنوان کردیم دارد. در همین راستا ۱۲ خرداد وارسی پروزای دستگاه ILS فرودگاه ارومیه، ۱۳ خرداد دستگاه DVOR و ۱۴ خرداد نیز وارسی پروازی ILS فرودگاه تبریز انجام شده که این عملیات ۱۷ خرداد برای ILS فرودگاه اصفهان انجام شد و از ۱۹ تا ۲۱ خرداد نیز DVOR و ILS فرودگاه کرمان وارسی شدند. همچنین عملیات وارسی پرواز روز ۲۳ خرداد به بررسی ILS فرودگاه یزد اختصاص یافت که جملگی با موفقیت به پایان رسیده اند.