ماهور مهراد / مسیر کنارگذر جنوبی استان تهران (موسوم به آزادراه غدیر) با شتاب ایجاد شده در مراحل تکمیل طرح، تا آبان امسال توسط رئیس جمهوری به بهره برداری خواهد رسید. طبق اخبار رسیده، کار مطالعاتی و اجرایی این پروژه چهارساله و مداوم بوده که در آبان با حضور رئیسجمهوری افتتاح خواهد شد […]
ماهور مهراد /
مسیر کنارگذر جنوبی استان تهران (موسوم به آزادراه غدیر) با شتاب ایجاد شده در مراحل تکمیل طرح، تا آبان امسال توسط رئیس جمهوری به بهره برداری خواهد رسید. طبق اخبار رسیده، کار مطالعاتی و اجرایی این پروژه چهارساله و مداوم بوده که در آبان با حضور رئیسجمهوری افتتاح خواهد شد و موجب بهرهمندی مردم در استانهای تهران، قم، البرز و مرکزی میشود.
این آزادراه که تحت عنوان آزادراه غدیر «آبیک-چرمشهر» شناخته میشود ۱۵۸ کیلومتر طول دارد که از آبیک در تقاطع آزادراه کرج- قزوین آغاز می شود و با عبور از اراضی پایین دست شهریار و آزاد راه تهران- ساوه به سمت جنوب تهران امتداد می یابد و از منطقه گرمسار در آزادراه قم- گرمسار عبور می کند.
این آزادراه یکی از کریدورهای ترانزیتی حیاتی کشور است که از چهار استان تهران، البرز، مرکزی و قم عبور می کند و آزادراههای شمالی- جنوبی کشور را به هم متصل میکند که سهم عمدهای در کاهش ترافیک در محورهای مواصلاتی البرز و تهران خواهد داشت. همچنین این آزادراه، دسترسی شرقی-غربی تهران برای ترانزیت عبوری کشور را تسهیل میکند و موجب کاهش زمان ۹۰ دقیقهای سفر برای خودروهای سنگین و صرفهجویی در سوخت میشود.
حالا معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آن گفته است: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و کرج یک ابرپروژه است که تا پایان فصل پاییز به بهره برداری می رسد.
خیرالله خادمی با بیان اینکه در بخش آزادراهی اقدامات زیادی در دست اجرا داریم و در حال حاضر ۱۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور در حال اجراست، اظهار داشت: از طریق مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی اقداماتی در بخش آزادراهها اجرا میشود. برای اینکه بتوانیم به یک برنامه اولویت دار برسیم ۹ آزادراه به طول ۶۶۳ کیلومتر که تکمیل کننده بخشهایی از شبکه آزادراهی بودند و پیشرفت فیزیکی بالاتری داشتند را در اولویت اول قرار دادیم تا طی امسال و سال بعد به اتمام برسانیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: این ۹ پروژه در بخش توسعه آزادراهی چشم گیر هستند زیرا در صورت بهره برداری از این بخش، بیش از ۲۵ درصد به طول آزادراهی کشور اضافه میشود. در واقع اقدام تعیین کننده در جهت افزایش ظرفیت جادهای کشور است.
خادمی با بیان اینکه دو آزادراه پیشرفت فیزیکی بالاتری داشتند که در مراحل انتهایی خود هستند، گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و کرج یک ابرپروژه است که تا پایان فصل پاییز به بهره برداری میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این آزادراه از محدوده آبیک (غرب کرج) شروع میشود و از بخش جنوبی البرز و بخش جنوبی تهران عبور میکند و به آزادراه حرم تا حرم در منطقه چرم شهر متصل میشود.
وی با بیان اینکه این آزادراه در منطقه گلوگاه ترافیک عبوری تهران و البرز خواهد بود، تصریح کرد: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و کرج ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و به صورت دو باند ۶ خطه خواهد بود.
گفتنی است که راههای دسترسی و رمپهایی که برای این آزادراه احداث شده بیش از ۶۰ کیلومتر است. شریک و سرمایهگذار این پروژه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء است که با مشارکت شرکتهای خصوصی تراز اول کشور، هم مشاور و هم پیمانکار توانستند رکوردی را در این پروژه ثبت کنند.
کار مطالعاتی و اجرایی این پروژه نیز چهارساله و مداوم بوده است که قرار بود در آبان با حضور رئیسجمهوری افتتاح شود و حالا تا پایان پاییز افتتاح خواهد شد. سرمایهگذاری در این آزادراه ۳۶۰۰میلیاردتومان است. طرح آزادراه غدیر به طول ۱۵۸کیلومتر که با احتساب رمپها حدود ۲۰۰کیلومتر میشود سبب تسهیل در عبور و مرور و کاهش بار ترافیکی در محورهای شمال غربی و غربی کشور میشود.
اهمیت دیگر آزادراه غدیر در صرفهجویی در وقت و همچنین هزینه سوخت است که برای نظام بودجه ای کشور این پروژه از این حیث بسیار پراهمیت است و تاکنون به رغم محدودیت درآمدها و منابع، طبق برنامهریزی کار پیش رفته است. ارزش این آزادراه ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد است.
دولت تاکنون برای ساخت این پروژه بزرگ آزادراهی ۷۵۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است. همچنین سهم قرارگاه خاتم برای ساخت این پروژه ۷۰ درصد است و آورده آنها تاکنون به رقم هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران پروژهای موثر برای کاهش ترافیک دو استان تهران و البرز است که کنارگذرجنوبی تهران با طول ۱۶۰ کیلومتر به عنوان طولانیترین پروژه آزادراهی دولت تدبیر و امید درحال احداث است.
با افتتاح این آزادراه ترافیک از داخل پایتخت و شهر کرج جمع خواهد شد و از طریق این آزادراه به خارج از پایتخت هدایت میشود. همچنین این آزادراه بخشی از کریدور شرق به غرب است که در محدوده جمعیتی دو استان کرج و تهران قرار دارد. ساخت این پروژه که از ۱۷ اسفند ۹۴ آغاز شده است امسال پایان مییابد.آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در۱۶۰ کیلومتر از محدوده صنعتی آب یک در آزادراه کرج- قزوین آغاز شده و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد، آزادراه تهران- ساوه را قطع میکند تا در نهایت به شهرک صنعتی چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل شود.