بهسازی ۲ ساله مسیر تهران – مشهد  با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان
بهسازی ۲ ساله مسیر تهران – مشهد  با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان

    ماهور مهراد/ در سال های گذشته اقدامات متعددی برای تامین امنیت و ایمنی آزادراه تهران-مشهد انجام شده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد. چراکه این مسیر یکی از پرترددترین محورهای جاده ای شکور است که باید استاندارد باشد اما سالانه تعداد زیادی از هم وطنان در تمنای زیارت اما هشتم جان خود […]

 

 

ماهور مهراد/

در سال های گذشته اقدامات متعددی برای تامین امنیت و ایمنی آزادراه تهران-مشهد انجام شده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد. چراکه این مسیر یکی از پرترددترین محورهای جاده ای شکور است که باید استاندارد باشد اما سالانه تعداد زیادی از هم وطنان در تمنای زیارت اما هشتم جان خود را از دست می دهند. به زعم کارشناسان همچنان در جاده تهران – مشهد ، باید از دوربین و وسایل الکترونیکی بیشتر و بهتر استفاده شود.
حالا در مورد تجهیز ایم محور، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از ادامه مراحل بهسازی مسیر تهران – مشهد به طول ۳۰۰ کیلومتر در استان سمنان خبر داد.
عبدالهاشم حسن نیا در حاشیه بازدید از محورهای استان سمنان عنوان کرد: محور تهران – مشهد، یکی از کریدورهای مهم شرقی – غربی کشور است که همواره تردد سنگین وسایل نقلیه، به خصوص در زمان سفرهای نوروزی در آن انجام می‌شود.
وی گفت: بهسازی این محور از سال ۸۸ شروع شده و اکنون با توجه به آخرین برداشت vms که در این محور انجام دادیم، در رفت و برگشت، حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر در دستور کار بهسازی قرار گرفته است که با برآورد حدود ۴۵۰ میلیارد تومان، امیدواریم که بتوانیم تا دو سال آینده نسبت به تامین اعتبار و بهسازی این مسیر اقدامات مناسب را انجام دهیم.
حسن نیا اظهار کرد: یکی دیگر از مسیرهایی که از آن بازدید شد و امیدوار هستیم که تا فرودین ۱۴۰۰ به زیر بار ترافیکی برود، مربوط به مسیر عباس آباد- کاهک است. البته اگر شرایط آب وهوایی مناسب باشد، این مسیر تا پایان سال به افتتاح خواهد رسید.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور درباره ویژگی‌های این مسیر گفت: جاده عباس آباد – کاهک در شهرستان میامی و در حوزه استحفاظی این شهرستان به طول ۳۰ کیلومتر قرار دارد که ۱۸ کیلومتر آن وضع مناسبی نداشت و در حال حاضر با تلاش پیمانکار ۱۰ کیلومتر آن آماده بهره‌برداری است و هشت کیلومتر دیگر از آن نیز باقی‌مانده است. حسن نیا تاکید کرد: جاده میامی – سبزوار یکی از نقاط حادثه خیز و از اصلی‌ترین راه‌های مواصلاتی استان سمنان است که با اتمام هشت کیلومتر باقی‌مانده، به بهره‌برداری می‌رسد.
گفتنی است که بخشی از این جاده که از محدوده شهر شاهرود می‌گذرد، کمربندی شاهرود نام دارد و تقاطع آن با جاده ۸۳ نزدیک این محدوده است. همچنین بخشی از این جاده که از محدوده شهر سبزوار می‌گذرد، بزرگراه آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری یا کمربندی جنوبی سبزوار نام دارد و تقاطع آن با جاده ۸۷ در این محدوده است.
بخشی از این جاده که از محدوده شهر نیشابور می‌گذرد نیز بزرگراه امام رضا یا کمربندی نیشابور نام دارد.

آزادراه تهران – مشهد
سالانه افراد بسیاری در کشور سفر می کنند. این سفرها با اهداف مختلف و به مقاصد مختلف انجام می پذیرد. سال هاست که مشهد، مقصد سفر زائران حرم امام رضا (ع) از سراسر ایران بوده است؛ انگیزه اصلی این سفر عمدتاً زیارتی است و این مسیر یکی از پر ترددترین مسیر ها می باشد.
افرادی که از تهران به مشهد سفر می کنند، می توانند از دو جاده به مقصد برسند. اولی مسیر تهران-مشهد از شمال است، جاده تهران- مشهد از شهر های مختلفی از جمله جاده زیبای فیروزکوه می‌گذرد، سفر از مسیر تهران- مشهد از طریق فیروزکوه؛ بسیار امن و دیدنی است و به علت مسطح و خلوت بودن این جاده، آمار تصادفات آن بسیار پایین است. سالانه ۳۵ درصد از مسافران این مسیر را انتخاب می کنند و وقت کمتری را در ترافیک میگذرانند.
راه دیگری که برای سفر به مشهد مقدس وجود دارد، مسیر تهران- مشهد از جاده سمنان است. این مسیر اگرچه عمدتاً کویری است؛ اما اگر آن را انتخاب کنید، مسافت کوتاه تری خواهید داشت و حدودا ۵ ساعت زودتر به مقصد می رسید.
هرکدام از مسیر های ذکر شده ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و با انتخاب هر یک می‌توانید سفری متفاوت را تجربه کنید. اگر مسیر تهران- مشهد از شمال را انتخاب کنید، می‌توانید از طبیعت بکر و سرسبز آن بهره ببرید، اما در عین حال مسیر شما طولانی تر خواهد بود اما دیدن مناطقی از قبیل تنگه واشی، چشمه آب گرم خمده و دیگر دیدنی‎ها، این راه را به تجربه ای شیرین و به یاد ماندنی بدل خواهند کرد.
هم چنین اگر از مسیر تهران- مشهد از سمنان اقدام به سفر کنید؛ با وجود کویری بودن جاده بسیار زودتر به مقصد می‌رسید و اگر برای رسیدن عجله داشته باشید این مسیر انتخاب عاقلانه‌ تری است.
اگرچه طبیعت کویر نیز طرفداران خود را دارد و نمی توان از شهر های تاریخی که در این جاده قرار دارند، چشم پوشید. یکی از زیباترین و خاطره انگیزترین جاذبه های این مسیر، شهر نیشابور است. بازدید از این شهر و دیگر شهر های تاریخی، بسیار هیجان انگیز و لذت بخش خواهد بود. با انتخاب هریک از مسیرها می توانید از طبیعت و پدیده های تاریخی و زیبای آن ها لذت برده و در راه رسیدن به مقصد از مسیر نیز بهره مند شوید.

طرح حرم تا حرم
طرحی با عنوان حرم تا حرم، سال‌ها پیش در دستور کار دولت قرار گرفت. این طرح به منظور کوتاه شدن و سهولت دسترسی شهرهای مرکزی به مکان های زیارتی از جمله قم و مشهد مطرح شده و در طی این طرح اقدام به تاسیس جاده‌های سراسری شد. اولین اقدام آنها تاسیس آزاد راه قم-گرمسار بود که در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. هم چنین ساخت آزادراه گرمسار- سمنان و سبزوار- نیشابور- مشهد در دستور کار قرار گرفت.

مسیر تهران-مشهد با قطار
برای طی کردن مسیر سفر، راه های بسیاری وجود دارد. هرکدام از وسایل نقیله مزایا و معایب خود را دارند. بسیاری از مردم به دلیل قیمت مناسب و امنیت و راحتی بالا از قطار، برای سفر استفاده می کنند.
با انجام پروژه قطار سریع السیر تهران- مشهد که مورد تصویب دولت قرار گرفت، مدت زمان سفر از پایتخت به خراسان رضوی را حدودا ۱۰ ساعت کاهش خواهد داد. این قطارها شامل ۱۰ واگن هستند و قابلیت جا به جایی ۱۷۲ مسافر در هر نوبت را دارند. یعنی اگر در هر ده دقیقه یک قطار حرکت کند؛ در هر روز ۱۵۴ هزار و ۷۰۴ نفر و سالانه ۵۶ میلیون مسافر در این مسیر جا به جا خواهند شد.
در حال حاضر نیز می‌توانید قطارهای پنج ستاره فدک را انتخاب کنید. قطارهای پنج ستاره فدک تمام ویژگی‌های یک قطار تمام عیار را دارد و باعث می‌شود مسیر رفت و برگشت شما بدون هیچ دغدغه ای و در نهایت آرامش طی شود.